Den store selskapsreisen #6: Hvor er selskapet vårt om 5 år?

Strategi og ledelse | 20.11.2019

av Dag Henning Kleven

Den store selskapsreisen er en bloggserie som skal hjelpe norske gründere og bedriftseiere til en bedre og mer effektiv selskapsdrift. Gjennom 25 episoder skal vi følge det fiktive selskapet Sykkelspesialisten. Vi er med fra etableringen og gjennom hele livssyklusen. Vi følger grunnleggerne Mats og Helene, og får innsikt i alle utfordringene de møter underveis. 

Målet er klart og tydelig: å hjelpe deg til å ta bedre beslutninger for selskapet ditt!

Personer som presenterer foran publikum

Gikk du glipp av de fem første avsnittene av Den store selskapsreisen? Her finner du dem:

Den store selskapsreisen #1: – Jeg har en idé!
Den store selskapsreisen #2: – Skal vi etablere selskap?
Den store selskapsreisen #3: Slik takler gründerne en lynrask oppstart
Den store selskapsreisen #4: På tide å skaffe finansiering
Den store selskapsreisen #5: Fra Portland til Måløy

«Hvor er dere om, la oss si, fem år?»

– Dette var ideen vi hadde da vi møttes. Vi har kanskje vært heldige, men vi har også gjort noe riktig. Litt flaks er lov å ha.

Mats lar blikket gli utover forsamlingen. Han legger merke til at Helene har publikums fulle oppmerksomhet. Hun tar en kunstpause. Det føles som om samtlige i salen sitter ytterst på setekanten og venter i spenning på fortsettelsen. 

– Sykkelspesialisten har leverandører i Nike sin hjemby, nemlig Portland i Oregon. Vi har leverandører i Asia. Syklene setter vi sammen på Måløy, i en fabrikk som tidligere gikk for halv maskin grunnet nedgang i den bransjen de opererte i. Nå er fabrikken vår nærmeste partner og har fulle ordrebøker takket være oss. Syklene blir deretter sendt til spesialforretninger over hele Norge, samt at vi selger via nettbutikk sammen med én av butikkjedene.

Trollbinder både gründere og investorer

Mats og Helene er på gründertreff. Invitasjonen kom tidligere i år. På det tidspunktet innså Mats og Helene at de trengte en suksesshistorie. I salen sitter nemlig godt over 100 deltakere, som selv er gründere, og ikke minst investorer som blant annet representerer risikokapital (venture capital). Dette er en type risikokapital som ofte utstedes som obligasjoner eller lån, som senere kanskje kan konverteres til aksjer. «Det investeres ofte i teknologibedrifter, men det skader ikke å knytte kontakter», tenker Mats. 

Helene fortsetter å gi jernet på scenen: – Hittil har vi solgt over 100 sykler i den øvre prisklassen. Og vi har faktisk kontroll på økonomien, takket være min medgründer og hittil eneste kollega, Mats. 

Helene ser rett på ham og smiler. Mats misliker oppmerksomhet. Han merker at han blir rød i ansiktet.  

– Jeg svarer gjerne på spørsmål, jeg, sier Helene i det en person bakerst i rommet rekker opp hånden.

– Jeg må nesten stille et av de vanligste spørsmålene. Du har sikkert fått det flere ganger allerede, men: hvor er Sykkelspesialisten om fem år?

Helene stråler. Hun elsker dette spørsmålet og svarer med stor overbevisning om hvordan Sykkelspesialisten AS skal bygge videre og fortsette veksten.

Mats er i alle fall sikker på én ting. Helene har benyttet sine eminente taleevner til å trollbinde både gründerne og investorene i salen.  

Å investere i fremtidig vekst

Etter en lang dag med både investorer og nysgjerrige gründere, trekker Mats og Helene seg endelig tilbake. Tankene flyr hos begge to i det de beveger seg mot hotellet. 

– Jeg tenkte på det spørsmålet vi fikk, Helene, om hvor vi er om 5 år. 

– Ja, er du ikke enig i det jeg sa?

– Joda, det er ikke det. Men jeg tenkte mer på det praktiske. Hvis vi virkelig mener at Sykkelspesialisten AS skal ha kommet dit du beskriver, betyr jo det at vi har flere millioner i omsetning, mange ansatte og en vesentlig mer kompleks distribusjon enn i dag? 

– Sant nok, svarer Helene. Men jeg ser ikke helt hvor du vil. Dette handler jo om å bygge videre, gjennom økt salg?

Mats merker at han blir ivrig og kontrer raskt.

– En av de nyttigste øvelsene vi kan gjøre er å definere hvor vi er om 5 år. Hva trenger vi av systemer for å drifte et selskap da? Mats svarer på det retoriske spørsmålet selv. 

– I dag har vi et system som fungerer greit med det volumet vi har. Men skal vi være der vi ønsker om 3-5 år, vil dette systemet kollapse helt. Regneark er fint nok, men det vil ikke fungere når vi blir såpass store. Hvis vi på det tidspunktet må bytte system, når det egentlig er for sent, blir det kostbart. Rett og slett fordi vi har dårlig tid, det skaper mye feil og det er mye data som skal flyttes over på et nytt system. Vi må lære nye ting. Det vil kunne koste oss dyrt i form av dårlige kundeopplevelser, spår Mats. 

– Så det du sier er at vi allerede nå bør investere i systemer som takler den veksten vi skal ha? spør Helene.

– Ja. Det er akkurat det jeg sier. Det er fortsatt anstrengt med penger, men da vil vi også ha et system som er rigget for vekst, slik at vi kan gjøre det du er best til – skape vekst, sier Mats med et lurt smil.

Vil du vite hva som skjer videre med Mats, Helene og Sykkelspesialisten? Følg med i neste avsnitt!

Abonner på Den store selskapsreisen

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Hvordan Azets håndterer mine persondata er beskrevet her.

* Feltet er obligatorisk

post author

Om Dag Henning Kleven

Dag Henning har i mange år jobbet med forretningsutvikling og vekst. Han har hatt internasjonale jobber i Sony Corp og Checkpoint System før han kom til Azets i 2014 som salgssjef. I dag leder han området Forretningsutvikling i Azets hvor han jobber tett med ulike partnere og kunder for å utvikle nye forretningsområder.