Ny teknologi og digitalisering endrer verden – og virksomhetene blir sterkt berørt. Digitale trender og nye teknologiske konsepter spretter opp som paddehatter, og med dem kommer nye digitale ord og uttrykk – gjerne kalt buzzwords eller på godt norsk moteord.

Men hva betyr det egentlig når vi snakker om digitale trender som big data, kunstig intelligens og maskinlæring? Hva betyr dette for virksomhetene, og hvordan kan du bruke dem i din bedrift? Hvordan kan du skape faktiske verdier?

Denne artikkelen handler om hvordan du an bruke ny teknologi til å jobbe mer effektivt. Her gir vi en forklaring av de viktigste moteordene, slik at du skal kunne nyte godt av dem i din bedrift.

Ta testen: Hvor digitalt er egentlig selskapet ditt?

Før du leser videre: Hva med å ta vår uhøytidelige test, som avslører selskapets digitale modenhet. Fullfører du testen, får du vår gratis guide til digitalisering av selskapets økonomifunksjon – full av konkrete og gode råd. Det tar kun 1 minutt å besvare testen.

TA TESTEN HER

Big data

Etter hvert som vi bruker flere og flere internettjenester genererer vi raskt mye større mengder data. I dag skapes det anslagsvis 2,5 kvintillioner byte data hver eneste dag. Over 90 % av alle data i verden er faktisk generert de siste to årene. Tallene er utrolige, og farten dataene genereres med, forventes å øke enda mer de nærmeste årene.

Dataene genereres av alt fra nettbutikkenes logger, nettkart, sosiale medier, fakturaer som blir digitalisert, Google-søk og bruk av Spotify.

Hva har dette å si for bedriftene, og hvorfor bør du være opptatt av det? De selskapene som er i stand til å utnytte disse dataene, vil få mye mer kunnskap om sine eksisterende og fremtidige kunder, hva kundene ønsker, når og hvordan.

Amazon kan for eksempel kombinere historiske data fra værmeldinger med brukernes kjøpsatferd og finne mange interessante sammenhenger.

For eksempel at kunder fra en bestemt delstat eller et bestemt land søker etter og kjøper mye mer solkrem når værmeldingene sier det skal bli sol. Amazon kan lett tjene penger på dette ved å plassere slike produkter på forsiden til brukere fra det aktuelle området når det blir spådd sol.

Og det vil naturligvis gi et konkurransefortrinn til selskaper som har tilgang til store mengder data.

Azets håndterer store mengder data for våre over 20 000 kunder. Alt fra kundenes kjøpsatferd til de ansattes fraværsstatistikk (vi følger naturligvis personvernforordningen). Vi jobber hele tiden for å trekke ut verdifull informasjon fra disse dataene, som kan være nyttig for kundene våre. Du kan lese mer om hvordan vi sikrer data og beskytter personvernet i vårt Trust Center.

AI: Kunstig intelligens

Artificial intelligence (AI, eller kunstig intelligens) har vi hørt mye om de siste årene. Selv om det finnes ulike definisjoner på kunstig intelligens, forbindes det gjerne med datamaskinens eller programvarens evne til å opptre som mennesker og treffe informerte avgjørelser.

Innen forretningsverdenen benyttes kunstig intelligens til å utvikle bedre kundebehandling og bedre kundeopplevelser. Kunstig intelligens kan betjene hundrevis av kunder døgnet rundt, hele året og identifisere kundenes behov ut fra atferden deres. (Stor)dataanalyser går mye raskere med kunstig intelligens. Tradisjonelt rutinearbeid kan gjøres helt uavhengig av menneskelig innsats, slik at folk får mer tid til å jobbe strategisk med mer meningsfylte oppgaver.

Kunstig intelligens brukes av mange aktører, f.eks. i industrien, til datautvinning, markedsføring, gaming og i finanssektoren. I alle sektorer er innføringen av kunstig intelligens helt avhengig av god ledelse for å kunne lykkes.

Les også:Kunstig intelligens, ekte ledere

I Azets jobber egne utviklingsteam hele tiden med å utvikle og forbedre forskjellige webbaserte applikasjoner for å gi kundene mer effektive anbudsprosesser. De fleste av disse applikasjonene er tilgjengelige via vår kundeplattform CoZone.

I dag bruker vi kunstig intelligens og maskinlæring (AI og ML) i applikasjoner for føring av bilag og godkjenning av timelister. Dessuten jobber vi hele tiden for å finne nye områder der vi kan ta i bruk AI og/eller ML for å forbedre applikasjonene.

Maskinlæring

Maskinlæring (ML) er en form for kunstig intelligens (AI) som er utviklet for å få programvaren til å jobbe bedre basert på grunninformasjon og potensiell brukeratferd. Ett eksempel er søkemotorer, som produserer stadig mer relevante resultater basert på søkehistorikk. Maskinlæring automatiserer informasjonstolkingen og gjør maskinen flinkere til å observere ved hjelp av kompliserte algoritmer.

Maskinlæring er allerede i ferd med å endre en rekke bransjer. Maskiner kan håndtere mange rutineoppgaver uten hjelp av mennesker, og uten å bli slitne. Kunstig intelligens og maskinlæring kompletterer og automatiserer kompliserte oppgaver i organisasjonene, samtidig som boter og roboter skaper nye forretningsmuligheter. Maskiner forvandler og erstatter eksisterende jobber, samtidig som de skaper nye muligheter. Når man mister noe av arbeidet sitt, får man behov for nye ferdigheter. Maskinen kan ikke erstatte synspunktene dine, visjonene dine eller din forståelse av kundene.

RPA – prosessautomatisering

RPA står for robotic process automation og er verktøy laget for å automatisere forretningsprosesser ved hjelp av roboter. Men det er ikke snakk om å ha fysiske roboter vandrende rundt på kontoret – det vil ikke komme en «R2D2» for å servere kaffe eller lufte hunden din. I stedet kan man se for seg RPA som en programvare som etterlikner det arbeidet mennesker gjør på en datamaskin – trinn for trinn, klikk for klikk.

En mer generell definisjon kan være at RPA er bruken av programvare som har kunstig intelligens (AI) og evne til maskinlæring, og som kan håndtere repeterende oppgaver som tidligere måtte utføres av mennesker, og det i et veldig stort volum.

Azets har tatt i bruk RPA med stort hell. Vi eksperimenterer og utforsker hele tiden kundevennlige løsninger som driftes av RPA. Vil du vite mer?

Robotisering for bedrifter: 8 råd som hjelper deg å lykkes

RPA – slik ble en skeptisk lønnskonsulent robotfrelst

RPA: En liten innføring for bedrifter

«Boter» og «webroboter»

Såkalte boter er allerede tatt i bruk i næringslivet. De brukes til å utføre enkle oppgaver helt automatisk. Du har sannsynligvis nylig vært borti boter som leverer visse nettjenester, enten i et chatterom eller under en samtale med en kunde i en kommunikasjonskanal.  Ved hjelp av boter kan man gjennomføre lange samtaler uten inngripen fra selgere eller kundebehandlere.

Med boter kan man samhandle med kundene og opprettholde et visst nivå av standardisert kundeservice 24/7. Botene reduserer behovet for ressurskrevende manuell kundebehandling, øker hastigheten på tjenestene og frigjør tid til andre oppgaver. Alt dette reduserer kostnadene til kundebehandling.

Azets har eksperimentert ganske mye med boter. Faktisk jobber flere enn 200 av våre 3000+ ansatte helt spesifikt med denne teknologien. Vi har gjort betydelige investeringer med å utvikle og ta i bruk ny teknologi – både vår egen og via partnere.

Her er et eksempel fra utviklerne våre på en forespørsel som en Azets-bot kan komme til å håndtere i fremtiden:  

Programmeringsgrensesnitt – API

Det dukker stadig opp flere raske og brukervennlige digitale verktøy. Med innføringen av nye verktøy fra forskjellige programvareleverandører blir det stadig viktigere å forstå at sammenkoblingen av ulike systemer må bygge på standarder.

Tradisjonelt har sammenkobling av systemer blitt håndtert ved hjelp av integrasjonsprosjekter. Når det gjelder programvareintegrasjoner, snakker man ofte om API (application programming interface eller «programmeringsgrensesnitt»). API er et grensesnitt som forsyner andre applikasjoner eller informasjonssystemer med informasjon. API brukes til å integrere forskjellige typer programvare. Med API kan man få til digital dataoverføring, for eksempel når man skal integrere en ny skytjeneste i et større system.

De forretningsmessige fordelene ved API kommer gjerne av at det blir effektivt utnyttet. Bedriftene bruker kanskje flere forskjellige systemer, både nye og gamle, slik at noe informasjon må være tilgjengelig på forskjellige måter fra forskjellige steder. Ved hjelp av API kan man skape en enhetlig måte å håndtere informasjonen på. Da kan man få fordeler av å redusere mengden dobbeltarbeid mellom ulike systemer, alltid ha oppdatert informasjon og sikre enkel tilgang til den.

Integrasjoner av data via webtjenester er mye sikrere og mer effektivt enn å bruke filer. Derfor prøver vi alltid å hjelpe kundene til å integrere data fra lokale programmer og systemer med våre. Vi i Azets har omfattende API-er tilgjengelig i kundeportalen CoZone, slik at kundene våre kan integrere sitt eget HR-system, BI-system og så videre med oss.

Kryptovaluta og blokkjeder

Kryptovalutaer har fått mye medieoppmerksomhet de senere årene. Raske endringer i valutakursene har skapt stor interesse for digitale valutaer. Men hva handler kryptovaluta om – og kan bedriftene vinne noe på å ta dem i bruk?

Kryptovaluta er en digital form for penger, rett og slett en digital virtuell valuta. Bitcoin, som kom allerede for ti år siden, er den best kjente kryptovalutaen. I kjølvannet av Bitcoin har det kommet flere hundre andre kryptovalutaer – såkalte «altcoins», alternativer til Bitcoin. Kryptovaluta er penger som utstedes helt uavhengig av banker og myndigheter, der verdien bestemmes av tilbud og etterspørsel.

De aller fleste kryptosystemene bygger på såkalt blokkjedeteknologi. Blokkjedeteknologien muliggjør en desentralisert og helt gjennomsiktig database som hvem som helst kan vedlikeholde. Valutaen flyttes fra avsenderen til mottakeren over hele verden, uten bruk av banker eller andre mellomledd.

Hendelser som skjer innenfor en gitt tidsperiode, registreres i de blokkene som blokkjeden består av. Kjeden er desentralisert for å «kontrollere» utallige andre datamaskiner. Etter registreringen kan man ikke lenger endre dataene. Handlingen er derfor helt gjennomsiktig.

Kryptovalutaer utvinnes med en datamaskin. Datamaskinen løser algoritmer som gradvis blir mer kompliserte, slik at det dannes nye kryptografiske valutaer. Det meste av valutaene genereres i starten av «utgravingen», når de matematiske oppgavene er enkle. Når man kommer opp i det maksimale antall kryptovalutaer, blir regneoppgavene vanskeligere.

Les også:

Kryptovaluta: Den lille bedriftsguiden

Nytt skjema for rapportering av kryptovaluta

Før regnskapet slik du selv vil

Med egen regnskapsfører, regnskapsføring på nett eller rådgivningstjenester. Azets tar seg av regnskapsføringen din fra A til Å. Vi skreddersyr tjenester og løsninger etter din bedrift og dens spesifikke behov. Altså regnskapsføring slik du selv vil.

FINN DIN LØSNING

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Jeg er klar over at jeg kan lese mer om hvordan Azets behandler mine personlige data i Azets’ Pravacy statement, og at jeg når som helst kan redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.