Alt du trenger å vite om likviditet

Regnskap | 12.04.2024

av Azets

Hvordan regner du ut likviditetsgrad? Hva skal med i en likviditetsanalyse? Hvordan frigjør du midler? Må man sette opp et likviditetsbudsjett? Og hvordan drive inn penger fra kunder?

Vi har samlet alt om likviditet:

  1. Hva er likviditet?
  2. Hvordan forbedre likviditeten
  3. Slik regner du ut likviditetsgrad
  4. Likviditetsbudsjett
  5. Forbedre likviditeten ved å få innbetalinger når du skal
  6. Ta kontroll på varelageret
  7. Likviditet i krisetider
  8. Likviditet og vekst
  9. Forsvarlig egenkapital og likviditet
  10. Få hjelp til likviditetsstyring

Hva er likviditet?

Likviditet er bedriftens evne til å møte sine økonomiske forpliktelser og opprettholde operasjonell fleksibilitet. Enten det er daglig drift eller utfordrende økonomiske tider, er forståelse av likviditet viktig, for uten likvide midler stopper aktiviteten i bedriften opp.

En likviditetsreserve er avgjørende når uforutsette situasjoner inntreffer, og listen over bedrifter som har gått konkurs på grunn av likviditetsproblemer, er lang.

Hvordan forbedre likviditeten

Først trenger du et overblikk. Start med å gjøre en grundig analyse.

Sammen med regnskapsfører kan du:

  • Foreta en vurdering av bedriftens nåværende likviditetsgrad og betalingsevne. Hvor ligger de største utfordringene og hvor har du størst potensial for å frigjøre midler?
  • Sette opp forventet likviditet for en spesifikk tidsperiode, for eksempel ett år. Analysen kan ta for seg all gjeld som forfaller i løpet av året, sett i lys av nåværende likviditetsgrad og andre eiendeler som kan omgjøres til likvide midler
  • Vurdere andre muligheter: Kanskje bedriften din er i en vekstfase hvor ekstra finansiering eller refinansiering er veien å gå?

Se våre 5 grep for bedre likviditet

Webinar om likviditetsstyring

Slik regner du ut likviditetsgrad

Likviditetsgraden er et av de nøkkeltallene som ofte forverrer seg mest før en bedrift går konkurs. Svært mange møter også på disse utfordringene i en vekstfase. Ikke alle går konkurs, men mange får utfordringer med likviditeten og mister oversikten når de vokser for fort.

Din likviditetsgrad er forholdet mellom din virksomhets kortsiktige gjeld og dens omløpsmidler. Likviditetsgraden viser derfor om du har råd til å betale dine regninger og eventuell gjeld. Jo høyere graden er – jo større er din betalingsevne.

Formel for likviditetsgrad:
Omløpsmidler ultimo × 100 / kortsiktig gjeld ultimo.

Lær mer om nøkkeltall - de viktigste begrepene og formlene

Sett opp et likviditetsbudsjett

Sett deretter opp et likviditetsbudsjett basert på likviditetsanalysen. Når du utarbeider et likviditetsbudsjett, analysere du tidligere inn- og utbetalinger. Grunnlaget blir deretter justert for eventuelle forandringer som oppstår, som for eksempel endringer i lønnskostnader, tillegg av nye leverandører eller endrede frister for skatter og avgifter. Viktigheten av å holde likviditetsbudsjettet oppdatert kan ikke understrekes nok, da det må reflektere virkeligheten til enhver tid.

Gjennom en slik oppdatert oversikt, kan du identifisere hvilke perioder det er høy risiko for at bedriften ikke kan dekke sine forpliktelser. Denne innsikten gir mulighet for å iverksette nødvendige tiltak i god tid, for å unngå økonomiske utfordringer.

Lag likviditetsbudsjett før du havner i pengeknipe

Mange lager et likviditetsbudsjett først når banken forlanger det eller etter at bedriften begynner å få purringer og gebyrer på ubetalte regninger. Men det er gode grunner til å lage et likviditetsbudsjett før du havner i en pengeknipe. Da kan du planlegge og iverksette tiltak for de periodene det mangler penger.

Det er ikke slik at det kun er bedrifter med problemer som i perioder ikke kan betale regningene på forfall. Også sunne og veldrevne bedrifter kan få slike problemer. Det skyldes at inntektene kommer på andre tidspunkter enn kostnadene og da kan det oppstå det vi kaller midlertidige likviditetsproblemer. Men løses de ikke, kan de føre til langt større problemer.

Hvordan sette opp likviditetsbudsjett

Fordeler med likviditetsbudsjett:

  1. God planlegging gir bedre forståelse av fremtiden
  2. Indikasjoner på likviditetsproblemer frem i tid
  3. Mulighet for å iverksette tiltak tidlig for å bedre tilgangen til penger

Husk at det er billigere å løse problemene før de oppstår!

Forbedre likviditeten ved å få innbetalinger når du skal

Kunder betaler ikke alltid når de skal, og det kan være nyttig å korte ned på kredittiden til kundene dine, slik at du får innbetalinger når du skal.

Slik får du inn det kundene skylder deg

  • Ha gode avtaler med kundene for å unngå uenighet om levering og dermed betaling
  • Fakturer umiddelbart
  • Fyll ut fakturaen korrekt og informativt, med henvisning eller vedlegg til hva som er levert og til hvilken pris. Her følger det også krav fra myndighetene på hva den skal inneholde
  • Hvis en faktura likevel ikke betales til forfall, sørg for å ha gode purrerutiner
  • Er du i et marked med lange kredittider kan det være en idé å se på fakturasalg eller factoring, for å få penger raskere på bok. Hver har ulike fordeler og ulemper. Azets har leverer integrerte løsninger for fakturasalg, som umiddelbart gir penger på bok
  • Be eventuelt om deler av summen innbetalt ved bestilling
  • Reduser antall dager kunden får på seg til å betale
  • Gjøre det lettere for kundene dine å betale med kontant eller kort, heller enn at varen eller tjenesten etterfaktureres
  • Få hjelp av en ekstern rådgiver til å gå gjennom alle rutiner ved ordre, fakturering, betaling og registrering i regnskapet, og få konkrete innspill til tiltak

Øk opp kredittiden hos leverandørene dine for bedre likviditet

Det optimale er å ha kunder som har kortere kredittid enn dine leverandører, om det er gjennomførbart. Gå igjennom alle avtaler du har med leverandørene dine, og vurdere dem opp mot likviditetsanalysen og likviditetsbudsjettet. Kanskje kan kredittiden hos leverandørene dine forlenges? Ofte er kreditt her lettere tilgjengelig enn andre steder. Regnskapsføreren din kan også hjelpe deg med å vurdere dette.

Webinar | Likviditetsstyring og utestående fordringer

Ta kontroll på varelageret

Dårlig lagerstyring og for høye varelager gir unødvendig kapitalbinding og økte kostnader.

Hvis du binder opp for mye penger i lager og fordringer, har du ikke kontanter igjen til å betale løpende utgifter som lønn, leverandørregninger, skatter og avgifter. Dårlig likviditet kan medføre redusert betalingsevne og kjøpekraft, hvilket igjen negativt påvirker forholdet ditt til leverandører og kredittinstitusjoner. Dette kan gjøre det vanskelig å holde driften i gang, uavhengig av omsetningen totalt eller verdi på eiendeler i bedriften. Gjennom å analysere omløpshastigheten og gjennomsnittlig lagertid, kan du finne et optimalt lagernivå for god likviditet.

Få hjelp til likviditetsstyring - likviditetsbudsjett - innbetalinger når du skal - likviditetsanalyse - kontroll på varelageret

Likviditet i krisetider

I tider med økonomisk usikkerhet blir likviditetsstyring enda mer kritisk.

Her er våre anbefalinger når krisen inntreffer:

  • Få oversikt over hvordan krisen treffer deg
  • Lag en analyse for å se mulige konsekvenser
  • Sett opp en liste med mulige likviditetstiltak
  • Arbeid med leverandører og kreditorer for å forhandle om mer gunstige betingelser.
  • Prioriter og gjennomfør planen

Det er svært viktig at du snakker med de som kan gi deg råd i slike situasjoner.

Ta kontakt med:

  • Styret i selskapet
  • Dine ansatte
  • Banken og forsikringsselskapet ditt
  • Regnskapsføreren din - for å få oversikt over økonomien og likviditeten
  • Advokat - hvis du har en
  • Alle parter som berøres av tiltakene som iverksettes

Mer om bedre likviditet i krisetider 

Likviditet og vekst

Et av de de viktigste grepene en bedrift i vekst kan ta er å få hjelp til likviditetsstyring. Utbyttet av å jobbe med en partner, som raskt kan skalere systemer i takt med bedriftens behov, og som kan hjelpe til med rutiner og gode råd, er ofte avgjørende.

Sterk vekst og ekspansjon kan bidra til å binde opp mye kapital gjennom finansiering av et større varelager, nye produksjons- og driftsmidler,f og flere og større utestående kundefordringer. Det er tøffere å manuelt håndtere 400 kunder som ikke har betalt enn fire. Dette kan du sette bort, og det koster deg heller ingenting ekstra fordi inkassobyråene tar seg betalt via purregebyrene.

Når din bedrift vokser, bør du balansere investeringer ved å opprettholde god likviditet, som innebærer:

  • Planlegging: En detaljert plan for hvordan likviditeten skal håndteres under vekst
  • Overvåking: Kontinuerlig overvåking av likviditetsstrømmer for å sikre bærekraftig vekst

Dette må du vite om likviditet og vekst

Forsvarlig egenkapital og likviditet

Å vedlikeholde forsvarlig egenkapital og likviditet er kritisk for ethvert selskap. Det er viktig å overvåke og administrere forpliktelser for å forhindre økonomiske utfordringer. Myndighetskrav setter standarder for hva som anses som forsvarlig, men det er opp til hvert enkelt selskap, med støtte fra sitt styre, å tolke disse i lys av sin spesifikke situasjon og bransje.

Hva er forsvarlig egenkapital og likviditet?

Få hjelp til likviditetsstyring

Vi er eksperter på likviditetsstyring, og hjelper deg gjerne med å analysere din bedrifts situasjon. Vi finner tiltak for best effekt på bedring av likviditeten i ditt selskap.

Kontakt Azets for gjennomgang av likviditeten!

Lurer du på noe?

post author

Om Azets

Leverandør av tjenester og programvare som gjør virksomheter mer konkurransedyktige. Azets tilbyr et bredt spekter av tjenester innen regnskap, lønn, HR, rekruttering, økonomisk rådgivning og management consulting.