Veien videre fra trainee

Azets Life | 02/02/2021

av Henriette Bore og Tyra Nyeborg

 

Fredrik Sollihagen Gulbrandsen og Runa Krogstad har begge hatt en innholdsrik og spennende karriere i Azets så langt. De startet begge som traineer i Azets og har hatt en bratt utvikling hvor de har grepet de mulighetene som Azets har bydd på. Fredrik har nå en sentral rolle i Azets som leder for region Innlandet. Runa har skiftet forretningsområde fra regnskap til IT. 

Fredrik er utdannet siviløkonom og er autorisert regnskapsfører. Han er også en familiemann som er født og oppvokst på Gjøvik og er nettopp ferdig med å bygge drømmehuset sitt. 

-Jeg er en gutt (snart mann?) på 30 år, som er gift med min flotte kone, Thea. Sammen har vi datteren Palma på to år og hunden Henry, forteller Fredrik stolt. 

Han har hatt en innholdsrik karriere så langt i Azets og utviklingsmulighetene kom raskt.

-Min karriere har vært utrolig morsom. Full fart fra første dag! Jeg startet som trainee høsten 2012, og fikk tidlig ansvar for en del spennende kunder, og etterhvert også interne oppgaver. 

Etter ca. ett år mens jeg fortsatt var i trainee-perioden, fikk jeg tilbud om å gå over i stillingen som teamleder. Et tilbud jeg selvfølgelig takket ja til, sier Fredrik. 

 

Bratt læringskurve og utviklingsmuligheter 

I stillingen som teamleder hadde han en variert arbeidshverdag med mye ansvar. 

- Det var litt skummelt å lede et team med ti erfarne medarbeidere som en fersk 23-åring. Jeg opplevde god støtte fra alle de ansatte og av selskapet generelt. I denne rollen var det spennende oppgaver med alt fra digitalisering av kunders økonomifunksjon, nearshoring, utvikle tyngre rådgiverkompetanse og være med på å utvikle egne ansatte. Da min daværende leder ble ansvarlig for distriktet vårt, fikk jeg enda større ansvar for hele Gjøvik-avdelingen, forteller han. 

Ansvaret øker og han får muligheten til å tre inn i en ny stilling som leder for region Innlandet. 

- Fra januar 2018 har jeg vært så heldig å få ha ansvaret for det fantastiske distriktet Innlandet, med ca. 80 ansatte og ca. 1000 kunder. Med andre ord, fortsatt ikke en kjedelig dag på jobben! 

Distriktet Innlandet består av åtte kontorer. Fredrik har dermed en variert og hektisk arbeidshverdag hvor han sjonglerer ulike oppgaver. Ingen dager er like. 

- En typisk dag består av kundemøter, salgsmøter, rekruttering av nye ansatte, oppfølging av eksisterende medarbeidere og så har jeg et tett samarbeid med alle avdelingsledere for å sikre at vi som distrikt når våre tøffe mål.

En ting jeg har veldig sansen for er at den planen jeg hadde på morgenen for dagen, kan ha blitt snudd på hodet i løpet av 5 minutter. Da er det nye prioriteringer og oppgaver som skal løses, forteller han. 

Fredrik.jpg

(Bilde fra åpningen av vårt kontor på Hønefoss. Kristin Perjord, Runar Leite og Fredrik Sollihagen Gulbrandsen)

Etter å ha jobbet noen år i Azets har Fredrik mange gode minner å se tilbake på. 

- Jeg har veldig mange minner; gode tilbakemeldinger fra kunder og ansatte, sosiale anledninger på kontoret, oppstart med nye kunder, og ikke minst utvikling av våre egne talenter. Det aller beste må være når ansatte som virkelig legger ned en innsats for å lykkes, knekker koden og utvikler seg. Det krysser av på mange av boksene for min del, sier Fredrik. 

Det er ingen tvil om at Fredrik trives i jobben sin. Da vi spurte ham om hvorfor han tror han jobber med det han gjør, ble svaret enkelt: 

- Fordi jeg elsker mennesker. Økonomi. Effektivisering og digitalisering. Og aller mest, kombinasjonen av dette sammen med våre dyktige ansatte, og vårt veldig spennende lokale næringsliv, forteller Fredrik. 

Det er flere grunner til at Fredrik har valgt å jobbe i Azets. 

- For å være med å etablere oss som det soleklare førstevalget innen økonomitjenester i Innlandet, i Norge, og internasjonalt. Fordi Azets er et selskap som gir deg utrolig gode utviklingsmuligheter - du må kun si fra, og deretter levere. Fordi vi er fremst i vår bransje. Fordi vi er en stor familie, avslutter Fredrik fornøyd

 

Byttet forretningsområde fra regnskap til IT 

Runa Krogstad har nesten 10 års fartstid i Azets. Hun er utdannet innen økonomi og administrasjon ved OsloMet. 

- Jeg er 32 år og kommer fra Rømskog, men er nå bosatt i Oslo. På fritiden danser jeg gjerne Lindy Hop og Autentisk Jazz, tar en trall ved pianoet, trener eller et ute i skog og mark, sier Runa. 

Runa startet sin karriere i Azets som trainee i storkundeavdelingen. I denne avdelingen har hun har hatt ulike stillingsfunksjoner i ca. 7 år. Hun jobbet blant annet som prosesseier og Implementation Manager på noen av våre største kunder. I 2019 gikk hun over til et helt annet forretningsområde. 

- Det handler om å si ja til de mulighetene man blir tilbudt og kaste seg ut i det, sier Runa. 

Runa har vært med på litt av en transformasjon i Azets. Fra tiden med ringpermer til vi ble papirløse. 

- Da jeg startet som trainee i 2011 begynte jeg på storkundeavdelingen i Oslo. Året etter startet avdelingen å nearshore oppgaver til Romania. I starten var mange av mine arbeidsoppgaver basic regnskapsoppgaver. Det var nyttig for å senere kunne lage gode rutinebeskrivelser og opplæringsprogram for våre kolleger i Romania, forklarer Runa. 

Digitalisering ble også et stikkord og en del av Runa sin arbeidshverdag. 

- I tillegg måtte vi gjennom en prosess i Norge for å gjøre våre leveranser papirløse, og der fikk jeg ganske frie tøyler til å endre rutiner for oppbevaring av bilag og annen dokumentasjon som tidligere ble satt i ringpermer. Dette var spennende å være en del av, sier Runa. 

Runa.JPG

 

Etter å ha jobbet med tre forskjellige storkunder i ulike bransjer fikk Runa en ny stilling i avdelingen. 

- Jeg fikk muligheten til å bli prosesseier for kunde- og leverandørprosessen på et stort oppstartscase i 2015. Det var et veldig givende prosjekt. Jeg kunne forme leveransen selv og samtidig sikre god kvalitet for kunden vår. I oppstarten ble det også flere turer til våre kolleger i Romania for å gjennomføre opplæring, forteller Runa. 

Senere ble ansvaret som prosesseier utvidet til flere storkunder og til slutt gikk hun over i en rolle som Implementation Manager som favnet hele storkundesegmentet på landsbasis. 

- I denne rollen jobbet jeg med rutiner, effektivisering og oppsett av produksjonsplanen i en ganske ny og internutviklet applikasjon. Under hele perioden på storkundeavdelingen og regnskap, har IT-faget stadig interessert meg. Jeg liker å finne ut av hvordan ting henger sammen og hva som må til for å gjøre arbeidsdagen enklere for folk, sier Runa. 

- For å kunne bytte fra regnskap til IT, leste jeg meg opp på SQL etter arbeidstid og tok noen kurs. Etter hvert fikk jeg gjøre et bytte internt - noe jeg ikke har angret på!

I dag har Runa ansvaret som Product Owner for sjekklisteapplikasjonen som hun hadde erfaring med fra sin tid på regnskap. Hun jobber nå tett med våre utviklere hvor de ser på hva som kan forbedres og nye funksjoner som skal utvikles. 

- Resten av arbeidshverdagen min består i hovedsak av supportsaker, integrasjoner, oppstartsprosjekter og andre ting. Dagene er veldig varierte. Jeg føler at økonomibakgrunnen min kommer veldig godt til nytte og jeg har en fordel som “snakker samme språk” som de som sender inn supportsaker fra regnskapssiden, forklarer Runa. 

 

Gode muligheter og gode kollegaer 

Runa er ikke i tvil når vi spør henne om hva som er det beste med å jobbe i Azets. 

- Det aller beste må være alle mulighetene og ikke minst kollegene - både faglig og sosialt. Jeg har mange gode minner fra aktiviteter med Personalklubben i Oslo. Den er helt gull! 

Runa trives med å jobbe i Azets blant annet fordi det er et stort selskap og dermed har man mange muligheter. 

- Jeg føler at jeg har byttet jobb minst seks ganger på de 9 årene jeg har jobbet her. I tillegg jobber det utrolig mange fine og dyktige mennesker i dette selskapet og jeg liker godt at Azets er et fremoverlent selskap som satser på teknologi, avslutter Runa. 

 

 

Se våre ledige stillinger

Om Henriette Bore og Tyra Nyeborg

Henriette og Tyra jobber som HR-konsulenter i rekrutteringsteamet i Azets. Henriette har en bachelor i markedsføring og salgsledelse ved Høyskolen Kristiania, og har jobbet i Azets i to år. Tyra har en master i arbeids- og organisasjonspsykologi ved NTNU, og har jobbet i Azets i ett år. De jobber hovedsakelig med rekruttering og employer branding, og har opparbeidet seg god erfaring innenfor disse områdene.