Den store selskapsreisen #13: Compliance, hva er det?

Strategi og ledelse | 02/03/2020

av Dag Henning Kleven

 

Den store selskapsreisen er en bloggserie som skal hjelpe norske gründere og bedriftseiere til en bedre og mer effektiv selskapsdrift. Gjennom 25 episoder skal vi følge det fiktive selskapet Sykkelspesialisten. Vi er med fra etableringen og igjennom hele livssyklusen. Vi følger grunnleggerne Mats og Helene, og får innsikt i alle utfordringene de møter underveis.

Målet er klart og tydelig: å hjelpe deg til å ta bedre beslutninger for selskapet ditt!

Compliance for selskaper

Gikk du glipp av de tolv første avsnittene av Den store selskapsreisen? Her finner du dem:

Den store selskapsreisen #1: – Jeg har en idé!
Den store selskapsreisen #2: – Skal vi etablere selskap?
Den store selskapsreisen #3: Slik takler gründerne en lynrask oppstart
Den store selskapsreisen #4: På tide å skaffe finansiering
Den store selskapsreisen #5: Fra Portland til Måløy
Den store selskapsreisen #6: Hvor er selskapet vårt om 5 år?
Den store selskapsreisen #7: Sky is the limit
Den store selskapsreisen #8: – Hvem skal vi ansette? 
Den store selskapsreisen #9: – Nå skal vi bygge kultur!
Den store selskapsreisen #10: Fra gründer til etablert selskap
Den store selskapsreisen #11: Et profesjonelt styre er et verdiskapende styre
Den store selskapsreisen #12: Nøkkeltall

Helene og Mats landet trygt og i rute på Newark flyplass og kom seg over på flyet videre til Portland. Flyet var fullstappet og Mats karakteriserte det som den verste turen han noensinne hadde hatt. 6 timer var nesten like lenge som turen over Atlanterhavet, men dette var et overfylt gammelt fly som bråkte noe infernalsk. Hver eneste krik og krok var fylt med håndbagasje, handleposer og mennesker. Det var konstant kø på toalettet og kabinpersonalet ga nesten opp serveringen. Mats måtte konsentrere seg for å puste med magen og holdt blikket på den fantastiske utsikten som kom til syne etter at de fløy over Chicago – synet av Midtvesten som bredte seg ut over horisonten. 

Da de endelig var fremme i Portland fosset regnet ned, Mats og Helene hoppet rett i en ventende taxi som tok dem til hotellet. De var helt utslitt etter den lange reisen – rettelse, Mats var helt utslitt. Helene var så opprømt over å være her igjen at hun så uforskammet uthvilt ut.

– Her, ta på deg disse etterpå, sa Helene. Mats tittet overrasket på øyegreiene hun holdt frem. – Du våkner garantert kl. 3 i natt og da hjelper det å ha disse over øynene dine!

– Særlig. Klokken er midnatt og jeg kommer til å sove i et døgn. Minst, svarte Mats, som nesten sovnet da han lente seg inntil veggen i heisen.

 

Big in America

Etter en god og lang natts søvn satte Helene og Mats seg forventningsfulle inn i taxien som skulle ta dem til sykkelprodusentens kontor. Det var et typisk amerikansk kontorbygg i forstedene – alt var enormt. Enormt bygg, enorme vinduer, enorm plettfri gressplen og et enormt skilt med deres navn og logo på. 

– Alt er svært i Amerika, sa Mats da de nærmet seg inngangen. 

– Hæ, svarte Helene, men hun verken hørte hva Mats sa eller forventet noe svar fra ham der hun svingte inn døren. 

De satt i et stort møterom med plass til sikkert 50 personer – likevel var de bare syv stykker. Møterommet var riktignok lyst, men dekorert med tunge gardiner, støvet lå godt i vegg-til-vegg-teppet og luften var tung. Sittende overfor dem satt CEO-en i selskapet, salgssjefen for internasjonal distribusjon og tre andre som raskt viste seg å være advokater. Én fra juridisk avdeling og to eksterne. De stirret på Mats og Helene og sa nonchalant: – Sorry. But this is US and we are listed.

Helene, som normalt er i storform i slike møter, og alltid forberedt, sank sammen og gløttet bort på Mats som lente seg overlegent tilbake i den store stolen.  

– Du får ikke en litt sånn déjà vu følelse nå da Helene?, hvisket Mats ertende. 

–  Skjerp deg. Hva gjør vi nå da, spurte hun spakt. 

– Banken, budsjett… Han skulle til å fortsette, men det lynte fra øynene til Helene, så han smilte kort og tok over samtalen. Endelig på hjemmebane, tenkte han.

 

Compliance, hva er det?

De hadde nettopp fått spørsmål om compliance. Produsenten er et stort børsnotert selskap med egen compliance-avdeling – som jobber utelukkende med å sikre at deres leverandører og forhandlere etterlever kravene til compliance. 

Mats presenterte 7 punkter som er Sykkelspesialistens utgangspunkt for deres compliancearbeid. Han hadde hatt en prat med regnskapsføreren deres før de dro hjemmefra da han visste at dette ville bli et tema i møtet med produsenten.

 

Sykkelspesialistens fokus på compliance:

  1. Aksjer, eierskap og investorrelasjoner.
  2. Styret og styrearbeid i henhold til norske lover. 
  3. Ledelsesinstruks fra styret og den daglige ledelsen i selskapet
  4. Avtalestrukturen i selskapet og risikovurdering av selskapets partnere og leverandører
  5. Regnskap og regnskapsprinsipper i henhold til norsk lovgivning, samt økonomien i selskapet
  6. Arbeid med godt arbeidsmiljø (HR, HMS)
  7. Driften av selskapet og salgskulturen
  8. Bransjespesifikke momenter.

 

Da Mats avsluttet ble det helt stille på den andre enden av bordet. De hadde fulgt interessert med og kommet med spørsmål underveis, men nå ble de helt stille – helt til CEO-en så bort på advokatene sine og fikk et nesten usynlig nikk fra gjengen. Han henvendte seg tilbake til Mats.  

– I’m very impressed. May I take you through our premises and show you what we are doing here, before we discuss the next topic on the agenda? – Please excuse us,  sa han til advokatene før han med et stort smil tok med seg Mats og Helene ut av møterommet.

 

Compliance handler om å ha kontroll på egen drift. At selskapet drives etter de lover og regler som er satt og etter beste praksis. Dette arbeidet gir en unik innsikt i egen drift, og skaper en trygghet for selskapet som gjør at de kan jobbe med vekst. 

 

Vil du vite hva som skjer videre med Mats, Helene og Sykkelspesialisten? Følg med i neste avsnitt!

Abonner på Den store selskapsreisen

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. 

Jeg er klar over at jeg kan lese mer om hvordan Azets behandler mine personlige data her. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Om Dag Henning Kleven

Dag Henning har i mange år jobbet med forretningsutvikling og vekst. Han har hatt internasjonale jobber i Sony Corp og Checkpoint System før han kom til Azets i 2014 som salgssjef. I dag leder han området Forretningsutvikling i Azets hvor han jobber tett med ulike partnere og kunder for å utvikle nye forretningsområder.