Derfor trenger din bedrift et CRM-system

Teknologi | 05/12/2019

av Marius Stemmen

 

Mange norske bedrifter vil si at det aller viktigste for deres suksess er fornøyde kunder. Men hvordan klarer man å tiltrekke seg nye kunder, samtidig som at man beholder dagens kundemasse på en effektiv måte?

Hva er et CRM-system?

CRM, også kjent som Customer Relationship Management, er en strategi for å øke kundelojalitet, skape flere salg og redusere bedriftens kostnader. Et CRM-system setter dine kunder i sentrum. Det kan for eksempel være å få oversikt over tilbakemeldinger fra kundene dine, leads- og salgsgenerering, følge opp supporthenvendelser og lage målrettede markedsføringskampanjer for å øke salget. Og ikke minst, du lærer deg å kjenne kundene dine på helt nye måter:

  • Hvilke bransjer tilhører kundene våre?
  • Hvilke produkter selger vi mest/minst av, og hvorfor?
  • Hvordan er kundene våre geografisk plassert?
  • Er det noen kunder vi bør ha ekstra fokus på fremover?
  • Hva er den viktigste årsaken til at kundene forlater oss?

Dette, og mye mer er typiske spørsmål man kan få svar på i et CRM-system.

Økte inntekter

En av de største utfordringene til bedrifter er kundetap, som igjen fører til redusert bunnlinje. Å skape gode, personlige relasjoner til kundene dine er ofte nøkkelen til å beholde kunder og redusere denne kostnaden. Med et moderne CRM-system har du alle verktøyene du trenger for å skape en kundeopplevelse av høy kvalitet. Dårlige kundeopplevelser er direkte knyttet til kundefrafall og lavere inntekter, mens tilpasset, målrettet og høy kvalitet i kundeopplevelsen fører til mer fornøyde kunder, økt lojalitet, høyere inntekter og bedre bunnlinje. Et godt tilpasset CRM-system er en viktig brikke for å virkeliggjøre dette og sørge for en god kundeopplevelse, som igjen fører til en positiv bunnlinje.

Et CRM-system gir deg oversikt over salgsmuligheter hos dine kunder og sikrer at salgene blir fulgt opp på en god måte.

En annen fordel med CRM er hvordan et moderne CRM-system kan brukes for å styre salgsprosessen. Et CRM-system gir deg komplett oversikt over hvilke salgsmuligheter som finnes hos dine kunder og sikrer at salgene blir fulgt opp på en god måte. Uten et CRM-system for å registrere og håndtere salg riktig risikerer man at salgsaktiviteter ikke blir fulgt opp, som igjen fører til tapte salgsmuligheter og dårlige kundeopplevelser.

Alt på ett sted

Det er ikke uvanlig at kundedialog og historikk til en kunde ligger på mange forskjellige steder i en bedrift. Ofte består det av Excelark lagret lokalt på ens egen PC, i lokale e-postmapper til flere personer i bedriften eller på harddisken til en ansatt som har sluttet. Er det ikke bedre om all den informasjonen hadde vært på ett sted istedenfor, lett tilgjengelig for alle til enhver tid? Med et skybasert CRM-system er det slutt på dobbeltlagring og tapt kundedata, pluss at det er alltid klart til bruk hvor enn du måtte befinne deg. All relevant kundeinformasjon lagres sentralt i en database, enten det gjelder informasjon om leads og salg, markedsføring- og kundeaktiviteter. Informasjonen kan enkelt og effektivt deles mellom salg, marked, support, ledelse og andre grupper i bedriften. 

Power of data

Data betegnes som en av de viktigste eiendelene i en stadig mer digitalisert verden. Over tid vil denne informasjonen gi deg og din bedrift en betydelig konkurransefordel overfor dine konkurrenter. Med god datalagring i et CRM-system vil man kunne hente ut viktig innsikt i dine kunders vaner, ønsker og behov over tid. Skreddersy salg-, kunde- og markedsrapporter etter dine behov, og del med andre i bedriften. Denne informasjonen kan for eksempel brukes til å lage tilpassede markedskampanjer og forbedre bedriftens leveranse basert på kontinuerlige tilbakemeldinger fra kundene dine. Dette er viktig for å bedre kundeopplevelsen, og skape økt kundelojalitet til deg og din bedrift.  

CRM i skyen

Skybaserte tjenester har vokst kraftig det siste tiåret. Forbedret teknologi har gjort det mulig å løfte tradisjonelle on-premise løsninger til skyen, også CRM-systemer. Ved valg av CRM-system er det betydelige fordeler å velge et skybasert system istedenfor on-prem. Noen av dem er:

  1. Alltid tilgjengelig – CRM-systemet er tilgjengelig så lenge man har internettforbindelse, enten på nettbrett, PC eller telefon 
  2. Reduserte investeringskostnader – Du slipper å drifte egne servere, maskinvare og ha dedikerte IT-personer for vedlikehold av CRM-løsningen
  3. Siste versjon – Når systemet ligger i skyen er det alltid oppdatert med siste versjon og den nyeste funksjonaliteten
  4. Drift – Backup av CRM-systemet gjøres daglig og du slipper å etablere egne backuprutiner dersom uhellet skjer
  5. Skreddersy løsningen – Med fleksible abonnementsløsninger betaler du kun for det du trenger, når du trenger det
  6. Integrer med andre skyløsninger – I skyen kan du enkelt integrere andre løsninger: BI-verktøy, skybaserte ERP-systemer, webapplikasjoner, nettbutikker og mye mer

Alle bedrifter tjener på å ha gode kunderelasjoner med kundene sine. Gode relasjoner fører til gode kundeopplevelser, som fører til mer fornøyde kunder og mindre churn. Med et CRM-system som er riktig implementert har du et viktig verktøy i din bedrift for å gjøre nettopp det til en virkelighet. 

Azets tilbyr implementering av Norges ledende skybaserte CRM-løsning, og rådgivning for å hjelpe deg og din bedrift med å velge riktig CRM-system. Har du lurt på hva et CRM-system er, og hvorfor det er viktig? Da håper jeg at denne bloggartikkelen var nyttig for deg.

Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat om dine CRM-behov!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. 

Jeg er klar over at jeg kan lese mer om hvordan Azets behandler mine personlige data her. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Om Marius Stemmen

Marius er senior IT-konsulent i Azets Technology, et voksende forretningsområde i Azets. Et av hans spesialområder er CRM, i tillegg til Azets' økende fokus på ASP-leveranser (Application Service Provider) innenfor regnskap. Tidligere har Marius vært hos Deloitte som konsulent innenfor forretningsområdet Business Technology. Her jobbet han spesielt med CRM og tilhørende teknologier for kunder i privat sektor. Marius har stor interesse for teknologi og hvordan teknologi kan forbedre hverdagen til våre kunder.