Mange ledere bruker fortsatt altfor mye tid og penger på gamle IT-løsninger. Det er både unødvendig og dyrt. Men enda viktigere: de er allerede på etterskudd i det viktige digitaliseringsarbeidet og kampen om kundene.

I min jobb som rådgiver møter jeg mange dyktige ledere. De har en utfordrende jobb, for som leder er det mange krav som skal innfris. De skal være tydelige og ha gode kommunikasjonsevner, de skal motivere andre, bidra til et godt arbeidsmiljø og utnytte det iboende potensialet hos den enkelte medarbeider. Og så skal de naturligvis skape verdier for sine eiere – hver eneste dag. Et kontinuerlig fokus på å øke omsetningen og redusere kostnadene. Helst begge deler samtidig.

Men nesten alle jeg møter får dårlig samvittighet når samtalen vår kommer inn på teknologi, digitalisering og IT-løsninger.

De frykter de har sovet i timen på dette området, sier de. For «alle» snakker om digitalisering og hvor mye som skjer på teknologifronten. Kunstig intelligens, big data, software-roboter og tingenes internett. Bare for å nevne noen av de mest kjente begrepene.

Og nå går praten i styrerommene også. Hva gjør vi og hvor langt er vi kommet i vår digitale reise? Hvem er disse nye utfordrerne som bruker teknologi som konkurransefortrinn? Og enda viktigere, hva gjør kundene? Er ledelsen på ballen her?

De fleste ledere er nok klar over at det pågår et viktig teknologiskifte nå. Men det er faktisk mye mer omfattende og dramatisk enn som så. Den digitale transformasjonen som skjer nå regnes som et paradigmeskifte. Økonom, forfatter og ledelsesguru Kjell A. Nordström går enda lenger og sier at:

«Vi står midt oppi en digital revolusjon som er 3.000 ganger kraftigere enn den industrielle revolusjon.»

Bare så det er sagt.

Når alle rundt deg er i ferd med å ta skrittet ut i en ny digital virkelighet, kan ikke du og ditt selskap stå igjen med ansatte, prosesser, organisering og IT-løsninger som er klargjort og topptrimmet for en manuell og papirbasert verden. I så fall er det på tide å våkne opp, og det litt brennfort!

Stikk fingeren i jorda

Du må vite hvor du står nå, hvor du skal, og hvordan du kommer dit. Så enkelt, eller så vanskelig, er det. Mange har mer enn nok med å finne ut hva nåsituasjonen egentlig er. Det begynner med kundene. Kjenner du virkelig kundebehovet, hvor fornøyde er de egentlig? Hvordan er churn hos dere, er trenden negativ? Er tjenestene dine virkelig gode nok? Hvem er konkurrentene nå – og på sikt? Hva med de ansatte, arbeidsprosessene og den digitale kompetansen på huset. Holder dette mål?

Dagens IT-situasjon er en viktig del av en slik nåvurdering. Hva slags IT-løsning har du og hvor mye penger bruker dere på denne i dag? Hva er alternativene? IT-kostnader er også et litt sårt punkt hos mange ledere. «Jeg tror kanskje vi bruker for mye på IT?» er det en del som sier. Men helt sikre er de ikke.

Hvordan skal de vite om de bruker for mye, eller for lite, på IT?

Min erfaring er at de færreste egentlig vet hvor mye de bruker på IT-løsninger fordi IT kan være spredd over hele regnskapet. Det kan ta tid å hente ut relevante tall, og summen er som oftest større enn man hadde trodd. Det ene tallet som kan leses ut av regnskapet, IT-budsjettet, er enkelt nok. Men det kan inneholde under halvparten av totalen. Både lønnskostnader og IT-anskaffelser som er utenfor IT-avdelingens kontroll pleier å mangle, fordi de posteres andre steder.

I Azets har vi for eksempel utviklet en modell som gjør at du kan sammenlikne deg og din IT-situasjon med et gjennomsnitt av andre virksomheter, en type benchmarking som sammenligner «epler med epler». Det er en god start, og kan gi deg en pekepinn på om IT-kostnadene dine er for høye.

Fra IT-gjørma til skyen

Men det sier lite om selve IT-løsningen, om denne er riktig for deg og din virksomhet slik at dere er best mulig rustet for den digitale reisen. Mange sitter fortsatt fast i IT-løsninger som er bygget på gårsdagens teknologi, Her er gode råd dyre, for forretningsmodellene til mange IT-leverandører sitter fast i den samme IT-gjørma. De lever av IT-drift, vedlikehold, oppgraderinger og tilhørende konsulentarbeid.

Mye av dette vil bli borte i det øyeblikk du tar i bruk applikasjoner som er skybaserte (såkalt SaaS – Software as a Service). Da er det ikke sikkert disse IT-leverandørene gir de beste IT-rådene for deg og din virksomhet.

Her i Norge har vi eksempler på virksomheter som kan halvere IT-kostnadene sine ved bytte til skyløsninger.

For i en SaaS-verden er drift, back-up, oppgraderinger og oppetidsgarantier allerede inkludert i abonnementet fra applikasjonsleverandørene selv.

Det betyr at virksomhetene kan kvitte seg med all IT-infrastruktur og tilhørende driftsbehov, enten maskinparken befinner seg i egne lokaler eller inngår i et datasenter hos en ekstern IT-leverandør som en leieordning.

Den viktigste digitale byggeklossen

Skal du og din virksomhet gjøre forretninger i en digital verden, så må du få på plass en IT-grunnmur som er fleksibel, dynamisk og kostnadseffektiv. Den viktigste byggeklossen heter nettsky og hvis du ikke allerede er i skyen så er det på tide å løfte blikket og komme deg ut dit snarest mulig. Der vil du også møte leverandørene og partnere dine. Og enda viktigere, kundene dine.

Alternativet er å fortsette med dagens IT-løsning. Du kan kanskje forhandle frem en litt bedre avtale med IT-leverandøren din, eller bytte til en annen leverandør som tilbyr en lignende løsning. Men det er egentlig ikke så mye mer å hente her. Et IT-skifte til skyen vil være en vesentlig bedre og mer kostnadseffektiv løsning. Du sparer penger og får en mer brukervennlig og fremtidsrettet løsning på kjøpet.

Men kanskje enda viktigere; du vil ha tatt første steg på veien på din digitale reise.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Jeg er klar over at jeg kan lese mer om hvordan Azets behandler mine personlige data i Azets’ Pravacy statement, og at jeg når som helst kan redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Petter Løken

Om Petter Løken

Jeg er ansvarlig for forretningsområdet Business Technology i Azets. Som entreprenør, bedriftsleder og rådgiver brenner jeg for digitalisering og ledelse.