Et normalt salgsløp avsluttes med en signert ordre, som legges inn og det går beskjed i systemet om innkjøp av varer og arbeidsordre til de som skal utføre oppdraget knyttet til leveransen. Oppdraget blir utført og det går beskjed tilbake til regnskapsbyrået om at kunden kan faktureres.
Faktura sendes med 20 dagers forfall. En viss andel av disse fakturaene, blir ikke betalt ved forfall og det må sendes purring. På ytterligere en andel, går dette videre til rettslig inndrivelse, altså inkasso.
Kort ned faktureringsprosessen
Men hvordan kan du avverge slike situasjoner? Først og fremst: prosessen fra salg til betaling, må gjøres så effektiv som mulig, slik at bedriften ikke har for mye utestående til enhver tid. Dette er penger som selskapet har lånt ut, med den risikoen det innebærer, all den tiden det tar før kunden har mottatt ordren.
Det mest åpenbare å gjøre er å ta fatt i selve prosessen. Her må det jobbes for å få et godt fakturagrunnlag. Fakturaen bør være enkel og forståelig og bør komme kort tid etter varene er levert. Videre anbefales så kort frist som det lar seg gjøre.
Webinar | Likviditetsstyring og utestående fordringer
Få hjelp til god likviditetsstyring og økt betalingsevne
Les også: Alt du trenger å vite om likviditet
Kredittvurder kunden
Men la oss ta et steg tilbake. I dette tilfellet kan det være hensiktsmessig å vite mer om de du selger til. Dette gjelder både kunder du har hatt over lang tid og helt nye, ukjente kunder. Noe informasjon kan hentes fra offentlige tall, men dette er gjerne gamle tall fra siste årsoppgjør. Mye kan ha skjedd i mellomtiden. Et viktig virkemiddel er derfor å gjøre en kredittsjekk av kunden i salgsfasen. Da vil du vite mer om risikoen ved å selge til akkurat denne kunden, før ordren blir signert. Gjør du dette, kan du ta smarte avgjørelser om eksempelvis delbetaling ved signering, forskuddsbetaling eller en vurdering om risikoen er for høy for å levere varer. Du vil aller helst unngå å levere varer til et selskap som går konkurs før betalingen er gjennomført.