Den store selskapsreisen #18: Hvordan håndtere vanskelige personalsaker?

Strategi og ledelse | 03.11.2020

av Dag Henning Kleven

Den store selskapsreisen er en bloggserie som skal hjelpe norske gründere og bedriftseiere til en bedre og mer effektiv selskapsdrift. Gjennom 25 episoder skal vi følge det fiktive selskapet Sykkelspesialisten. Vi er med fra etableringen og igjennom hele livssyklusen. Vi følger grunnleggerne Mats og Helene, og får innsikt i alle utfordringene de møter underveis.

Målet er klart og tydelig: å hjelpe deg til å ta bedre beslutninger for selskapet ditt!

blog-post-18.jpg

Gikk du glipp av de 17 første avsnittene av Den store selskapsreisen? Her finner du dem:

Den store selskapsreisen #1: – Jeg har en idé!
Den store selskapsreisen #2: – Skal vi etablere selskap?
Den store selskapsreisen #3: Slik takler gründerne en lynrask oppstart
Den store selskapsreisen #4: På tide å skaffe finansiering
Den store selskapsreisen #5: Fra Portland til Måløy
Den store selskapsreisen #6: Hvor er selskapet vårt om 5 år?
Den store selskapsreisen #7: Sky is the limit
Den store selskapsreisen #8: – Hvem skal vi ansette? 
Den store selskapsreisen #9: – Nå skal vi bygge kultur!
Den store selskapsreisen #10: Fra gründer til etablert selskap
Den store selskapsreisen #11: Et profesjonelt styre er et verdiskapende styre
Den store selskapsreisen #12: Nøkkeltall
Den store selskapsreisen #13: Compliance, hva er det?
Den store selskapsreisen #14: Hvordan bygger vi en salgskultur?
Den store selskapsreisen #15: Hvordan sikre fremtidig vekst?
Den store selskapsreisen #16: Hvordan lede gjennom krise?
Den store selskapsreisen #17: Den gode kundeopplevelsen

 

Hvordan håndtere vanskelige personalsaker?

- Det er nesten litt flaut å snakke om. Vi opplever oss selv om en gründerbedrift med stor takhøyde. Samtidig oppleves vi som en veletablert bedrift for nyansatte - som da har helt andre forventninger til oss. De forventer at alt er på stell, sier Helene med litt lutere rygg enn vanlig og litt mer dempet stemme. I det hele tatt var det en litt ukomfortabel sak å diskutere. 

- Alle de vi har ansatt opp gjennom har vært gode. Vi har et godt system for utvelgelse og ansettelser, som vi etablerte tidlig. At vi nå havner i en så stor personalsak føles helt feil, sier Helene. 

- Grunnen til at vi kontakter deg er at vi ser at det kanskje ikke nødvendigvis er den ansattes feil, men vi vet rett og slett ikke hvor det gikk galt. Vi er også redd for at det kanskje kan dukke opp andre saker vi ikke vet om nå. Denne kom som lyn fra klar himmel. Da vi var mindre, kjente vi alle de ansatte godt og vi kunne kjenne litt på stemningen. Det er jo ikke så enormt mange ansatte nå heller, men både Helene og jeg har mistet litt av den kontrollen vi hadde før, fortsetter Mats.

Helene og Mats sitter med en innleid HR-rådgiver og forsøker å forklare hva som har skjedd. De sitter midt i en betent personalsak som er i ferd med å eskalere og de føler seg litt maktesløse nå som også advokat har kommet på banen.

- Jeg vil anbefale dere å gjøre tre ting på dette stadiet, begynner Tore som HR-rådgiveren heter, etter at utspørringen er over.

- Det første dere som arbeidsgivere må gjøre er å kartlegge hva som har skjedd. Som arbeidsgivere er dette faktisk en lovpålagt oppgave. Ja, for dere har vel gjennomgått HMS-opplæring? spør han.

Helene og Mats ser skyldige ut. 

- Jeg trodde HMS-kurs var for håndverkere! utbryter Helene. 

- Nei, HMS-opplæring er for alle som driver en bedrift. Dere trenger f.eks. å vite hvilke lovkrav som stilles til deres type bransje, og som arbeidsgiver har du ansvar for at dere driver fullt forsvarlig, forklarer Tore. Han forteller videre at for å kunne ta de riktige beslutningene hva gjelder arbeidsmiljø, skal arbeidsgiver ha kunnskap om hvilke krav som gjelder, hva som skal til for å få et godt arbeidsmiljø og hvordan det skal arbeides systematisk med helse-, miljø- og sikkerhet i virksomheten.

- På et HMS-kurs vil dere lære å kartlegge egen bedrift. Jeg antar at dere ikke har verneombud? spør han prøvende. 

- Trenger vi det også? bryter Mats ut mens han rister på hodet. 

- Nei, som en bedrift med færre enn 10 ansatte kan dere velge å gå for en annen ordning hvor dere beskriver hvordan dere konkret ivaretar vernearbeidet. Men dette må skrives ned. Og alle må signere på dokumentet, advarer Tore. 

- Men et verneombud er en fin støtte i HMS-arbeidet, og kan bidra inn i arbeidsmiljøarbeid, sier Tore.

- Etter kartleggingen må det eventuelt iverksettes hensiktsmessige tiltak dersom det viser seg at situasjonen har gitt negative følger for arbeidstakerne, slik at man kan få gjenopprettet en forsvarlig arbeidssituasjon.

Tore er som et oppslagsverk, og Helene begynner å bli utålmodig.

- Hvordan forebygger vi at slike situasjoner oppstår igjen?

- Jeg vil anbefale en gjennomgang av rutinene deres. Hvordan varsler man om uønskede hendelser? Eller slik som nå, arbeidsmiljøproblemer? En HMS-håndbok er et godt hjelpemiddel hvor alle har tilgang, og hvor det forklares hvordan dere i Sykkelspesialisten jobber med HMS.

Det siste dere bør gjøre er å se på hele ansatt-reisen som er et større prosjekt. Dette må dere gjennomføre når dere er blitt et etablert selskap med mange ansatte og store forpliktelser. Når dere ser på på hele HR-prosessen, eller ansatt-reisen vil dere også se at det er mange fordeler.

 

6 fordeler med å se på hele HR-prosessen i selskapet

  1. Opprettholder et godt arbeidsmiljø
  2. Gode systemer gjør det enklere å løse konflikter hvis de allikevel oppstår
  3. Bedre kontroll på lønnskostnaden
  4. Bedre utnyttelse av menneske som ressurs
  5. Bedre i stand til å redusere sykefravær
  6. Redusere risiko for at nøkkelpersonell forsvinner og feilansettelser

 

- Så hva må vi gjøre? Når kan vi ha dette klart? Hvilke områder snakker vi om? spør Helene. Alltid like entusiastisk og klar for å sette i gang nye prosjekter. 

- Vi kan i alle fall begynne å kartlegge hvilke områder vi bør ha inn i prosjektet, forteller Tore og lister opp områdene som bør omfattes.

  1. Rekruttering
  2. Onboarding
  3. Ferie
  4. Arbeidstakers ve og vel (HMS)
  5. Kompetanse og læring
  6. Karriere og utvikling
  7. Reisevirksomhet
  8. Sykefravær
  9. Oppsigelse

 

(skrevet i samarbeid med Ingrid Petterson)

Abonner på Den store selskapsreisen

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Hvordan Azets håndterer mine persondata er beskrevet her.

* Feltet er obligatorisk

post author

Om Dag Henning Kleven

Dag Henning har i mange år jobbet med forretningsutvikling og vekst. Han har hatt internasjonale jobber i Sony Corp og Checkpoint System før han kom til Azets i 2014 som salgssjef. I dag leder han området Forretningsutvikling i Azets hvor han jobber tett med ulike partnere og kunder for å utvikle nye forretningsområder.