Fra kafédrift til nordisk lønn

Azets Life | 03.01.2024

av Azets

I en verden der tilfeldigheter kan føre oss i uventede retninger, har Christina Svalestad funnet sin vei fra restaurantbransjen til en strålende karriere i Azets. Med en imponerende innsats i lønnsteamet i to år, har Christina bevist at hennes dedikasjon og talent har funnet sitt rette sted. 

Christina har ikke en tradisjonell karrierevei, men den førte henne til vårt nordiske lønnsteam som lønnskoordinator allikevel. Etter å ha brukt flere år på å bygge opp en lokal kafé og bar, startet hun 1.mars 2020 som daglig leder i et kjempespennende nystartet serveringstilbud på Kløfta. Da pandemien traff og det 20.mars ble innført lock-down og permitteringer av ansatte var et faktum, tvang det seg frem et valg.

"Jeg sto ved et veiskille og hadde lekt med tanken tidligere. Da pandemien inntraff var valget enkelt. Å ta nettstudier i økonomi ble mitt valg for å bli regnskapskonsulent, og da jeg fullførte studiene, innså jeg at dette var mitt kall. Jeg har alltid hatt en interesse for at ting skal stemme"

Jeg er kanskje litt over gjennomsnittet opptatt av struktur og orden.

“Det var faktisk en stamkunde fra kafeen min som fikk meg til å søke på denne stillingen i Azets, som et skudd i blinde. Hun snakket varmt om lønnsteamet hun jobbet på, og mente bestemt at jeg ville passet godt i en rolle her. Jeg syntes det hørtes spennende ut, så jeg ga det en sjanse.” 

Det er et valg jeg ikke angrer på i dag, og jeg ser tilbake med stor takknemlighet på hvordan tilfeldigheter og en god kunderelasjon kunne peile meg i denne retningen.

Gode kunderelasjoner er alfa omega  

Selv om Christina har gjort en stor endring i yrkesvalg, står gode kunderelasjoner fortsatt sentralt hos henne. I 2021 begynte hun som konsulent på det nordiske lønnsteamet i Azets og fikk tidlig ansvar for mange spennende kunder. Gleden ved å ha personlig kontakt med kundene ble værende, noe Christina alltid har verdsatt i sin arbeidshverdag. 

“Trygge, ærlige relasjoner bygges raskere over telefon og video enn gjennom mail! Verden blir stadig mer digital, og da er det gull verdt med den ekstra personlige tryggheten. Det er viktig for oss at kundene skal føle seg sett og hørt. Jo bedre kommunikasjon, jo bedre blir arbeidet og resultatet. Jeg liker å snakke og prøve å forstå kunden før jeg hjelper, så jeg kan være enda mer til hjelp neste gang. På teamet mitt har vi en tommelfingerregel som sier at hvis et problem ikke kan løses gjennom to eposter, da tar vi et møte. En god samtale åpner opp for å drøfte og diskutere løsningene sammen – kommunikasjon har alt å si, alle vinner på at dialogen er god på begge sider.”

Mye mer enn å punche timer

Med unike behov i forskjellige land blir jobben aldri kjedelig. Kontrollering av at lønn er riktig håndtert, og stadig kontakt med kunden, er noen av oppgavene Christina tar seg av hver dag. I tillegg har hun ansvar for PMT (oppgavebehandlingssystemet til Azets), ressursplanlegging og effektivisering på det nordiske teamet. 

“Jobben min er jo å sikre at det blir utbetalt rett lønn til rett tid, men det er så mye mer enn å sitte og punche timer! Veien til mål kan være ganske omstendelig når vi tar i betraktning at vi skal holde styr på sykepenger, tariffoppgjør, permisjonsregler, lover og regler rundt reiseregninger, ferieloven og arbeidsmiljøloven. Det sier seg selv at dette er i overkant mye å kunne på stående fot, så da er det en enorm trygghet i å høre til et stort selskap med mye ekspertkompetanse lett tilgjengelig. I tillegg til å kontrollere lønnsutbetalinger, består rollen min i stor grad av å koordinere med andre avdelinger og instanser, samkjøring med kundeansvarlige i Norge og de andre nordiske landene, eller kanskje setter jeg kunden i kontakt med våre spesialrådgivere eller juridisk avdeling. Av og til er det jeg som tar en telefon Skatteetaten for å kontrollere en rapportering på vegne av en internasjonal kunde.” 

Arbeidsoppgavene er veldig varierte! Men det viktigste er at det ikke er noe vi ikke kan løse, for vi har tilgang på så mye kunnskap.

Mulighet for å bli spesialister

"Slik som jeg jobber, er det mye det går an å bli god på. Men det er vanskelig å bli ekspert på alt, så da er vi gode på å nytte av teamet og våre individuelle talenter. I Azets får vi muligheten til å bli god på det vi ønsker, det er stor takhøyde for å bli spesialister på de områdene som vi synes er ekstra spennende. Vi merker hvor skoen trykker, og hvis en kollega av meg er ekspert på permisjonsregler i Norge, er veien kort for å fine gode svar på ulike spørsmål. Veien begynner smal og brer seg ut i mange små veier, så utfyller vi hverandre med den kunnskapen vi tilegner oss.”

Når det dukker opp ei ku i møtet... 

Christina logger seg på arbeidet fra hjemmekontoret på Frogner i Viken, hvor hun og familien på seks bor på et småbruk. Livet på landet er fullt av gleder og utfordringer, og muligheten til å være fleksibel på arbeidstid og -sted, oppleves som en stor frihet. Timene fra seks til ni på morgenen gir ekstra ro og fred, og er blitt Christinas beste arbeidstimer. I tillegg kan hjemmekontortilværelsen by på noen interessante situasjoner. 

“En god kopp kaffe mens sola står opp er luksus i hverdagen! Pandemien har brutt ned en del av de formelle rammene som tidligere preget møter. Når en katt dukker opp på skjermen hos kunden, skaper dette en morsom situasjon og gjør oss litt mer private og avslappede med en gang."

Jeg hadde et online møte med en kunde i Stockholm en gang. Plutselig kom datteren min løpende inn og sa det sto ei ku på gårdsplassen vår!

"Kunden i møtet mitt begynte å le, det var ikke akkurat noe de var vant til å se i deres hverdag. Det ble en naturlig pause i møtet, til jeg fikk loset de tre kuene tilbake til innhegningen ute i hagen vår.”  

article_christina 2.png

Når ikke Christina kontrollerer lønnen til hundrevis av ansatte, snakker med kunder klokken halv sju om morgenen eller loser kuer tilbake til innhegningen, bruker hun fritiden sin på håndballaget hun var med å starte i lokalområdet. Dette for å samle andre kvinner som ønsker tilhørighet og samhold - i tillegg til lidenskap for spillet. Mye tid går til å dra på kamper og bygge opp laget. Christina innrømmer også at hvis tiden hadde strukket til, finnes det også stor interesse for gamle veteranbiler og gaming, som dessverre ikke når helt opp på prioriteringslisten nå for tiden. 

Vi i Azets er så glade for at pandemien blåste Christina i vår retning, slik at vi stolt kan fortelle om herlige kundehistorier, gode relasjoner og trygge og langvarige kundeforhold på grunn av henne og det nordiske lønnsteamet. 

Les om karriere­muligheter i Azets: En reise i skyen
Tips til digitalt jobbintervju

Ledige stillinger i Azets

Vi ønsker å komme i kontakt med deg som er i sluttspurten av relevant studieløp eller nettopp har fullført. Azets har varierte og gode muligheter med programmer for nyutdannede innen regnskap, lønn, HR, Advisory og IT. Hos oss får du jobbe med den mest fremtidsrettede teknologien i bransjen, og vi har det beste fra to verdener: en skybasert kundeportal og markedets mest komplette forretningsløsninger.

Nyutdannet i Azets: Kickstart karrieren i et spennende og solid selskap i vekst

post author

Om Azets

Leverandør av tjenester og programvare som gjør virksomheter mer konkurransedyktige. Azets tilbyr et bredt spekter av tjenester innen regnskap, lønn, HR, rekruttering, økonomisk rådgivning og management consulting.