Hvordan er det å være nyansatt i Azets?

Azets Life | 09/10/2020

av Henriette Bore og Tyra Nyeborg

 

Haakon Bekkevold Backe har jobbet som controller i Azets i Trondheim siden januar 2020. Han var nyansatt da Covid-19 traff Norge i mars og alle våre ansatte brått fikk en ny hverdag med hjemmekontor. Vi spurte han om hans opplevelse av onboarding i Azets.

- Det å ha en toåring hjemme, og samtidig prøve å mestre en ny jobb er ikke akkurat en optimal situasjon. Men med hjelp av gode kollegaer og ledere så fikk jeg hjulene til å gå rundt. De var veldig hensynsfulle og hjalp gledelig til da jeg følte at tiden min ikke strakk til. Så jeg er utrolig takknemlig for det, sier Haakon med et smil om munnen. 

Når man starter i en ny jobb er det en god del å sette seg inn i, med for eksempel nye arbeidsoppgaver, systemer og ikke minst nye kunder og kollegaer. 

- Det tok litt tid å komme inn i den nye hverdagen. Jeg brukte telefonen flittig de første månedene. Jeg må virkelig trekke frem min leder, Linn Marie Knarbakk, som tok solid ansvar for å se til at jeg fikk den hjelpen jeg trengte underveis, sier han.

Haakon er 30 år og har en bachelor i økonomi og administrasjon fra BI. Tidligere har han blant annet jobbet som regnskapskonsulent. Han bor på Ranheim med sin datter og samboer. 

- På fritiden brukes mesteparten av tiden min på min nærmeste familie. Ellers er jeg også veldig glad i å trene buldring og stå på hendene, forteller han. 

haakon_bekkevold_1200x628.jpg

Den første tiden 

- Mitt første møte med Azets var en positiv opplevelse. Jeg ble invitert til intervju, og der møtte jeg blant annet Harald Ratchje, avdelingsleder i Trondheim. Han smilte fra øre til øre og var veldig imøtekommende. Jeg husker også svært godt min første arbeidsdag. Dette var en dag preget av mye inntrykk og følelser. Jeg ble veldig godt tatt imot av alle, og følte meg som en del av avdelingen fra første dag, sier Haakon. 

Azets i Trondheim består av 40 dyktige medarbeidere som jobber med lønn, regnskap og rådgivning. Avdelingen har svært flotte og topp moderne kontorlokaler nede ved sjøen på Ranheim, et steinkast utenfor sentrum. 

- Jeg merket med en gang at dette er et sted jeg ville trives. Etter kort tid fikk jeg ansvar, og jeg deltok blant annet i kundemøter hos de kundene jeg skulle ta over ansvaret for. Det var krevende, men samtidig fikk jeg en skikkelig lærerik kickstart av å bevege meg litt utenfor komfortsonen. Jeg synes det fungerte fint og satt igjen med en solid mestringsfølelse, forteller han ivrig.

Etter kort tid på kontoret i Trondheim, og før Covid-19 inntraff i Norge, reiste Haakon til Oslo for å delta på New At Azets, et kurs for alle nyansatte i Azets i Norge. Kurset går over to dager med både faglig og sosialt innhold. Hensikten er at man skal bli bedre kjent med og få bedre innsikt i Azets, måten vi jobber på og de ulike forretningsområdene. 

- På New at Azets kom jeg i kontakt med mange hyggelige kollegaer fra hele landet. Det var gode foredragsholdere. På dag to fikk vi delta mer selv, noe som var meget lærerikt, og mye av informasjonen bruker jeg i min arbeidshverdag i dag, forteller Haakon. 

 

Skreddersydd opplæringsplan og fadderordning 

Når man starter i Azets er det naturlig nok mye å sette seg inn i. Det er nye systemer og rutiner, man møter nye mennesker og det er kanskje også en helt ny måte å jobbe på enn hva man er vant til fra tidligere. Hos oss får man jobbe med den mest fremtidsrettede teknologien i bransjen, og vi har det beste fra to verdener: en skybasert kundeportal og markedets mest komplette forretningsløsninger. 

- Det er mye man kan forvente seg den første tiden i Azets, og det har vært en bratt læringskurve så langt. I løpet av min første tid har jeg møtt mange flotte mennesker, både kollegaer og kunder. Jeg har også samarbeidet på tvers av land i form av at jeg daglig har kontakt med mine kollegaer i Azets i Romania, forteller han. 

Haakon hadde mye av sin opplæring digitalt da han startet i Azets ettersom alle hans kollegaer jobbet hjemmefra. Han ble likevel imponert over hvordan han ble tatt i mot, og ikke minst den gode onboardingen han fikk. 

- Det jeg opplevde hos Azets, som jeg ikke har opplevd hos noen andre arbeidsgivere, er hvor systematisert og nøye planlagt programmet for nyansatte er. Jeg fikk en skreddersydd opplæringsplan og med oversikt over hva jeg skal igjennom av opplæring dag for dag, og hvem jeg skal i møter med de første ukene. Hos tidligere arbeidsgivere har jeg opplevd å bli sittende å tvinne tommeltotter, men det skjedde ikke hos Azets. Her var det alltid et nettkurs, webinar eller en oppgave jeg kunne ta fatt på om jeg hadde tid til overs, forklarer han. 

Som nyansatt i Azets får man tildelt en fadder, som fungerer som en slags mentorordning. Dette er som regel en kollega fra samme team, og en person som man kan bruke til å stille spørsmål, bli bedre kjent med organisasjonen og som en sparringspartner. Fadder skal også være den man først stiller faglig spørsmål til, og det er viktig å huske på at ingen spørsmål er dumme. 

- Jeg har fått, og får fortsatt veldig god hjelp av de jeg spør på kontoret - uansett hvem det er. Så på en måte føler jeg at jeg har hatt mange faddere i løpet av oppstartsperioden min, sier han. 

Azets har et solid fagmiljø og vi brenner for å dele kunnskap på tvers av fagområder og lokasjoner. Vi er opptatt av å gjøre hverandre gode. Vi har også et sosialt og godt arbeidsmiljø. 

- Et eksempel på det sistnevnte er våre daglige bordtennisturneringer. Dette er noe jeg setter veldig stor pris på. Det er veldig hyggelig, i tillegg til at det gir mulighet for å aktivisere seg litt. Det blir fort en del stillesittende arbeid i løpet av dagen, forteller Haakon videre.  

 

Godt samarbeid 

Haakon fikk naturligvis en annerledes oppstart enn det man normalt sett får i Azets. Han måtte jobbe på hjemmekontor i en tid hvor man gjerne blir sittende igjen med mange spørsmål. 

- I perioden hvor alle ansatte satt på hjemmekontor, hadde vi teammøter daglig med våre respektive team. Nå som vi er tilbake på kontoret igjen, så føler jeg at hele Azets Trondheim er et team. Vi samarbeider godt uansett om vi jobber med regnskap, lønn, IT, salg, rådgivning eller juss, understreker Haakon. 

Haakon har noen gode råd til andre som skal starte i ny jobb. 

Still masse spørsmål, og bruk kollegaene dine. Det er da man opparbeider seg kunnskap. Ikke stress om du føler du ikke mestrer arbeidsoppgaver med en gang. Det tar tid å bli god.

Sjekk gjerne ut våre karrieresider for en oversikt over våre ledige stillinger. Har du spørsmål om karrieremuligheter i Azets? Vi hører gjerne fra deg! 

- Azets er en trivelig arbeidsplass som har mange kunnskapsrike og snille mennesker, og vi ønsker oss gjerne flere gode kollegaer, avslutter Haakon. 

Om Henriette Bore og Tyra Nyeborg

Henriette og Tyra jobber som HR-konsulenter i rekrutteringsteamet i Azets. Henriette har en bachelor i markedsføring og salgsledelse ved Høyskolen Kristiania, og har jobbet i Azets i to år. Tyra har en master i arbeids- og organisasjonspsykologi ved NTNU, og har jobbet i Azets i ett år. De jobber hovedsakelig med rekruttering og employer branding, og har opparbeidet seg god erfaring innenfor disse områdene.