Den store selskapsreisen #15: Hvordan sikre fremtidig vekst?

Strategi og ledelse | 04.09.2020

av Dag Henning Kleven

Den store selskapsreisen er en bloggserie som skal hjelpe norske gründere og bedriftseiere til en bedre og mer effektiv selskapsdrift. Gjennom 25 episoder skal vi følge det fiktive selskapet Sykkelspesialisten. Vi er med fra etableringen og igjennom hele livssyklusen. Vi følger grunnleggerne Mats og Helene, og får innsikt i alle utfordringene de møter underveis.

Målet er klart og tydelig: å hjelpe deg til å ta bedre beslutninger for selskapet ditt!

growth-and-its-importance.jpg

Gikk du glipp av de 14 første avsnittene av Den store selskapsreisen? Her finner du dem:

Den store selskapsreisen #1: – Jeg har en idé!
Den store selskapsreisen #2: – Skal vi etablere selskap?
Den store selskapsreisen #3: Slik takler gründerne en lynrask oppstart
Den store selskapsreisen #4: På tide å skaffe finansiering
Den store selskapsreisen #5: Fra Portland til Måløy
Den store selskapsreisen #6: Hvor er selskapet vårt om 5 år?
Den store selskapsreisen #7: Sky is the limit
Den store selskapsreisen #8: – Hvem skal vi ansette? 
Den store selskapsreisen #9: – Nå skal vi bygge kultur!
Den store selskapsreisen #10: Fra gründer til etablert selskap
Den store selskapsreisen #11: Et profesjonelt styre er et verdiskapende styre
Den store selskapsreisen #12: Nøkkeltall
Den store selskapsreisen #13: Compliance, hva er det?
Den store selskapsreisen #14: Hvordan bygger vi en salgskultur?

 

Hvordan sikre fremtidig vekst?

- Hvordan visste du at det var best å sitte på høyre side av flyet? sier Helene mens hun sitter med nesen klistret til vinduet på flyet og ser Manhattans lysende skyskrapere som strekker seg mot himmelen. Frihetsgudinnen lyser som en liten flekk før det blir mørkt. 

- Når vi flyr fra Newark letter flyene nesten alltid mot øst og flyr i en bue nordover. Da ser du New York ned til høyre, mumler Mats mens han leser menyen.

Helene ser kort på Mads og smiler. 

- Ja, ja. Jeg skal innrømme at all den rare kunnskapen din kommer til nytte innimellom. Dette er jo helt fantastisk.

- Det var ikke mye vi rakk å se av byen på noen timer, men vi fikk jo kjenne litt på pulsen der vi satt på fortauet ved Columbus Circle å spiste pretzel, smiler Mats. 

- Hele byen lyser av økonomisk vekst. Den er jo bygget på ideen om vekst og det er jo en tankevekker når vi snakker om selskapet vårt også. Hva skjer den dagen vi ikke vokser? Nå har vi vokst helt siden vi startet og det kommer til å stagnere. Den dagen vi ikke vokser eller har vekst lavere enn den generelle prisstigningen, har vi en utfordring. Vi kan jo skille mellom vekst på topplinjen og vekst i resultat, men det henger som regel sammen. Det vi helst vil oppnå er vekst på topplinjen, med samme kostnadsbase. Da blir det mer penger igjen i resultatet, sier Mats.

- Det handler mye om forventning, fortsetter Mats. Det blir mindre penger å fordele på ansatte, mindre penger til eiere og vi blir mindre attraktive for nye investorer. Men kanskje den mest alvorlige konsekvensen når vekst uteblir, er at det blir mindre penger å investere i utvikling og endring, som kan starte en negativ spiral.

- Nettopp, så hovedmålet til Sykkespesialisten er fortsatt vekst. Men vi må huske på at når vi snakker om vekst må vi også ta hensyn til markedet. 10% vekst er ikke så veldig bra hvis markedet vokser med 15%, skyter Helene inn. 

De blir sittende stille og tenke, mens maten blir servert. Det er alltid mye styr når maten kommer. Store brett på små bord med både forrett, hovedrett og dessert på samme fat. Håper at vedkommende i stolen foran ikke presser ned seteryggen. 

- Hva mener du er viktigst å tenke på når vi skal sikre vekst fremover? spør Mats.

Helene forteller om noen punkter hun mener er aller viktigst å ta hensyn til:

  1. Salg og topplinje
  2. Spesialisering vs. generalisering
  3. Digitalisering
  4. Kapasitet - når vi øker salget må vi også kunne levere
  5. Kompetanse som takler fremtidig vekst og sette av tid til å utvikle
  6. Kapital, styring og kontroll - vekst koster penger
  7. Samarbeid og nettverk

 

- Så til det jeg mener kanskje er det viktigste punktet, avslutter Helene:

Bedriftens eiere, styre og ledelse må tørre å vokse. De må tørre å prøve nye ting og ikke være redd for å gjøre feil. Gjør vi feil lærer vi, og lykkes vi skaper vi flere muligheter som gjør at vi kan prøve mer.

Abonner på Den store selskapsreisen

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Hvordan Azets håndterer mine persondata er beskrevet her.

* Feltet er obligatorisk

post author

Om Dag Henning Kleven

Dag Henning har i mange år jobbet med forretningsutvikling og vekst. Han har hatt internasjonale jobber i Sony Corp og Checkpoint System før han kom til Azets i 2014 som salgssjef. I dag leder han området Forretningsutvikling i Azets hvor han jobber tett med ulike partnere og kunder for å utvikle nye forretningsområder.