Er du klar for 2021?

Lønn & HR | 30/11/2020

av Kine Sletten Kjerringvåg

 

I løpet av våren og høsten 2020 har vi hatt digitalisering av HR på agendaen. Hvorfor? - Jo, vi har sett at det er både nødvendig og verdifullt for våre kunder. Gjennom blogg og to webinarer har vi vist ulike prosesser som kan og bør digitaliseres. 2021 er rett rundt hjørnet og vi ønsker at du er digitalt forberedt.

Du har kanskje kommet godt i gang med digitalisering og har gode systemer? Ikke stopp her. Du vil kanskje la deg inspirere og husk at alle har et forbedringspotensiale. Står du i startgropa, vil vi gi deg gode innspill og tips om hvor du bør begynne reisen.

 

Ulike opplevelser - samle informasjon!

Hvordan spare tid, kvalitetssikre og jobbe smartere? Disse nøkkelordene bør du ha i bakhodet før du begynner å kartlegge. Ta en gjennomgang av dagens rutiner og prosesser, og spill på lag med både leder og ansatt. Enten du jobber med HR eller er leder, start med å stille deg selv følgende spørsmål:

  • Hvilke oppfølgingsprosesser er tidkrevende?
  • Hva oppleves som tungvint hos oss i dag?
  • Har vi gode nok verktøy for våre ledere og HR?
  • Er informasjon lett tilgjengelig for de ansatte og vet de hvor de kan søke informasjon?

Ikke la dine svar alene være avgjørende for videre fremdrift. Jobber du med HR - still de samme spørsmålene til lederne. Er du leder - still de samme spørsmålene til dine medarbeidere. Det du kanskje opplever som gode verktøy, kan oppleves annerledes for andre. Tips 1: Løft blikket, samle opplevelser av de ulike prosessene og lytt til andres utfordringer.

 

Hvor bør du starte?

Er du i startgropa kan det være lurt å starte i det små. Det viktigste er at du kommer i gang og at du kartlegger hva din bedrift vil være tjent med å digitalisere. Ønsker du ikke, eller har du ikke muligheten å gå “all in” med et nytt system - start med det grunnleggende. Tips 2: Digitaliser personalhåndboka. Er det noe dette året har lært oss er det at informasjonen må være tilgjengelig og det må være lett å finne frem i rutiner og regler som stadig endres i takt med omveltninger i samfunnet og bedriften. Dette sparer tid for leder og ansatt!

 

Hva kan du forbedre?

Når du har svart på spørsmålene listet i punktene over og samlet informasjon, er det på tide å ta grep. Enten svaret ditt er sykefraværsoppfølging, vaktplanlegging eller onboarding bør du ta nøkkelordene frem, og med lederhatten på, gjøre en vurdering av dagens situasjon og forbedringspotensensiale. Kanskje du allerede har verktøyene tilgjengelig, men brukes de  fullt ut? Tips 3: Ta deg tid til å vurdere det du har og om noe kan forbedres. Kanskje svaret er så enkelt at manglende opplæring i, og utnyttelse av system er årsaken.  

 

Så - hva venter du på? 

Bedre tider? Vaksine? Julenissen?  Ja, vi også! Og er det noe vi ser, er det at de siste 9 månedene har vært en tøff reise for næringslivet. Investeringer har blitt lagt på hylla, sparing, permitteringer og nye krav har tatt mye fokus. Så når vi stiller spørsmålet hva venter du på, vil vi at du skal vite at vi er her og at vi gjerne hjelper deg på vei - både med kartlegging, forbedringspotensiale og løsninger. 

 

Til poenget

For å sette dette i et litt annet perspektiv: Se hvilke systemer dere har i dag. De aller fleste har systemer for regnskap og lønn. Noen har systemer for adgangskontroll, andre for kunderegister. Så hvorfor mangler du et HR-system? Avslutter med en tankevekker fra et kundemøte der HR-ansvarlig uttalte følgende: Alle andre avdelinger her på huset har systemer som forenkler hverdagen. Bedriften har regnskapssystem, kassasystem, lønnssystem osv. Et HR system der vi kan ivareta det viktigste - nemlig oppfølgingen av de ansatte, investerer vi først i nå. 

Hva er din bedrifts viktigste ressurs? Hvem skaper tallene du analyserer hver måned?

Azets har inngått et nytt samarbeid med AppsCo One, og i førjulsgave ønsker vi å gi deg redusert pris på Personalhåndboka. Tilbudet er begrenset og her lønner det seg å være raskt ute. De 10 første som melder interesse for håndboken vil få halv pris i 2021 - les mer og kontakt oss her. 

Om Kine Sletten Kjerringvåg

Kine er teamleder for HR Partnerteam i Azets. Hun har bakgrunn som lønns- og HR-rådgiver, og har 13 års erfaring med operativt HR-arbeid og rådgivning. Kine bistår kunder med implementering og tilpasning av HR-systemer.