Sleipner fabrikk
 
 
 

Fra papir og Excelark til alt i en app

- I familiebedriften Sleipner var ansatte vant til at alt lønnsrelatert ble levert til lønningskontoret i papirform. Nå har de vært gjennom en digital omveltning på lønn. 

 

Med hovedkontor i Fredrikstad og salgskontorer i flere europeiske land, leverer Sleipner thruster- og stabiliseringssystemer til fritid- og yrkesbåtmarkeder verden over. Selskapet er markedsledende i sitt segment, og kundeporteføljen strekker seg fra småbåter til yachter, på inntil 160 fot, hos noen av de mest kjente båtmerkene i verden.

Sleipner er ingen nykommer - de har levert systemer for både sikkerhet og komfort i over 100 år, siden eventyret startet i 1908. Da verden stengte ned i mars 2020 gikk det kaldt nedover ryggen på CIO Eirik Roen. Etter 112 år i drift sa etterspørselen stopp over natta.

Økte omsetningen under korona

- Usikkerheten spredte seg da alt stengte ned, og i en liten periode var det bråstopp. Men markedet tok seg opp igjen. Vi gikk fra permitteringer og full stopp til normal produksjon, før vi begynte å øke omsetningen betydelig. De ansatte fortjener all mulig ros for at de har stått på i en lang periode med strenge smitteverntiltak og mange restriksjoner. Samtidig som man føler med alle som har hatt det fryktelig tøft under pandemien, priser man seg lykkelig for effekten i egen bransje, forteller Roen.

Han tror det er flere grunner til at etterspørselen plutselig ble så stor:

- Stengte grenser og reiserestriksjoner førte til at mange søkte mot båtlivet, og etterspørselen etter båt gikk i været. Samtidig tok bedriften en sjanse og økte prognosene på innkjøp. Dette for å sikre råvarer og komponenter, for å holde produksjonen i gang. Det gjorde oss leveringsdyktige gjennom pandemien. Som sagt, jeg anser oss som heldige, og det viser seg at man får igjen for å ta noen sjanser.

Mann med Truck hos Sleipner

Om Sleipner på YouTube

Fra analog til digital

Det er ingen tvil om at Sleipner er i medvind, og med stadig flere ansatte og økt omsetning ble det tydelig at også lønningskontoret trengte en digitalisering.

- Vi anser oss selv som en fremoverlent teknologibedrift, og at lønningskontoret stort sett var liste- og papirbasert opplevdes rett og slett ikke godt nok, sier Roen.

Systemet har skapt og tatt med seg en naturlig endring gjennom digitalisering. Vi sparer tid og godkjenningsprosessen er den samme men mye smidigere.

Eirik Roen, CIO, Sleipner Motor AS

Lønnsprogrammet de hadde skulle fases ut og de opplevde en kapasitetsutfordring ved kun å ha ett menneske på lønningskontoret. De startet derfor en prosess, og som en del av den digitale omveltningen bestemte de seg for å outsource lønnskjøringen. Valget falt til slutt på Azets.

- Vi gjorde en del research på hvilke selskaper som leverte det vi var på jakt etter. Vi hadde allerede tatt i bruk Visma.net Payroll, så vi ønsket noen som kunne ta over driften av det og samtidig fungere som en sparringspartner. Etter en markedsreferanse og anbefaling fra en kollega bestemte vi oss for å knytte oss til Azets, sier CIOen.

I dag har de ansatte i Sleipner full oversikt over eget arbeidsforhold. De kan både registrere timer, fravær og feriedager og har full kontroll på lønnsslipper og timer til gode i en app. For både ansatte og ledere har administrative ting blitt mye smidigere og det bidrar til en effektivisering i bedriften, understreker Roen.

- Vi bruker Azets til å kjøre lønn for oss og støtter oss til dem, med spørsmål både vi i ledelsen og ansatte måtte ha. Vi har benyttet Azets på spørsmål rundt ferie og feriepenger, sykemeldinger, og hvordan håndtere avregninger. Azets har også blitt brukt i enkelte HR-saker. Vi er nærmere 150 ansatte, så da er det fint å ha en profesjonell partner og rådgiver å lene seg på.

Ansatte har full kontroll på eget arbeidsforhold

CIOen innrømmer at når de først bestemte seg for å gå over til Visma.net-løsningen skulle alt skje veldig fort.

- Vi hadde en klar deadline og skulle ha oppstart ved årsskiftet. Konvertering fra gammelt system og oppsettet av Visma.Net Payroll gikk fryktelig fort. Systemet fungerte, men enkelte godkjenningsrutiner og kontomappinger opplevedes litt ufullstendige. Etter oppstart av samarbeidet ble det gjennomført en full gjennomgang av systemet i regi av Azets. Da ble de siste utfordringene løst og rusket i systemet fjernet.

Oppstarten av nye systemer kan fort bli en trang fødsel - du skal ha med deg en hel organisasjon over i nye systemer, prosesser og rutiner. Men i dag er bedriften over de første fartsdumpene, og Roen er mer enn fornøyd.

Den største utfordringen var at ansatte var vant til papirrutiner, og å kunne banke på døra til lønningskontoret. Over natten skulle de plutselig forholde seg til en app og en e-post adresse. Det tok litt tid å venne folk til tanken, men nå er prosedyrer og rutiner på plass, og ting flyter bra.

- Nå har de ansatte mulighet til å sjekke med appen, bruke den til registrering av timer og fravær, få oversikt over lønnsslipper, timer til gode og feriedager. De har full kontroll på eget arbeidsforhold, sier Roen.

Eirik Roen.jpg

Vi er veldig fornøyde med å ha et nytt system og en partner som Azets med på laget. Jeg vil gjerne benytte anledningen til å fullrose våre kontaktpersoner, og takke for samarbeidet så langt.

Eirik Roen, CIO i Sleipner

Fakta om samarbeidet

Hvilke tjenester har Azets levert?

Lønnstjenester i Visma.net Payroll

Hvilke utfordringer har Azets løst?

Azets bidrar til en mer effektiv drift. Vi sparer tid sammenlignet med tidligere. Vi hadde frister for innrapportering som avdelingsledere måtte godkjenne før rapportene ble sendt til lønn, som i sin tur måtte sette det opp fysisk. Godkjenningsprosessen nå er den samme, men mye smidigere.

Som et ledd i digitaliseringen er ting enklere nå. Alt går løpende i en og samme app, før var det listebasert og excelstyrt. Dette er en stor forenkling og forbedring.

Hvordan fungerer samarbeidet med Azets – noe spesielt dere vil trekke frem?

Vi er veldig fornøyde med å ha et nytt system og en partner som Azets med på laget. Jeg vil gjerne benytte anledningen til å fullrose våre kontaktpersoner, og takke for samarbeidet så langt.

Hjelp til regnskapet?

Azets er et selskap som leverer programvare og tjenester inne regnskap, lønn, HR, consulting og rekruttering på over 50 steder i Norge. Opplev tjenestene, prøv de smarte løsningene og få verdifulle råd fra våre spesialister.

Ring oss også gjerne på telefon: 40 10 40 18 eller send inn forepørselen i skjemaet under:

Ja, Azets kan håndtere min forespørsel. Jeg aksepterer at Azets mottar og lagrer mine kontaktopplysninger i overenstemmelse med Azets Privacy Statement

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Stolt av kundene våre

Azets har kunder på regnskap og lønn over hele landet innen de fleste bransjer og størrelser på bedrifter. Her kan du lese noen andre historier.

Gründerbedriften som ble lønnsom på under et halvt år

Commuroom gjør digitale løsninger mer menneskelig

Les mer om Commuroom

En skole hvor det «tar av» hver eneste dag

European Helicopter Center utdanner piloter i alle aldre. 

Les mer om EHC her

Den kvalitetsbevisste generasjonsbedriften

Håndverkerfirmaet Malco huser 40 ansatte og satser høyt.

Les mer om Malco her