Den store selskapsreisen er en bloggserie som skal hjelpe norske gründere og bedriftseiere til en bedre og mer effektiv selskapsdrift. Gjennom 24 episoder skal vi følge det fiktive selskapet Sykkelspesialisten. Vi er med fra etableringen og igjennom hele livssyklusen. Vi følger grunnleggerne Mats og Helene, og får innsikt i alle utfordringene de møter underveis. 

Målet er klart og tydelig: å hjelpe deg til å ta bedre beslutninger for selskapet ditt!

Gikk du glipp av de tre første avsnittene av Den store selskapsreisen? Her finner du dem:

Den store selskapsreisen #1: – Jeg har en idé!
Den store selskapsreisen #2: – Skal vi etablere selskap?
Den store selskapsreisen #3: Slik takler gründerne en lynrask oppstart


Finansiering: Å bygge en buffer

Helene og Mats sitter i møte med banken. Mats ser bort på Helene og er fortsatt imponert over hvor raskt hun fikk til det første salget. Men salget skapte også noen utfordringer. Selskapet deres, Sykkelspesialisten AS, har måttet betale leverandøren et forskudd. Resten må betales når syklene ankommer Norge. Kunden har krevd å få en bedre likviditet med betalingsfrist på 60 dager, siden de må ha varer på lager over en lengre periode. Det er nemlig ikke slik at dyre sykler selges med én gang de stilles ut i butikken.

Dette har ført til at Helene og Mats har fått et akutt behov for finanisering. De trenger mer kapital enn de har å rutte med – rett og slett for å kunne betale leverandøren. De har også støtt på noen utfordringer knyttet til valutarisiko. De må bygge seg en buffer. 

«Kan jeg få se på budsjettet og regnskapet?»

Mats blir brått revet ut av tankene sine, tilbake til møterommet i banken. Han titter bort på Helene, som for én gangs skyld ser en tanke bekymret ut. 

Budsjettet og regnskapet, ja, stotrer Helene frem, og merker at hun får bruk for alt hun har av talegaver. Hun forteller om salget Sykkelspesialisten AS nettopp har gjennomført, og ikke minst utsiktene til flere ordre. 

På tide å la økonomen skinne

Mats lar Helene lide litt lenger, mens han kobler PCen til prosjektoren på møterommet. Selv om det strengt tatt ikke ser ut som om hun lider, der hun snakker entusiastisk og med stor overbevisning om selskapet. Han kan se at bankrådgiveren – Camilla – lar seg rive med av den genuine entusiasmen. Men Helene trenger noe mer enn bare ord og muntlige lovnader for å få på plass en form for finansiering av selskapets vekst.

– Her, jeg kan vise dere hva vi har så langt, sier Mats, mens han sender et triumferende blikk i retning Helene. Et blikk av typen «hva var det jeg sa?». Helene var nemlig ikke særlig ivirig på å bruke tid på et budsjett. Hun hadde planene klare; få inn ordrene, så ordner resten seg. Fokus på topplinjen (inntekter) er noe hun har god erfaring med.  

Mats har stålkontroll når han viser frem budsjettet. Her er han på hjemmebane. 

Slik kan Helene og Mats skaffe finansiering

Når Mats er ferdig, titter Helene bort på han med et «bra jobbet»-blikk. Det synes åpenbart bankrådgiver Camilla også, som på dette tidspunktet er fullstendig overbevist av seriøsiteten til Mats og ikke minst entusiasmen til Helene. Camilla forteller litt om de ulike mulighetene som finnes for å finansiere vekst. Det er også noen utfordringer, siden Sykkelspesialisten er i en oppstartsfase. Men at selskapet allerede får omsetning, hjelper selvsagt godt på. 

FAKTA: Finansieringsmulighetene for vekstbedrifter

Alle selskaper har behov for finansiering. De vanligste måtene å skaffe finansiering på er innnskudd fra eiere, banklån, fakturasalg, belåning av kundefordringer, factoring eller crowfunding.
Det viktigste er å ta utgangpunkt i historiske salgstall, budsjett og prognoser og fokusere på KPIer (suksesskriterier) som arbeidskapital og likviditeten til selskapet. På bakrunn av dette kan man gjøre en beregning frem i tid, for å forutse behovet for kapital.

Hver enkelt løsning har ulike krav til virksomheten, ulik risiko og ulike kostnader. 

– Jeg var ikke klar over at det fantes så mange muligheter, utbryter Helene utenfor banken. Møtet er over og begge er enige om at det var en positiv opplevelse.   

– Det åpner seg mange muligheter når vi har ordene i sysakene! smiler Mats. 

– Og får inn ordrene, svarer Helene. De må le litt, begge to. Helene og Mats tenker det samme. De er et dream team. Han med sin struktur og orden. Hun som kan selge sand i Sahara. 

Vil du vite hva som skjer videre med Mats, Helene og Sykkelspesialisten? Følg med i neste avsnitt! Her kan du få automatisk tilsendt de nye episodene straks de er publisert.

Hold meg oppdatert med nye episoder av selskapsreisen

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Jeg er klar over at jeg kan lese mer om hvordan Azets behandler mine personlige data i Azets’ Privacy statement, og at jeg når som helst kan redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Dag Henning Kleven

Om Dag Henning Kleven

Dag Henning Kleven har i mange år jobbet med forretningsutvikling og vekst. Han har hatt internasjonale jobber i Sony Corp og Checkpoint System før han kom til Azets i 2014 som salgssjef. I dag leder han området Forretningsutvikling i Azets hvor han jobber tett med ulike partnere og kunder for å utvikle nye forretningsområder.