Har midlertidig ansette krav på fri på helligdager?

Lønn & HR | 17/10/2017

av Azets

 

Har ansatte krav på fri på helligdager?

Hovedregelen er at alle skal ha fri på søndager og helligdager, men av naturlige årsaker må en rekke bedrifter ha ansatte på jobb disse dagene. Arbeidsmiljøloven sier at dersom noen har jobbet søndag eller helligdag, skal den ansatte ha fri påfølgende søndag eller helligdag.

– Vi anbefaler at man lager en helligdagsturnus, slik at du følger reglene om den ansatte i gjennomsnitt har fått fri halvparten av helligdagene. De ansatte vil også sette pris på dette, da det vil gjøre at de kan ta fri en langhelg og jobbe en annen langhelg, sier Vistekleiven.

– I mai er det mange helligdager, og uten en gjennomarbeidet helligdagsturnus kan du komme til å bryte arbeidsmiljøloven, legger hun til.

Når det gjelder inneklemte dager ved helligdager som faller på tirsdag eller torsdag, har ikke ansatte krav på fri på den inneklemte dagen. Her må ansatte søke feriedag, og arbeidsgiver må ta stilling til om det er mulig å gi fri.

Les alt om midlertidig ansettelser og reglene du må kunne her >>

 

Få hjelp

Ønsker du å få avklart konkrete problemstillinger bedriften din har, eller en gjennomgang av avtaler, turnuser eller andre ting, kan Azets hjelpe deg.  Les mer om hvordan Azets-teamet kan hjelpe deg med effektiv HR-administrasjon, eller ta gjerne kontakt med oss her.

Anbefalte verktøy

Vistekleiven anbefaler en rekke elektroniske verktøy for å få kontroll på feriekabalen:

  • Azets Kalender er et nyttig system som hjelper deg å planlegge ferieavviklingen, og lar de ansatte søke om ferie og holde oversikt over brukte feriedager.
  • Quinyx lar deg ha løpende oversikt over feriedager og fravær.
  • Lederverktøyet Evolution er et smart verktøy som hjelper deg med oppfølging, fraværsoversikter, fraværsoppfølging, medarbeidersamtale og lignende.

Om Azets

Bidragsyter til nyttige blogginnlegg innen programvare og tjenester innen regnskap, lønn, HR og forretningsdrift.