De nye reglene pålegger arbeidsgiver et større ansvar for å fange opp og rapportere ytelser ansatte mottar. Dette gjelder også når ytelsene mottas fra andre enn egen arbeidsgiver, f eks arbeidsgivers forretningspartnere. Arbeidsgiver må innrapportere slike ytelser, trekke skatt av fordelen og ikke minst betale arbeidsgiveravgift.
Vi har også fått nye regler for personalrabatter som er en kraftig innskjerping i forhold til tidligere.
I tillegg tar vi for oss de forpliktelsene arbeidsgiver har når ansatte tar ut bonuspoeng opptjent i jobb til private formål, f.eks. flyreiser, hotellovernattinger, mv.
Vi ser også kort på endringene i reglene for gaver i arbeidsforhold.
I denne halvtimen vil vi vise deg:
- Plikt til å innrapportere ytelser fra tredjeparter
- Rabatter, både fra tredjeparter samt personalrabatter
- Uttak av bonuspoeng til private formål
- Gaver i arbeidsforhold - kort oversikt
Målgruppe
Nettkurset passer for deg som har personalansvar og du som jobber med lønn i hverdagen.