Sliter du også med å få kundene til å betale? Her er løsningen

Regnskap | Oppdatert 04.06.2024

av Dag Henning Kleven

Et normalt salgsløp avsluttes med en signert ordre, som legges inn og det går beskjed i systemet om innkjøp av varer og arbeidsordre til de som skal utføre oppdraget knyttet til leveransen. Oppdraget blir utført og det går beskjed tilbake til regnskapsbyrået om at kunden kan faktureres.

Faktura sendes med 20 dagers forfall. En viss andel av disse fakturaene, blir ikke betalt ved forfall og det må sendes purring. På ytterligere en andel, går dette videre til rettslig inndrivelse, altså inkasso. 

Kort ned faktureringsprosessen

Men hvordan kan du avverge slike situasjoner? Først og fremst: prosessen fra salg til betaling, må gjøres så effektiv som mulig, slik at bedriften ikke har for mye utestående til enhver tid. Dette er penger som selskapet har lånt ut, med den risikoen det innebærer, all den tiden det tar før kunden har mottatt ordren.  

Det mest åpenbare å gjøre er å ta fatt i selve prosessen. Her må det jobbes for å få et godt fakturagrunnlag. Fakturaen bør være enkel og forståelig og bør komme kort tid etter varene er levert. Videre anbefales så kort frist som det lar seg gjøre. 

Webinar | Likviditetsstyring og utestående fordringer

Få hjelp til god likviditetsstyring og økt betalingsevne

Les også: Alt du trenger å vite om likviditet

Kredittvurder kunden

Men la oss ta et steg tilbake. I dette tilfellet kan det være hensiktsmessig å vite mer om de du selger til. Dette gjelder både kunder du har hatt over lang tid og helt nye, ukjente kunder. Noe informasjon kan hentes fra offentlige tall, men dette er gjerne gamle tall fra siste årsoppgjør. Mye kan ha skjedd i mellomtiden. Et viktig virkemiddel er derfor å gjøre en kredittsjekk av kunden i salgsfasen. Da vil du vite mer om risikoen ved å selge til akkurat denne kunden, før ordren blir signert. Gjør du dette, kan du ta smarte avgjørelser om eksempelvis delbetaling ved signering, forskuddsbetaling eller en vurdering om risikoen er for høy for å levere varer. Du vil aller helst unngå å levere varer til et selskap som går konkurs før betalingen er gjennomført.

Hold styr på alle innkommende og utgående fakturaer på ett sted. Enkelt og effektivt med Azets Invoice

Har du spørsmål? Ta kontakt!

post author

Om Dag Henning Kleven

Dag Henning har i mange år jobbet med forretningsutvikling og vekst. Han har hatt internasjonale jobber i Sony Corp og Checkpoint System før han kom til Azets i 2014 som salgssjef. I dag leder han området Forretningsutvikling i Azets hvor han jobber tett med ulike partnere og kunder for å utvikle nye forretningsområder.