Den store selskapsreisen #12: Nøkkeltall

Strategi og ledelse | 19.02.2020

av Dag Henning Kleven

Den store selskapsreisen er en bloggserie som skal hjelpe norske gründere og bedriftseiere til en bedre og mer effektiv selskapsdrift. Gjennom 25 episoder skal vi følge det fiktive selskapet Sykkelspesialisten. Vi er med fra etableringen og igjennom hele livssyklusen. Vi følger grunnleggerne Mats og Helene, og får innsikt i alle utfordringene de møter underveis. 

Målet er klart og tydelig: å hjelpe deg til å ta bedre beslutninger for selskapet ditt!

Illustrasjon med fly og fjell

Gikk du glipp av de elleve første avsnittene av Den store selskapsreisen? Her finner du dem:

Den store selskapsreisen #1: – Jeg har en idé!
Den store selskapsreisen #2: – Skal vi etablere selskap?
Den store selskapsreisen #3: Slik takler gründerne en lynrask oppstart
Den store selskapsreisen #4: På tide å skaffe finansiering
Den store selskapsreisen #5: Fra Portland til Måløy
Den store selskapsreisen #6: Hvor er selskapet vårt om 5 år?
Den store selskapsreisen #7: Sky is the limit
Den store selskapsreisen #8: – Hvem skal vi ansette? 
Den store selskapsreisen #9: – Nå skal vi bygge kultur!
Den store selskapsreisen #10: Fra gründer til etablert selskap
Den store selskapsreisen #11: Et profesjonelt styre er et verdiskapende styre

Helene prøver å strekke litt på seg, men ender opp med å dra beina opp i setet i stedet. Hun har tatt på seg kosebuksa og raggsokkene som bestemoren hennes strikket for evigheter siden, over kompresjonsstrømpene. Litt usikker på om strømpene hjelper, men de gode gamle sokkene holder henne varm på føttene. Hun skyver opp solskjermen og titter ut av vinduet på flyet og ser tuppen av Grønland åpenbare seg med det massive isplatået. 

 

Å bevege seg i riktig retning

Helene blir målløs og tar tak i Mats, som sitter ved siden av. – Herregud Helene, ser du ikke at jeg sitter og drikker, freser Mats, mens colaen renner ned over skjorten hans. 

– Samma det, ikke være så sur a. Se ut av vinduet – vi kan se Kapp Farvel, sier Helene entusiastisk.

– Odden heter Uummannarsuaq på grøndlandsk, svarer Mats mens han ser uinteressert ut av vinduet og tørker seg på brystet. 

Helene snur seg og sier med påtatt lattermildhet – jeg kjenner ingen andre som vet så mye som du overhodet aldri får bruk for. Hvorfor går du rundt og vet sånt?

Mats titter bort på Helene og skal til å svare, men hun kommer ham i forkjøpet.  – Og nå sitter du og koser deg med excel fremfor å nyte flyturen?

– Jeg prøver å tenke på at vi ikke flyr, svarer Mats tørt. Jeg gleder meg til vi er fremme på Newark, deretter har vi bare en kort tur igjen med innenlandsfly før vi er fremme i Portland.

Helene begynner å le igjen. – Hva ler du av, spør Mats.

– Du vet at den korte turen du ser frem til, sier hun mens hun gjør hermetegn med hendene. Den tar sånn ca 6 timer på et fly som sannsynligvis er 30 år gammelt og stappfullt.

Mats lener seg tilbake og banner lavt for seg selv. – Ja da har vi alle fall tid til å se over det jeg lager. Jeg har begynt å sette opp noen sentrale nøkkeltall vi kan måle oss etter. Foreløpig har vi kun sett på omsetning og kostnader, men nå som vi begynner å bli såpass store er vi tjent med å følge med på andre nøkkeltall også. Jeg har sett bedrifter gå under fordi de kun har sett på omsetning og resultat og tenkt at alt var i skjønneste orden. Det er litt det samme som med oss. Vi vokser raskt, har store beløp i omløp og til tider mye kapital bundet opp, sier Mats og fortsetter – nøkkeltallene vi skal legge mest vekt på fremover bør derfor være disse:

  • Overordnet: Topplinje, bruttofortjeneste og driftsresultat
  • Varebeholdning
  • Likviditetsgrad 2: Vår evne til å betale regninger på forfall, hvor vi trekker ut varelager. I denne bransjen er ikke varelager lett omsettelig (altså hvor raskt vi kan gjøre det om til kontakter, derfor trekker vi det ut.)
  • Arbeidskapital: Her ser vi på hvor mye penger vi har å jobbe med. Da tar vi omløpsmidler og trekker fra kortsiktig gjeld. Dette er et viktig måltall for en bedrift som oss, som er etablert, men fortsatt i kraftig vekst. 
  • Utestående: Følge opp at kundene betaler på forfall. Spesielt skal vi følge opp de med lav kredittscore, eller vurdere om vi skal ta forhåndsbestilt

 

Les også: Disse nøkkeltallene bør du kjenne til

Nøkkeltallene til suksess

– Hva med lønnskostnader, husleie og alle andre kostnader vi har, spør Helene mens hun myser på tallene til Mats.

– De skal vi ha kontroll på i likhet med mange andre nøkkeltall, men disse kostnadene er vesentlig lavere enn varekostnaden, så en endring i disse gir ikke like store utslag, svarer Mats.  Nå begynner vi å bli så store at vi er nødt til å holde følge med de store linjene, sier han og fortsetter. Det er også andre ting vi skal overvåke, som for eksempel gjeld, men det er viktig at vi finner et sett med relevante nøkkeltall som legger hovedføringer for målene våre.

Vil du vite hva som skjer videre med Mats, Helene og Sykkelspesialisten? Følg med i neste avsnitt!

Abonner på Den store selskapsreisen

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Hvordan Azets håndterer mine persondata er beskrevet her.

* Feltet er obligatorisk

post author

Om Dag Henning Kleven

Dag Henning har i mange år jobbet med forretningsutvikling og vekst. Han har hatt internasjonale jobber i Sony Corp og Checkpoint System før han kom til Azets i 2014 som salgssjef. I dag leder han området Forretningsutvikling i Azets hvor han jobber tett med ulike partnere og kunder for å utvikle nye forretningsområder.