Den store selskapsreisen #16: Hvordan lede gjennom krise?

Strategi og ledelse | 23/09/2020

av Dag Henning Kleven

 

Den store selskapsreisen er en bloggserie som skal hjelpe norske gründere og bedriftseiere til en bedre og mer effektiv selskapsdrift. Gjennom 25 episoder skal vi følge det fiktive selskapet Sykkelspesialisten. Vi er med fra etableringen og igjennom hele livssyklusen. Vi følger grunnleggerne Mats og Helene, og får innsikt i alle utfordringene de møter underveis.

Målet er klart og tydelig: å hjelpe deg til å ta bedre beslutninger for selskapet ditt!

16_developing-their-business-idea.jpg

Gikk du glipp av de 15 første avsnittene av Den store selskapsreisen? Her finner du dem:

Den store selskapsreisen #1: – Jeg har en idé!
Den store selskapsreisen #2: – Skal vi etablere selskap?
Den store selskapsreisen #3: Slik takler gründerne en lynrask oppstart
Den store selskapsreisen #4: På tide å skaffe finansiering
Den store selskapsreisen #5: Fra Portland til Måløy
Den store selskapsreisen #6: Hvor er selskapet vårt om 5 år?
Den store selskapsreisen #7: Sky is the limit
Den store selskapsreisen #8: – Hvem skal vi ansette? 
Den store selskapsreisen #9: – Nå skal vi bygge kultur!
Den store selskapsreisen #10: Fra gründer til etablert selskap
Den store selskapsreisen #11: Et profesjonelt styre er et verdiskapende styre
Den store selskapsreisen #12: Nøkkeltall
Den store selskapsreisen #13: Compliance, hva er det?
Den store selskapsreisen #14: Hvordan bygger vi en salgskultur?
Den store selskapsreisen #15: Hvordan sikre fremtidig vekst?

 

Hvordan lede gjennom krise? 

Bordene i det store møterommet er fylt opp med noen helt spesielle kanelsnurrer som er kjøpt hos den lokale bakeren. 

- For å få de så gode har de smurt smør, blandet med sukker og kanel også på bakepapiret, sier Johan fra IT mens han gjør et mislykket forsøk på å stappe hele bollen inn i munnen.

- Det blir iallfall grisete, svarer Ranveig fra salg, som forsøker etter beste evne å tørke seg på hendene.

- Hei! Vi forsøker å ha et townhall-møte her. Kanskje dere kan konsentrere dere om å spise og ikke prate! roper Helene

- Eller følge med på hva som blir sagt, ler Mats.

- Hva i all verden er et townhall-møte egentlig? Jeg skjønner jo at vi sitter her vi sitter. Men townhall? Er vi ikke et norsk selskap? spør Johan.

- Det går ann å prate etter at du har svelget Johan, kommer det fra sidelinjen.

- Hei, hei, stopp nå, svarer Helene med et smil.

- Det betyr fellesmøte på engelsk og dere vet jo hvor kult Helene synes det er med engelske ord, skyter Mats inn.

Stemningen er god hos Sykkelspesialisten. Forhåndsordrene til sommeren er over all forventning og det ligger an til solid vekst. Etterspørselen generelt i markedet er så god at det også har dempet prispresset, så de har gode marginer. Også takket være gjengen fra Måløy som er med på møte på videokonferanse. Frakten er lav, de shopper deler over hele verden for å holde kostnadene nede og effektiviteten på Måløy er svært god. Så forretningsmodellen har vist seg å være sterk. 

------------------------------------------------------------

Langt borte hører Helene vekkeklokken ringe og den gir seg aldri. Rart tenker hun. Så begynner hun å le. Hun har jo ikke en gang vekkerklokke. Finnes de i det hele tatt lenger? Det ringer og ringer og hun begynner å bli ganske irritert på at det ringer når hun ikke engang har en sånn klokke. 

Men plutselig spretter hun opp. Det er mørkt i rommet og etter litt styr finner hun telefonen rotet bort under dyna.

- Vet du hva klokka er? freser hun.

- Ja. Den er 8 på en helt vanlig torsdag og de fleste er allerede på jobb Helene, sier Mats.

- Det er ikke jeg og jeg har tenkt å sove litt til.

- Har du sett avisen? Les den du, så snakkes vi, avslutter Mats.

Det nærmer seg lunsj og og avbestillingene har allerede kommet og alt det som så lyst ut for en dag siden, ser nå bekmørkt ut. Regjeringen har foreslått at det skal være gratis sykler til alle i storbyene, noe som vil rasere hele volummarkedet av sykler.

En krise er en vanskelig situasjon, et avgjørende vendepunkt eller en plutselig forandring, i følge Store Norske Leksikon. Ordet krise kommer av det latinske ordet crisis og kan oversettes til plutselig forandring, avgjørende vending eller skjebnesvanger forstyrrelse, skal vi tro Wikipedia. 

Driver du en bedrift i dag vil du utvilsomt oppleve dagens situasjon som en krise – uavhengig av om du er direkte eller indirekte berørt. Vi blir alle berørt av coronasituasjonen på kort eller lang sikt! 

 

Å lede i krise – 5 gode råd

Så, hva gjør man nå når krisen har rammet oss for fullt?

Vi har satt opp 5 råd som vil hjelpe:  

 

  1. Oversikt 
    Skaff deg oversikt og fokuser på hvordan du blir rammet av situasjonenen. Har du for eksempel ansatte som ikke kommer på jobb? Varer som ikke blir levert? Kunder som kansellerer ordre? Det er viktig å skrive alt dette ned før du går videre til punkt 2. 

  2. Analyser situasjonen 
    Hvilke konsekvenser fører de ulike situasjonene til? I hvilken grad rammes du nå? Hvor stor er sannsynligheten for at du rammes på kort eller lang sikt? Når det gjelder avbestillinger, for eksempel, bør du se på situasjonen akkurat nå og sette opp ulike nivåer av avbestillinger. Dette fører til at du sitter forberedt med en oversikt over ulike scenarioer. 

  3. Tiltak 
    Gitt dagens situasjon og sannsynlighet for at scenariene inntreffer, må du ha noen verktøy for å møte de ulike situasjonene. Tar vi eksemplet ovenfor, hvor avbestillinger kommer inn, kan du starte på toppen i regnskapet. Når inntekten svikter, hvordan kan du sikre at du beholder noen av inntektene? Kan varer og tjenester selges andre steder? Deretter må du umiddelbart ta kontakt med dine leverandører for å få til en ordning, slik at varene du ikke får solgt, ikke fortsetter å komme. Videre må du se på hva en inntektssvikt har å si for kostnadene: Start med de store kostnadspostene og se på alle muligheter for å redusere disse. Snakk med de ansatte og vurder permittering. Har du husleie, snakk med huseier. Har du varekostnad, snakk med leverandøren. Slik jobber du deg igjennom kostnadsbasen for å tilpasse denne til inntektssvikten. Når oversikt er klar, kan du prioritere og gå til punkt 4. 

  4. Gjennomføring 
    Du må puste med magen, samtidig som du viser handlekraft når krisen inntreffer. Ikke gap over for mye på kort tid - og følg punktene over, slik at du gir deg selv en mulighet til å få oversikt, analysere og vurdere tiltak – før du iverksetter. Da er sjansen større for å lykkes. 

  5. Ta vare på menneskene rundt deg!
    Det er lettere å møte en krise sammen med gode kolleger og støttespillere. Tar du med de ansatte på råd, selv om det kan ramme dem spesielt hardt, kan dere møte krisen samlet. Som leder går du inn i en tøff tid, med tøffe beslutninger som skal tas. 

 

Husk at du kan spørre om hjelp! 

Abonner på Den store selskapsreisen

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Ja, Azets kan håndtere min forespørsel. Jeg aksepterer at Azets mottar og lagrer mine kontaktopplysninger i overenstemmelse med Azets Privacy Statement

Om Dag Henning Kleven

Dag Henning har i mange år jobbet med forretningsutvikling og vekst. Han har hatt internasjonale jobber i Sony Corp og Checkpoint System før han kom til Azets i 2014 som salgssjef. I dag leder han området Forretningsutvikling i Azets hvor han jobber tett med ulike partnere og kunder for å utvikle nye forretningsområder.