Fast eller midlertidig ansettelse?
Midlertidig ansettelse kan være nyttig når du som arbeidsgiver har et behov for arbeidskraft utenom det vanlige. Regelverket er samtidig satt opp slik at hovedregelen for ansettelse er fast ansettelse, og dermed faller midlertidig ansettelse under unntaksregelen. Det vil si at du må dokumentere at du har grunnlag for å velge midlertidig ansettelse.
Hvor lenge kan en midlertidig ansettelse vare?
Lengden på en midlertidig ansettelse varierer etter behovet. Samtidig er det viktig å huske at man ikke kan være midlertidig ansatt til evig tid. Har en ansatt vært ansatt på midlertidige avtaler de siste tre årene vil de anses å være fast ansatt jf. Aml. § 14-9(7). Grensen på tre år gjelder for vikariater, arbeid av midlertidig karakter, eller der ansatte har en kombinasjon av midlertidig karakter og vikariat.
Kan en midlertidig ansatt kreve fast ansettelse? Ja, dersom grensene overskrides kan arbeidstaker kreve dette!
Om det viser seg at det ikke er grunnlag for å ansette på midlertidig grunnlag vil dette også gi rett til fast ansettelse, da avtalen er inngått på ugyldig grunnlag.
Når er midlertidig ansettelse lov?
- Når arbeidet er av midlertidig karakter
- Ved arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat)
- Ved praksisarbeid
- For deltaker i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid med arbeids- og velferdsetaten
- For idrettsutøvere, idrettstrenere, dommere og andre ledere innen den organiserte idretten
Lovendring for midlertidige ansettelser 1. Juli 2022
Vi hadde fram til juli 2022 anledning til å ansette midlertidig på generelt grunnlag i inntil 12 måneder. Slike avtaler har vært omdiskutert, og arbeidsgivere har tidvis brukt denne for å “teste ut” ansatte før en eventuell fast ansettelse. Denne adgangen er opphevet og fjernet fra arbeidsmiljøloven § 14-9 andre ledd. Regjeringen skriver: “Formålet med lovendringen er å styrke arbeidstakernes rett til fast ansettelse.
Hva er “arbeid av midlertidig karakter”?
Prosjektbaserte avtaler brukes gjerne for arbeid av midlertidig karakter. Her har man gjerne et tidsbestemt prosjekt hvor man over en gitt periode trenger et visst antall ansatte. Disse ansettes normalt for å ivareta ett eller flere tidsbestemte prosjekter.
Hva er et vikariat?
Et vikariat er per definisjon når en ansatt arbeider i stedet for en eller flere ansatte. Vikariat i forbindelse med foreldrepermisjon er et slikt eksempel, hvor man normalt ansetter en midlertidig vikar for å dekke opp mens opprinnelig ansatt har permisjon. Ferievikar er også et eksempel, men her skal kanskje vikaren dekke over arbeid innenfor en gitt avdeling, og som derfor ikke direkte er koblet til bare en ansatt som har ferie.
Webinar | Det du må vite før du ansetter sommervikarer
Les mer:
De nye innleiereglene for vikariater
Når opphører et midlertidig ansettelsesforhold?
Det ligger i avtalen at dette er av midlertidig varighet med en definert start- og sluttdato. Når den avtalte arbeidsperioden er over, vil derfor slike avtaler automatisk opphøre. Merk at arbeidsgiver har en varslingsplikt ved opphør av avtale for arbeidsforhold som har en lengre varighet enn tolv måneder. Her skal arbeidsgiver varsle én måned i forkant av fratredelsesdatoen for nevnte avtale.
Kan midlertidig ansettelse benyttes for å teste om medarbeideren fungerer?
Mange tenker at en midlertidig ansettelse er et virkemiddel for å unngå å bli sittende med en ansatt som ikke fungerer. Dette er feil, og ansetter du arbeidstakere feilaktig som midlertidig ansatte uten at det er grunnlag for dette, vil du måtte ta konsekvensen av dette og ansette arbeidstakeren på fast grunnlag. Husk midlertidig ansettelse er et unntak fra hovedregelen, og hovedregelen er fast ansettelse.
Hva må du som arbeidsgiver gjøre dersom du har ansatte på feil kontrakt?
Har du noen gamle avtaler som er inngått på generelt grunnlag (utgått regel) så må disse oppdateres. Dette innebærer at du som arbeidsgiver på nytt må vurdere om du har grunnlag for å ansette på midlertidig grunnlag eller ikke. I tillegg må ny avtale inngås med ansatt for uten gyldig midlertidig avtale vil ansatt ha rett til fast ansettelse.
Unngå feilansettelser med tett oppfølging i prøvetiden
Oppfølging i prøvetid for fast ansatte kan ofte være løsningen arbeidsgiver trenger for å unngå feilansettelser. Enkle og tydelige rutiner for oppfølging i prøvetid vil gi både den nyansatte og dens leder et tydelige rammeverk i denne viktige tiden.
Det handler om gode rutiner for oppfølging og evnen til å gi konkret tilbakemelding - som for øvrig bør gå begge veier. Har du en nyansatt som ikke står til forventningene har du som arbeidsgiver gjennom dokumentert og god oppfølging fått nok dokumentasjon til å kunne avslutte arbeidsforholdet på en ordentlig måte.
Les mer: Hvordan fungerer prøvetiden?
Onboarding og offboarding av midlertidig ansatte
Både midlertidig og fast ansatte trenger ekstra oppfølging i starten av arbeidsforholdet. Dette bør struktureres i en onboardingsprosess som alle nyansatte må gjennom. Slik sikrer du at den nyansatte forstår hvordan virksomheten er skrudd sammen og du setter de ansatte i stand til å utføre den jobbe de er ansatt til å gjøre. Oppdaterte sjekklister og et system vil hjelpe deg et godt stykke på vei her.
Onboarding stopper ikke etter en gitt dato og kan gjerne ta opp til et halvt år. Oppfølging i prøvetiden er en viktig del av prosessen.
På den andre siden har vi offboardingsprosessen. Her kan bedriften få viktig tilbakemelding fra den ansatte som er på vei ut. Offboarding handler ikke om å kjøpe blomster og takke den som slutter på siste dag, men å ha en ryddig og forutsigbar prosess som ivaretar begge parter i den siste perioden i arbeidsforholdet. Vi anbefaler å ha en offboardingsrutine som inkluderer en sluttsamtale hvor du som arbeidsgiver får tilbakemelding om hva som var bra og hva som var dårlig. Slik informasjon er verdifull ved fremtidig rekruttering, og gir deg nyttig erfaring til senere faste og midlertidige ansettelser. Med gode rutiner for on- og offboarding får du den ansatte inn i sin rolle raskest mulig.
Les mer: Sjekkliste for onboarding av nyansatte
Oppsigelse av midlertidig ansatte
Man kan selvsagt si opp en midlertidig ansatt. Reglene for oppsigelse er da de samme som med øvrige oppsigelser, enten med bakgrunn i arbeidsgiver eller arbeidstakers forhold. Det vil si at det ikke er noen enklere prosess å si opp en midlertidig ansatt før avtalt tid enn for øvrige ansatte. Alle arbeidstakere har krav på samme forutsigbarhet for sitt ansettelsesforhold.
Sjekkliste for midlertidige ansettelser:
|
FAQ - Ofte stilte spørsmål om midlertidig ansettelse
Hvor lenge kan en midlertidig ansettelse vare?
Når er midlertidig ansettelse lov?
Hva er “arbeid av midlertidig karakter”?
Hva er et vikariat?
Når opphører et midlertidig ansettelsesforhold?
Azets kan hjelpe deg!
Ønsker du å få oversikt over hvilke rammer din bedrift må forholde seg til for midlertidige avtaler eller trenger du en gjennomgang av ansettelsesavtalene deres?
Azets har ledende kompetanse innenfor HR, bemanning og rekruttering og står klare til å hjelpe deg. Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat.