Den store selskapsreisen er en bloggserie som skal hjelpe norske gründere og bedriftseiere til en bedre og mer effektiv selskapsdrift. Gjennom 25 episoder skal vi følge det fiktive selskapet Sykkelspesialisten. Vi er med fra etableringen og igjennom hele livssyklusen. Vi følger grunnleggerne Mats og Helene, og får innsikt i alle utfordringene de møter underveis.
Målet er klart og tydelig: å hjelpe deg til å ta bedre beslutninger for selskapet ditt!
Gikk du glipp av de 15 første avsnittene av Den store selskapsreisen? Her finner du dem:
Den store selskapsreisen #1: – Jeg har en idé!
Den store selskapsreisen #2: – Skal vi etablere selskap?
Den store selskapsreisen #3: Slik takler gründerne en lynrask oppstart
Den store selskapsreisen #4: På tide å skaffe finansiering
Den store selskapsreisen #5: Fra Portland til Måløy
Den store selskapsreisen #6: Hvor er selskapet vårt om 5 år?
Den store selskapsreisen #7: Sky is the limit
Den store selskapsreisen #8: – Hvem skal vi ansette?
Den store selskapsreisen #9: – Nå skal vi bygge kultur!
Den store selskapsreisen #10: Fra gründer til etablert selskap
Den store selskapsreisen #11: Et profesjonelt styre er et verdiskapende styre
Den store selskapsreisen #12: Nøkkeltall
Den store selskapsreisen #13: Compliance, hva er det?
Den store selskapsreisen #14: Hvordan bygger vi en salgskultur?
Den store selskapsreisen #15: Hvordan sikre fremtidig vekst?
Hvordan lede gjennom krise?
Bordene i det store møterommet er fylt opp med noen helt spesielle kanelsnurrer som er kjøpt hos den lokale bakeren.
- For å få de så gode har de smurt smør, blandet med sukker og kanel også på bakepapiret, sier Johan fra IT mens han gjør et mislykket forsøk på å stappe hele bollen inn i munnen.
- Det blir iallfall grisete, svarer Ranveig fra salg, som forsøker etter beste evne å tørke seg på hendene.
- Hei! Vi forsøker å ha et townhall-møte her. Kanskje dere kan konsentrere dere om å spise og ikke prate! roper Helene
- Eller følge med på hva som blir sagt, ler Mats.
- Hva i all verden er et townhall-møte egentlig? Jeg skjønner jo at vi sitter her vi sitter. Men townhall? Er vi ikke et norsk selskap? spør Johan.
- Det går ann å prate etter at du har svelget Johan, kommer det fra sidelinjen.
- Hei, hei, stopp nå, svarer Helene med et smil.
- Det betyr fellesmøte på engelsk og dere vet jo hvor kult Helene synes det er med engelske ord, skyter Mats inn.
Stemningen er god hos Sykkelspesialisten. Forhåndsordrene til sommeren er over all forventning og det ligger an til solid vekst. Etterspørselen generelt i markedet er så god at det også har dempet prispresset, så de har gode marginer. Også takket være gjengen fra Måløy som er med på møte på videokonferanse. Frakten er lav, de shopper deler over hele verden for å holde kostnadene nede og effektiviteten på Måløy er svært god. Så forretningsmodellen har vist seg å være sterk.
------------------------------------------------------------
Langt borte hører Helene vekkeklokken ringe og den gir seg aldri. Rart tenker hun. Så begynner hun å le. Hun har jo ikke en gang vekkerklokke. Finnes de i det hele tatt lenger? Det ringer og ringer og hun begynner å bli ganske irritert på at det ringer når hun ikke engang har en sånn klokke.
Men plutselig spretter hun opp. Det er mørkt i rommet og etter litt styr finner hun telefonen rotet bort under dyna.
- Vet du hva klokka er? freser hun.
- Ja. Den er 8 på en helt vanlig torsdag og de fleste er allerede på jobb Helene, sier Mats.
- Det er ikke jeg og jeg har tenkt å sove litt til.
- Har du sett avisen? Les den du, så snakkes vi, avslutter Mats.
Det nærmer seg lunsj og og avbestillingene har allerede kommet og alt det som så lyst ut for en dag siden, ser nå bekmørkt ut. Regjeringen har foreslått at det skal være gratis sykler til alle i storbyene, noe som vil rasere hele volummarkedet av sykler.
En krise er en vanskelig situasjon, et avgjørende vendepunkt eller en plutselig forandring, i følge Store Norske Leksikon. Ordet krise kommer av det latinske ordet crisis og kan oversettes til plutselig forandring, avgjørende vending eller skjebnesvanger forstyrrelse, skal vi tro Wikipedia.
Driver du en bedrift i dag vil du utvilsomt oppleve dagens situasjon som en krise – uavhengig av om du er direkte eller indirekte berørt. Vi blir alle berørt av coronasituasjonen på kort eller lang sikt!
Å lede i krise – 5 gode råd
Så, hva gjør man nå når krisen har rammet oss for fullt?
Vi har satt opp 5 råd som vil hjelpe:
|
Husk at du kan spørre om hjelp!