Den store selskapsreisen er en bloggserie som skal hjelpe norske gründere og bedriftseiere til en bedre og mer effektiv selskapsdrift. Gjennom 25 episoder skal vi følge det fiktive selskapet Sykkelspesialisten. Vi er med fra etableringen og igjennom hele livssyklusen. Vi følger grunnleggerne Mats og Helene, og får innsikt i alle utfordringene de møter underveis. 

Målet er klart og tydelig: å hjelpe deg til å ta bedre beslutninger for selskapet ditt!

fra gründer til etablert selskap

Gikk du glipp av de ni første avsnittene av Den store selskapsreisen? Her finner du dem:

Den store selskapsreisen #1: – Jeg har en idé!
Den store selskapsreisen #2: – Skal vi etablere selskap?
Den store selskapsreisen #3: Slik takler gründerne en lynrask oppstart
Den store selskapsreisen #4: På tide å skaffe finansiering
Den store selskapsreisen #5: Fra Portland til Måløy
Den store selskapsreisen #6: Hvor er selskapet vårt om 5 år?
Den store selskapsreisen #7: Sky is the limit
Den store selskapsreisen #8: – Hvem skal vi ansette? 
Den store selskapsreisen #9: – Nå skal vi bygge kultur!

 

Helene sitter i vinduskarmen og ser ut på elven som renner forbi kontorbygget mens hun fikler med øreringene. 

– Hallo, vil du ha te? spør Mats for andre gang og holder frem tekoppen.  Nå var du langt borte, ler han og setter seg ned ved siden av Helene. Hva tenker du på?

– Hvor annerledes det har blitt nå, i forhold til da vi startet opp for noen år siden, svarer Helene tankefullt. Vi er ikke lenger gründere liksom…

– Nei, det har du helt rett i, jeg merket det på styremøtet tidligere i dag med alle spørsmålene som kom. I begynnelsen var det jo bare oss to, sier Mats. 

– Men jeg føler meg jo fortsatt som en gründer, sier Helene. 

– Det er ikke så rart Helene. Hele deg er jo full av entusiasme og pågangsmot. Men du gjør ingen dårlig jobb som daglig leder i et selskap heller, sier Mats. Du vet, overgangen fra gründervirksomhet til et etablert selskap kjennetegnes ved summen av kompleksiteten. Mats har også tenkt mye over dette og forteller om de punktene han mener skiller en gründer og et etablert selskap.

 

Fra gründer til etablert selskap

  1. Ansatte: Sykkelspesialisten har mange ansatte, beslutningene som tas får derfor store konsekvenser for både ansatte, leverandører og kunder. Med mange ansatte følger også et større personalansvar ved å behandle alle likt på områder som følger lover og regler. Dette kan enkelt gjøres ved å ha en digital personalhåndbok med arbeidsinstruks og arbeidsrutiner. Dette sikrer selskapet ved å alltid være oppdatert på gjeldende lovverk og retningslinjer – og ikke minst frigjør det tid slik at ledelsen kan bruke tiden på andre ting. 
  2. Økonomi: Når virksomheten har drevet en tid og selskapet har vokst, øker også antall bilag. Ved økt antall bilag øker kompleksiteten og det generelle volumet. Vi vet at inntekter, kostnader og skatter følger helt egne sykluser og bidrar til at kompleksiteten også øker. Det krever annen form for styring enn et gründerselskap opplever. 
  3. Budsjett: Det er ikke alltid selskaper vokser, noen gründerselskaper lever godt med samme volum år etter år. Etter å ha drevet en stund, vil årene bli gjentakende – og det er også et tegn på at selskapet er etablert. 
  4. Salg og drift: For Sykkelspesialisten har dette endret seg drastisk. Fra å være et lite gründerselskap som importerte sykler, til å importere deler fra hele verden, sette de sammen på en fabrikk i Måløy og distribuere dem rundt i hele Norge i stort volum. Dette krever en helt annen form for styring og kontroll. Går det galt, går det virkelig galt ved store volum. For å sikre seg mot dette må det etableres solide avtaler med både leverandører og kunder. 
  5. For daglig leder. Med to ansatte har daglig leder full kontroll – med 20 ansatte er det ikke like enkelt å være hands on. Da bør det utvikles gode systemer for å ha samme grad av kontroll. Dette kan blant annet gjøres gjennom et godkjenningshierarki på innkomne fakturaer slik at daglig leder har kontroll på flyten av varer og tjenester. Ved etablering av disse systemene går man fra å være gründer til å være etablert. Eiere, representert gjennom et styre, krever også å forstå selskapet og det gjøres gjennom dokumentasjon av driften. 

 

– Ja, kanskje det er på tide å kalle oss etablert, men vi må aldri bli så byråkratiske at vi mister farten og gløden. Jeg klarer ikke å bare kjøre i første gir – det vet du, ler Helene.

– Det har jeg lagt merke til, sier Mats mens han ser varmt bort på Helene. Ikke bare er de business-partnere, men de har også blitt veldig gode venner. De tilbringer jo nesten 10 timer sammen hver dag – og de forteller hverandre alt. Jeg har forresten noen dårlige nyheter også, men vi kan ta det i morgen, sier Mats og reiser seg opp for å gå. 

Helene smetter tak i Mats og drar han tilbake. – Å nei, du vet jeg ikke eier tålmodighet. Fortell det nå, kommanderer hun og ser strengt på Mats.

– Jeg har fått en mail fra Rat Hansens advokat. Han vil gjøre opp lånet sitt, og vil ha aksjene i selskapet vårt, svarer Mats nedstemt. 

 

Vil du vite hva som skjer videre med Mats, Helene og Sykkelspesialisten? Følg med i neste avsnitt!

HOLD MEG OPPDATERT MED NYE EPISODER AV SELSKAPSREISEN

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Jeg er klar over at jeg kan lese mer om hvordan Azets behandler mine personlige data i Azets’ Privacy statement, og at jeg når som helst kan redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Dag Henning Kleven

Om Dag Henning Kleven

Dag Henning Kleven har i mange år jobbet med forretningsutvikling og vekst. Han har hatt internasjonale jobber i Sony Corp og Checkpoint System før han kom til Azets i 2014 som salgssjef. I dag leder han området Forretningsutvikling i Azets hvor han jobber tett med ulike partnere og kunder for å utvikle nye forretningsområder.