Den store selskapsreisen er en bloggserie som skal hjelpe norske gründere og bedriftseiere til en bedre og mer effektiv selskapsdrift. Gjennom 24 episoder skal vi følge det fiktive selskapet Sykkelspesialisten. Vi er med fra etableringen og igjennom hele livssyklusen. Vi følger grunnleggerne Mats og Helene, og får innsikt i alle utfordringene de møter underveis. 

Målet er klart og tydelig: å hjelpe deg til å ta bedre beslutninger for selskapet ditt!

Gikk du glipp av de tre første avsnittene av Den store selskapsreisen? Her finner du dem:

Den store selskapsreisen #1: – Jeg har en idé!
Den store selskapsreisen #2: – Skal vi etablere selskap?
Den store selskapsreisen #3: Slik takler gründerne en lynrask oppstart
Den store selskapsreisen #4: På tide å skaffe finansiering

Jakten på en god selskapsstruktur

Mats betrakter Helene. Hun tar en kort pause og samler alt håret i en stor knute, før hun på nytt fordyper seg i regnearket. De har jobbet så mange timer sammen den siste tiden. Han føler at han alltid har kjent henne. Mats kjenner igjen faktene hennes og vet hvordan hun vil reagere. Så han venter. For det er bare å stålsette seg før det braker løs. 

– Nei, Mats. Dette er ikke ok. Jeg kan ikke gå i markedet med disse prisene og så lite handlingsrom. Glem det. Ikke bare er det en dårlig idé, men det ødelegger også alle de gode kontaktene jeg har i markedet. De vil bare le hvis de ser dette! 

Helene stirrer bestemt på Mats. Han vet han har lite å stille opp med når det skal diskuteres med Helene. Så han får heller holde seg til harde fakta og alternativer. Hvis ikke har han tapt, før de i det hele tatt har begynt. 

– Det er ikke noe vits å selge hvis vi ikke tjener penger, Helene. Vi kan investere penger i økt markedsandel, men da må vi vite at vi tjener inn pengene på et senere tidspunkt. De prisene jeg har skissert opp som nedre grense, er det vi må ha for å dekke kostnader, bygge en buffer for utforutsette hendelser og ha en sunn drift, sier Mats, og legger til:

– Går ikke det, må vi gjøre noe med prisene inn til oss, eller måten vi får varene levert her i Norge.

Les mer: Slik frigjør du penger for bedre vekst
Last ned guide: Få en mer effektiv økonomifunksjon i selskapet ditt

Løsningen? Portland og Måløy

Helene har falt litt ut. Lenge sitter hun og tenker og grubler, noe som er nokså uvanlig. Vanligvis prater hun som en foss, gjerne uten å tenke først. Fascinerende. Men det varer ikke lenge før et lurt smil glimter til i øynene hennes:

– Jeg vet hva vi gjør. Det er selve sykkelen vi kjøper fra Portland. Merket, rammen. Stilen. Hva om vi fortsetter å kjøpe det fra dem, og kjøper komponentene direkte fra produsent? En god bekjent av meg, kjenner en person som har et stort verksted i Måløy. Litt langt unna, men samme det, vel? Det er et moderne verksted som helt sikkert kan sette sammen sykkelen for en billig penge.

En plan begynner å ta form. En solid selskapsstruktur. Ta kontakt med amerikanerne, verkstedet i Måløy og to mulige produsenter i Asia som fremstår kule nok og har en bra nok merkevare. Beregne hva det koster, beregne nye priser, risikovurderinger. 

Det er ikke alt et selskap greier å gjøre alene når en effektiv selskapsstruktur skal etableres. Noen ganger er det hensiktsmessig og helt nødvendig å få hjelp fra andre. Mats gjør en notis av hva som er viktig ved valg av en samarbeidspartner. Han minner seg selv på å kontakte en advokat for å kvalitetssjekke arbeidet.

FAKTA: 8 punkter Mats vil jobbe videre med overfor verkstedet

  • NDA – en konfidensialitetsavtale vil sikre beskyttelse for forretningshemmeligheter i prosessen.
  • Avtale
  • Omfang
  • Leveranse
  • Partneres plikter
  • Bindingstid og regler for opphør av avtale
  • Konsekvenser av å ikke levere. Dette punktet er svært viktig for deg som liten og nystartet aktør med begrensede ressurser.
  • Hva et samarbeid kan gi. Vil du være assosiert med dette selskapet? Gir de deg tilgang til et verdfullt nettverk og marked ut over det som er avtalefestet? Overføring av kompetanse?

Vil du vite hva som skjer videre med Mats, Helene og Sykkelspesialisten? Følg med i neste avsnitt! Her kan du få automatisk tilsendt de nye episodene straks de er publisert 

Hold meg oppdatert med nye episoder av selskapsreisen

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Jeg er klar over at jeg kan lese mer om hvordan Azets behandler mine personlige data i Azets’ Privacy statement, og at jeg når som helst kan redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Dag Henning Kleven

Om Dag Henning Kleven

Dag Henning Kleven har i mange år jobbet med forretningsutvikling og vekst. Han har hatt internasjonale jobber i Sony Corp og Checkpoint System før han kom til Azets i 2014 som salgssjef. I dag leder han området Forretningsutvikling i Azets hvor han jobber tett med ulike partnere og kunder for å utvikle nye forretningsområder.