Den store selskapsreisen #8: – Hvem skal vi ansette?

Strategi og ledelse | 17/12/2019

av Dag Henning Kleven

 

Den store selskapsreisen er en bloggserie som skal hjelpe norske gründere og bedriftseiere til en bedre og mer effektiv selskapsdrift. Gjennom 25 episoder skal vi følge det fiktive selskapet Sykkelspesialisten. Vi er med fra etableringen og gjennom hele livssyklusen. Vi følger grunnleggerne Mats og Helene, og får innsikt i alle utfordringene de møter underveis. 

Målet er klart og tydelig: å hjelpe deg til å ta bedre beslutninger for selskapet ditt!

Person som blir ansatt

Gikk du glipp av de syv første avsnittene av Den store selskapsreisen? Her finner du dem:

Den store selskapsreisen #1: – Jeg har en idé!
Den store selskapsreisen #2: – Skal vi etablere selskap?
Den store selskapsreisen #3: Slik takler gründerne en lynrask oppstart
Den store selskapsreisen #4: På tide å skaffe finansiering
Den store selskapsreisen #5: Fra Portland til Måløy
Den store selskapsreisen #6: Hvor er selskapet vårt om 5 år?
Den store selskapsreisen #7: Sky is the limit

De nye kontorene er lyse og trivelige med utsikt over elven. Herfra går sykkelstiene inn i skogen, noe som passer perfekt for et selskap som selger sykler. Lønnsslippen til Helene har fått hedersplass på en gigantisk hvit vegg på motsatt side av vinduene og virker kanskje litt malplassert. Selv om solen skinner og elven utenfor glitrer, er stemningen alt annen enn munter inne på kontoret. 

For rask kapital?

– Ja, vi trengte pengene for å ansette flere. Men det finnes faktisk mange måter å skaffe penger på. Mats kjenner at rødfargen sprenger opp over halsen. Vet du hvorfor de kaller ham The Rat?

– Det vel ganske innlysende når han heter Preben Rat-Hansen, er det ikke?, svarer Helene spydig.

– Du har vel hørt sagnet om da keiseren i Kina inviterte alle dyrene i kalenderen deres? Rotten satte seg på ryggen til oksen – helt til de kom frem til keiserens port. Da hoppet rotten ned og smatt inn døren for å komme først. Derfor kalles denne sleipingen for The Rat. Kanskje ikke det lureste å ta opp et lån gjennom ham?

– Slapp av da, din surpomp. Han representerer et stort seriøst selskap, kontrer Helene. 

Det blir stille en lang stund, før Mats bryter stillheten. – Nei, la oss heller fokusere på det vi skulle diskutere. Vi må ha tak i ansatte. 

Helene setter seg ned, trekker pusten dypt og svarer – Ja, du har rett. Beklager at det gikk litt fort i svingene. 

– Når vi skal gjennom en ansettelsesprosess er det flere ting vi er nødt til å ha kontroll på. Jeg har fått en sjekkliste av rådgiverne våre, sier Mats og snur PC-en så Helene kan se.

 

ANSETTELSESPROSESS

  1. Først må det lages en overordnet plan for hvilke oppgaver selskapet har. 
  2. Deretter må det sjekkes om disse oppgavene kan løses på andre måter eller av andre. 
  3. Stillingsinstruks: Hvordan skal stillingen se ut, hvor skal den rapportere, hvilke oppgaver skal utføres og hvilke forventninger er det til stillingen. Dette er typiske spørsmål som må besvares. 
  4. Hvilken mennesketype vil passe inn i organisasjonen – eller tilføre selskapet verdi?
  5. Basert på stillingsbeskrivelsen og spørsmålet over bør det lages en profil for den ideelle ansatte. 
  6. Denne profilen skal danne grunnlaget for stillingsutlysningen, slik at “bestillingen” blir så korrekt som mulig. Den riktige søkeren skal kjenne seg igjen. 
  7. Hvilke kanaler skal benyttes: Finn.no, LinkedIn, via rekrutterer eller andre nettverk. 
  8. Vurdering av søknader ut fra kriteriene. 
  9. Innkallelse til intervju og gjennomføre disse på en ryddig måte. 
  10. Vurdere bruk av tester. 
  11. Utvelgelse av kandidat og kontraktskriving. 
  12. Behandle alle som ikke fikk jobben på en ordentlig og ryddig måte.

 

Grundig forarbeid

– Det er et stort steg å ta når vi skal ansette vår første medarbeider. Jeg har lest om ledere som ansetter riktig person – for så å finne de rette oppgavene. Kunne det vært en idé? spør Helene. – Hmm, det kan det være, men vi er helt avhengig av å ikke gjøre feil – og jeg vil uansett være tryggere på hva vi gjør når vi har gjort grundig forarbeid. Jeg har regnet på det flere ganger. Egenkapitalen vår er god, omsetningen øker, vi har ordrereserve og gode, langsiktige kontrakter med kundene våre. Økonomisk sett blir dette riktig – så sant vi ikke ansetter feil person, svarer Mats.

–  Og riktig for oss, smiler Helene og velger å stole på Mats fremfor å kjøre taktikken hun foreslo. – Kanskje jeg slipper å jobbe overtid med deg på kontoret hver eneste kveld, ler hun og reiser seg opp for å gå ut å kjøpe litt lunsj. 

– Det vanlige?

– Det vanlige, svarer Mats og smiler.

Vil du vite hva som skjer videre med Mats, Helene og Sykkelspesialisten? Følg med i neste avsnitt!

Abonner på Den store selskapsreisen

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Ja, Azets kan håndtere min forespørsel. Jeg aksepterer at Azets mottar og lagrer mine kontaktopplysninger i overenstemmelse med Azets Privacy Statement

Om Dag Henning Kleven

Dag Henning har i mange år jobbet med forretningsutvikling og vekst. Han har hatt internasjonale jobber i Sony Corp og Checkpoint System før han kom til Azets i 2014 som salgssjef. I dag leder han området Forretningsutvikling i Azets hvor han jobber tett med ulike partnere og kunder for å utvikle nye forretningsområder.