Slik effektiviserer du økonomifunksjonen din

Regnskap | Strategi og ledelse | Oppdatert 04.06.2024

av Azets

I dagens marked blir bedrifter hyppig utfordret av både kjente konkurrenter så vel som nye bedrifter med bratte vekstkurver. Terskelen for å komme innenfor de tradisjonelt “sikre” bransjene blir stadig lavere gjennom teknologisk utvikling – det skaper et større press for de eksisterende markedsaktørene på blant annet tilgjengelighet, leveranse, kvalitet og pris. 

Hvordan kan du møte utfordringene og redusere presset fra nye aktører?

Ved å jobbe med de administrative prosessene slik at de frigjør tid i hverdagen får du hentet ut de store gevinstene som ligger i å standardisere og automatisere økonomifunksjonen din.

5 prosesser som forbedrer økonomifunksjonen

Når målet er å forenkle og øke effektiviteten for administrative- og økonomiske rutiner kan du ta for deg hver enkelt prosess, men gevinsten er betraktelig høyere ved å ta en helhetlig tilnærming. Tenk gjennom, og ta for deg disse prosessene:

1. Utveksling av grunnlag- og dokumentflyt

I en økonomifunksjon er det essensielt å se på dokumentflyten. Både utveksling av dokumenter med eksterne parter og tjenesteleverandører, og internt i bedriften – som styret, ledelsen og andre nøkkelpersoner. Manglende rutiner og løsninger for en god dokumentflyt skaper GDPR-utfordringer. En løsning for utveksling og arkivering gjør dokumentflyten sikker og fullt GDPR-kompatibel. Bedriften kan styre hvem som skal ha tilgang til hvilke dokumenter og mapper.

2. Regnskap- og finansielle rapporter

For å lage gode økonomirapporter er datakvaliteten og formatet på fakturaer og bilag avgjørende. I kundeportalen Azets Cozone kan du raskt navigere mellom regnskapsrapporten og bilagsnivå. Rapporten er dynamisk og tallene oppdateres fortløpende etter bokføring. Tilbakemeldinger og kommentarer fra regnskapsfører leveres også direkte i løsningen.

3. Fakturering- og fakturaflyt

Første steg her er å sikre at den største andelen av leverandørfakturaene mottas som EHF (elektronisk handelsfaktura). EHF muliggjør tolkning av fakturainformasjon og varelinjer, samt automatisk kontering av kostnader. Her ligger potensialet i standardisering. Basert på leverandør og tolkning av varelinje kan du standardisere kontoplanen, og dermed sikre en forenklet rapportering og kostnadsføring. Leverandørfakturaene og informasjonen det generer til regnskapet er derfor en kritisk suksessfaktor for en effektiv økonomifunksjon.

Ved å standardisere kontoplanen, aktivere mottak av EHF og utnytte deg av automatisk kostnadsføring (kontering av kostnader mot regnskapskonto) får du bedre datakvalitet i dine økonomiske rapporter.

For å sikre god likviditet må du ha gode faktureringsrutiner.

Det viktigste her er å ha mest mulig av faktureringsgrunnlaget elektronisk. For eksempel viderefakturering av kostnader, timegrunnlag eller utlegg. Vi ser at bedrifter med gode faktureringsrutiner får lavere tap på fordringer. Via vår portal kan du enkelt motta alle fakturaer på ett sted, tilpasse godkjenningsprosessene, følge opp innkjøp og sette opp automatisk kostnadsføring. Du kan enkelt lage og sende faktura til dine kunder, både som EHF, epost eller post. Om kundene dine ikke betaler på forfall kan du også sende purring på betaling. Du kan i tillegg sette opp et eget produktregister med kobling til respektive inntektskonto. 

4. HR- og lønnsadministrasjon

Mange bedrifter bruker unødvendig tid på HR- og lønnsadministrasjon. Hyppig bruk av e-post og manuelle oppdateringer av ansattdata i forbindelse med nyansettelser, endringer eller avsluttede arbeidsforhold, er eksempler på tidstyver som skaper unødvendig merarbeid – både for ansatte, ledere og HR-medarbeidere. Ved å ta i bruk et HR-system der ansatte selv kan se og endre sine kontaktopplysninger og kontoinformasjon, reduseres unødvendig bruk av epost og administrativt arbeid. 

Nye former for betalingsbedrageri stiller høyere krav til behandling av ansattdata og kontoopplysninger. I en ny svindelmetode rettet mot ansatte som jobber med lønn, utgir svindlere seg via e-post for å være ansatte som ønsker å endre kontonummer for lønnsutbetaling. Ved å bruke et sikkert HR-system for slike ansattopplysninger reduseres risikoen for å bli rammet av denne og andre typer betalingsbedrageri. 

Ved å benytte et HR-system til lagring og vedlikehold av ansattdata får du et godt utgangspunkt for digitalisering av andre administrative personalprosesser, som stjeler tid. Et eksempel er organisering og godkjenning av ferie og fravær, der et personalsystem både bidrar til å spare tid og samtidig gjøre det enklere å følge opp lover og regler knyttet til fraværsoppfølging og ferieavvikling. Et annet eksempel er utsending av lønnsslipper, der et HR-system utgjør en sikker distribusjonskanal og samtidig gir enkel tilgang for den ansatte. 

Vår ansattportal Azets Employee er en smart, effektiv og sikker skybasert løsning hvor alt av ansattopplysninger, tid- og fraværsregistrering og lønnsinformasjon er tilgjengelig på ett sted. Løsningen tilrettelegger for effektive arbeidsprosesser for medarbeidere, ledere og HR-ansatte, slik at de kan redusere tiden som benyttes til administrativt arbeid og fokusere på mer verdiskapende oppgaver. Azets tilbyr også andre HR-systemer knyttet til spesifikke bransjer eller behov. 

5. Hierarki og tilgang

Dagens løsninger gir fleksibel tilgangsstyring og godkjenningshierarki for bedriftens systemløsninger – både for økonomiske- og adminsitrative prosesser. Altfor mange bedrifter har flaskehalser i sine rutiner ved at de ikke reviderer og oppdaterer dagens oppsett. Dette kan være at man ved implementering av ny systemløsning setter opp f.eks. et godkjenningshierarki etter beste intensjon, men eover tid har ansatte sluttet, eller det kan være brukere som ikke overholder interne frister for godkjenning/attestering av dokumenter og følger opp sin rolle i hierarkiet. For å sikre effektive økonomiske- og administrative prosesser er et aktivt forhold til rollene i godkjennings- og attesteringshierarkiet viktig. 

Hvordan komme igang?

Uavhengig av om du ønsker å starte med en del av en prosess, eller om du ønsker å ta en grundig gjennomgang av hele økonomifunksjonen din anbefaler jeg deg å starte med disse seks punktene. 

  • Standardisering av kontoplan
  • ELMA-registrering for mottak av EHF
  • Ta i bruk et system med automatisk kontering av kostnader
  • Ta i bruke en løsning med skybasert dokumentflyt i et GDPR-sikkert grensesnitt
  • Ta i bruk et sikkert HR-system som benyttes til vedlikehold av ansattdata 
  • Sørg for at behandling og innhenting av input som f.eks. time- og ordregrunnlag for utfakturering og variable lønnsdata gjøres elektronisk. 


Ønsker du å få vite mer om dette? Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat!

Har du spørsmål? Ta kontakt!

post author

Om Azets

Leverandør av tjenester og programvare som gjør virksomheter mer konkurransedyktige. Azets tilbyr et bredt spekter av tjenester innen regnskap, lønn, HR, rekruttering, økonomisk rådgivning og management consulting.