Starte selskap – her er 2 grep som sikrer veksten

Regnskap | 27/09/2017

av Dag Henning Kleven

 

Dette er mitt andre blogginnlegg i en miniserie om å starte selskap. Les gjerne også det første innlegget: “Starte egen bedrift – dette har de som lykkes til felles”.

Du vil starte selskap. Og etter tre-fire år opplever du, i likhet med mange gründervirksomheter, en eventyrlig vekst. Det er jo nettopp derfor man vil starte selskap og det man drømmer om. Men dessverre tar vekst knekken på alt for mange norske oppstartsbedrifter.  Tenk deg at ordrene renner inn og alt ser lyst ut, men midt i all glede kjenner du på en gryende uro: er ikke alt som det skal likevel? Hva kan denne uroen være og hva kan du gjør for å ikke havne i en slik situasjon? 

Det er to helt konkrete ting jeg mener du bør ha på plass og som er essensielt for å lykkes med å vokse: 1) fleksible systemer og 2) god likviditet. 

Pengene må inn fortest mulig

Når det gjelder likviditet kan følgende være et aktuelt scenario: Tenk deg at du importerer varer fra Asia og selger videre i Norge. Kunden er en stor kjede og gleden er stor over å ha fått den ordren. Så krever kunden tre måneders betalingsutsettelse, mens du gjerne må betale deler av din ordre til fabrikk fem måneder før varen blir levert i Norge. Da kan du risikere å ha penger utestående i åtte måneder!

Er ordren stor, kan dette ha enorme konsekvenser for likviditeten i selskapet. Et annet scenario, dersom du leier ut timer i konsulentbransjen: Du får to store oppdrag i samme tidsrom og må leie inn hjelp for å levere timene. Lønn skal utbetales måneden etter, mens du selv kanskje ikke får fakturert prosjektet før det er ferdig. Er prosjektet på tre måneder, kan du altså måtte utbetale mye lønn, før du selv får penger inn.

Systemene du bruker må tåle vekst

Det andre som kan skape utfordringer er å ha systemer rigget for vekst. En enkel øvelse du kan gjøre er et lite tankeeksperiment: hvilken størrelse har din oppstartsbedrift om tre år? Hvor mange ansatte, hvor mange kunder og hvor stor omsetning vil selskapet ditt ha? Her skal du være så konkret som overhodet mulig på de mest aktuelle områdene for din virksomhet; antall ansatte, antall kunder, antall produserte enheter, antall leverte timer eller et gitt overskudd for videre investering i vekst. Så kan du stille deg selv det viktige spørsmålet: Hva trenger jeg for å drifte et selskap av denne størrelsen?

Slik takler du veksten

Skal du ha et stort antall kunder med mange ordre, må du ha et faktureringssystem som takler dette. Skal det selges timer og disse skal faktureres, må systemet kunne takle registrering av timer og viderefakturering på prosjekt. Skal du sysselsette seks personer, må du ha et lønnssystem som kan skaleres og takle blant annet pensjon. Skal overskuddet investeres i videre vekst, bør du ha et system og oppsett som gjør dette med lavest mulig kostnader.

Det viktigste du kan gjøre når du skal starte et selskap er altså å anskaffe systemer som takler fremtidig vekst – uten at du må gjøre kostbare og krevende systemskifter underveis. Har du samtidig kontroll på likviditeten i selskapet ditt – ja, da kan du lene deg godt tilbake og virkelig glede deg over pilene som peker oppover.  

I Azets har vi daglig kontakt med små og mellomstore selskaper som vi har fulgt helt fra etableringen. Disse har virkelig fått føle utfordringene på kroppen – men har klart å løse dem med vår hjelp. Vi bistår nemlig med rådgivning knyttet til både systemer og likviditetsutfordringer.   

Få råd som senker kostnadene og styrker konkurransekraften
Azets Advisory – utvikler og større virksomheter i deres vekst

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. 

Jeg er klar over at jeg kan lese mer om hvordan Azets behandler mine personlige data her. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Om Dag Henning Kleven

Dag Henning har i mange år jobbet med forretningsutvikling og vekst. Han har hatt internasjonale jobber i Sony Corp og Checkpoint System før han kom til Azets i 2014 som salgssjef. I dag leder han området Forretningsutvikling i Azets hvor han jobber tett med ulike partnere og kunder for å utvikle nye forretningsområder.