Restaurantdrift – slik finner du nye inntektskilder

Regnskap | 27.11.2017

av Andreas Kirsebom

Mange bransjer opplever økt konkurranse. Restaurantbransjen er intet unntak – snarere tvert imot. Det skyldes at bransjen har fått flere profesjonelle aktører som investerer mer penger mer målrettet. Det skyldes også at måten vi bygger på i byer øker tilgangen til ledige lokaler. Nå bygges det knapt et bygg i de store byene, uten at det er restaurantlokaler på gateplan. Og de fylles raskt opp.

Utnytt mulighetene i konseptet ditt

I dagens restaurantbransje møter du konkurranse fra flere kanter. Nye salgs- og distribusjonskanaler både kan og bør derfor utnyttes. Det handler om å unngå omsetningssvikt i lavsesong. Ikke minst handler det om å finne konsepter som kundene elsker og som styrker din egen restaurants merkevare.

Vi ser at mange som driver restaurant benytter et tradisjonelt konsept som ikke imøtekommer kundene i de rette kanalene.

Mange utnytter rett og slett ikke mulighetene for økt omsetning – gjennom merkevarebygging – fullt ut.

Kanskje har du også et konsept som ikke tilrettelegger for å øke antall kontaktpunkter mot potensielle kundegrupper, noe som igjen gir seg utslag i lave besøkstall.

Det vi skal se på her er hvordan du kan utnytte ledig kapasitet eller uutnyttede muligheter i ditt konsept, som skaper merverdi eller ny omsetning. La oss si at du driver en  middagsrestaurant, og har overskudd av produksjonskapasitet på kjøkkenet. Da bør du se etter løsninger som utnytter den ledige kapasiteten maksimalt. Kanskje har restauranten en beliggenhet som gjør at du ikke når ut til kundene dine; hva gjør du da for å bredde distribusjonen?

Tenk nytt!

Når du vurderer nye inntektskilder, bør det gjøres med utgangspunkt i eksisterende kapasitet. Still gjerne følgende spørsmål: 

  • Vil det alternative tilbudet være i direkte konkurranse med det opprinnelige konseptet som restauranten har?
  • Fanger man en ny kundegruppe som man tidligere ikke har tiltrukket?
  • Kan det nye tilbudet brukes som en akselerator for å generere mer trafikk til din restaurant?
  • Hva er det strategiske målet for opprettelse av alternative kanaler? Selge overskuddsmat fra restaurant, øke omsetning, utvikle nye markeder eller kanskje en pop-up på en festival?

Etter at du har tatt stilling til disse spørsmålene og valgt strategi for utvikling av tilleggskonsept, kan du enklere tilpasse modell, ressursbehov og eventuell investering. Det finnes mange alternative salgs- og distribusjonskanaler. Her får du noen av de viktigste, og hvorfor og hvordan de kan være viktige. 

Festivaler. Her må man må ofte booke seg inn tidlig som matleverandør. Kan gi god eksponering mot veldig mange samtidig og kan gi god profilering eller det kan brukes som en ren inntektsskilde og da redusere varekost til et minimum. Vurder om nivået skal reflektere maten i restauranten, og om lokasjonen er langt unna kundegrunnlaget til restauranten. 

Bedriftsavtaler. Enten fungere som kantine for kontorbygg, lage ferdige middagsretter som lunsjkunder kan ta med seg hjem til middag eller få på plass en avtale når de har arrangement eller kundemiddager.

Kampanjeportaler på nett. Dette kan gi økt kundetilstrømming.

Vurdere salg av overskuddsvarer etter stengetid. Her finnes det eksempelvis flere apper.

Nye teknologiske løsninger. Slik at kundene kan bestille mat og ha den ferdig når de kommer. Dette kan øke antall bordsettinger.

Annet. Knytt deg opp til et selskap som driver distribusjon av mat (outsource take-away). Hva med pop-up-restaurant eller catering? 

Teknologien gjør også at restauranter kan se på nye muligheter for andre inntektskilder. Det finnes i dag en rekke partnere som kan gjøre jobben for deg.

Du kan da bruke tiden til å dyrke ditt konsept og utvikle din mat og opplevelse – mens du samtidig når et større marked.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Ja, Azets kan håndtere min forespørsel. Jeg aksepterer at Azets mottar og lagrer mine kontaktopplysninger i overenstemmelse med Azets Privacy Statement

post author

Om Andreas Kirsebom

Andreas har vært prosjektleder i Azets, og ansvarlig for onboardingen av nye kunder i SME-segmentet i Norge. I tillegg deltok han i en rekke operasjonelle prosjekter for forretningsutvikling.