Starte nettbutikk? Her er 5 gode grunner

Strategi og ledelse | 25.06.2018

av Roy Halseth

Nordmenn handler på nettet som aldri før. Omsetningen for netthandel i Norge har mer enn doblet seg de siste fem årene. For deg som selger varer på andre måter – her er 5 gode grunner til å starte nettbutikk.  

Det er hevet over tvil at e-handel er i eksplosiv vekst. I 2016 handlet halvparten av oss varer og tjenester ved hjelp av mobiltelefonen. Flere enn 8 av 10 voksne nordmenn, godt over 4 millioner, handler på nettet minst én gang i måneden. Norsk netthandel omsetter i dag for godt over 100 milliarder kroner.

Kanskje selger du varer direkte fra lager, eller via alternative salgskanaler som finn.no, Facebook Marketplace eller andre regionale/lokale markedsplasser på nett. Spørsmålet som melder seg er derfor: Har du vurdert å presentere varene dine i en egen nettbutikk? Enten svaret er ja eller nei – her får du uansett 5 gode grunner til hvorfor det kan lønne seg:

  1. Mer synlig og bedre markedsføring

En nettbutikk vil gjøre deg mer synlig. Nettbutikken er i seg selv god markedsføring. Men for å kunne markedsføre gjennom de mest brukte plattformene, slik som Facebook, Instagram, Snapchat og Google, må nettbutikken settes opp på en god og effektiv måte. Den vanligste måten å sette opp nettbutikk på, er å benytte eksisterende kassasystem. De aller fleste kassasystemer tilbyr også en integrert nettbutikkløsning. Når dette er satt opp korrekt, vil det være mye enklere å markedsføre produktene og butikken rett fra nettbutikken/kassasystemet. Mange kassasystemer/nettbutikker har også en enkel CRM/kunderegister som kan benyttes til direktemarkedsføring.

 

  1. Bedre struktur og oversikt

Full utnyttelse av kassasystemet med nettbutikk hjelper selskapet til å bli mer strukturert:

  • Vareutvalg i nettbutikk gjennomgås jevnlig. Bli kvitt hyllevarmerne.
  • Elektronisk varelager bør innføres for å vise lagerstatus i nettbutikken.
  • Import av ordrer fra leverandører inn i kasse (gjerne med bilde).
  • Korrekt bruttofortjeneste (ned til hvert enkelt produkt) og korrekt varebeholdning til enhver tid.
  1. Økt salg

Din egen nettbutikk skaper salg til kundegrupper som ikke nås på andre plattformer. I dag finner vi det meste vi vil kjøpe på nettet. Det er også en gylden anledning til å knyttet seg til større markedsplasser og salgsarenaer. Et eksempel er HiFi-klubben, som selger varer via nettbutikken komplett.no. Slike arenaer er kommet for å bli. Jeg tror at samarbeid mellom flere aktører på nett – for å øke konkurransekraften mot større aktører – bare blir mer og mer aktuelt.

 

  1. Sikring av arbeidsplasser

Ja, du er faktisk med på å sikre dagens arbeidsplasser gjennom å opprette og drive nettbutikk. De ansatte sender varesalg fra nettbutikk eller klargjør utlevering fra butikk. Nettbutikken øker omløpshastigheten på varene betydelig – som bidrar til å sikre flere arbeidsplasser. Ikke minst vil du tiltrekke deg interessant arbeidskraft med betydelig digital kompetanse.

 

  1. Konsekvenser av å ikke selge varer på nettet

Selger du ikke i din egen nettbutikk ennå? Hvis svaret er nei, så kan du være sikker på at én eller flere av dine konkurrenter allerede utnytter muligheten for salg på nett, at de når et større marked og at de kan betjene kunder døgnet rundt. Det kan i verste fall bety konkurs og kroken på døra for virksomheten din.

 

Vi kan hjelpe nettbutikken din i gang  
Azets leverer regnskap og lønn for butikker. I samarbeid med 24Nettbutikk kan vi levere en integrert løsning for digitalt salg av dine varer og tjenester – og en sømløs overføring av data fra nettbutikken til regnskapssystemet.

Ta steget i dag! Kontakt oss gjerne for mer informasjon.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Ja, Azets kan håndtere min forespørsel. Jeg aksepterer at Azets mottar og lagrer mine kontaktopplysninger i overenstemmelse med Azets Privacy Statement

post author

Om Roy Halseth

Roy jobbet tidligere som senior bedriftsrådgiveri Azets og hjalp kunder med prosjektledelse, effektivisering og økonomisk analyse.