Sliter du også med å få kundene til å betale? Her er løsningen

Regnskap | 20.10.2020

av Dag Henning Kleven

Se for deg at flaskekorken sprettes - det skåles for nok en kjempeordre. Blide fjes overalt, fra daglig leder, lageransatte til selgeren som har hentet inn ordren. Denne leveransen er med på å sikre aktivitet på arbeidsplassen i flere måneder fremover. Men vent, hvorfor er ikke alle like fornøyde? 

Denne historien har vi alle hørt før i en eller annen versjon, og for en selger er det en drøm å hente inn den store ordren. Alle virker tilsynelatende fornøyde, men hvorfor deler ikke økonomisjefen og regnskapsbyrået gleden med resten av kontoret? Er de skeptisk til alt liksom?

La oss se litt nærmere på denne skeptisismen. Et normalt salgsløp vil være salgsprosessen, som avsluttes med en signert ordre. Ordren legges inn og det går beskjed i systemet om innkjøp av varer og arbeidsordre til de som skal utføre oppdraget knyttet til leveransen. Oppdraget blir utført og det går beskjed tilbake til regnskapsbyrået om at kunden kan faktureres. Faktura sendes med 20 dagers forfall. En viss andel av disse fakturaene, blir ikke betalt ved forfall og det må sendes purring. På ytterligere en andel, går dette videre til rettslig inndrivelse, altså inkasso. Ikke akkurat noe å juble for! Kanskje er det nettopp dette økonomisjefen og regnskapsavdelingen frykter ved denne kunden?

 

Kort ned faktureringsprosessen

Men hvordan kan du avverge slike situasjoner? Først og fremst: prosessen fra salg til betaling, må gjøres så effektiv som mulig, slik at bedriften ikke har for mye utestående til enhver tid. Dette er penger som selskapet har lånt ut, med den risikoen det innebærer, all den tiden det tar før kunden har mottatt ordren.  

For å redusere risiko, er det flere ting du kan gjøre. Det mest åpenbare, er å ta fatt i selve prosessen. Her må det jobbes for å få et godt fakturagrunnlag. Fakturaen bør være enkel og forståelig og bør komme kort tid etter varene er levert. Videre anbefales så kort frist som det lar seg gjøre. 

 

Kredittvurder kunden

Men la oss ta et steg tilbake. I dette tilfellet kan det være hensiktsmessig å vite mer om de du selger til. Dette gjelder både kunder du har hatt over lang tid og helt nye, ukjente kunder. Noe informasjon kan hentes fra offentlige tall, men dette er gjerne gamle tall fra siste årsoppgjør. Mye kan ha skjedd i mellomtiden. Et viktig virkemiddel kan derfor være å gjøre en kredittsjekk av kunden i salgsfasen. Da vil du vite mer om risikoen ved å selge til akkurat denne kunden, før ordren blir signert. Gjør du dette, kan du ta smarte avgjørelser om eksempelvis delbetaling ved signering, forskuddsbetaling eller en vurdering om risikoen er for høy for å levere varer. Du vil aller helst unngå å levere varer til et selskap som går konkurs før betalingen er gjennomført. 

Boblene har kanskje en bittersøt smak etter denne oppvekkeren, men det er tross alt ikke for sent å være mer bevisst i valg av kunder i fremtiden. 

Fra 22. oktober kan du kredittsjekke kunder med bare noen tastetrykk gjennom Azets Report (se etter en egen fane med navn "Kredittsjekk"). Tjenesten leveres i samarbeid med Creditsafe.

Har du ikke Azets Cozone? Vi kan gjøre det manuelt for deg - bare ta kontakt med din rådgiver i Azets for å finne ut hvordan du kan ta i bruk tjenesten!

Lurer du på noe?

post author

Om Dag Henning Kleven

Dag Henning har i mange år jobbet med forretningsutvikling og vekst. Han har hatt internasjonale jobber i Sony Corp og Checkpoint System før han kom til Azets i 2014 som salgssjef. I dag leder han området Forretningsutvikling i Azets hvor han jobber tett med ulike partnere og kunder for å utvikle nye forretningsområder.