Ansatt ble syk i ferien? Her er reglene du må kunne

Lønn & HR | Oppdatert 26.05.2025

av Tormod Johansen

Sykdom tar aldri ferie. Det er alltid en sjanse for at én eller flere av dine ansatte blir syke enten før eller i ferien. Hvordan skal du som arbeidsgiver håndtere det? Og ikke minst, hvilke rettigheter har dine ansatte?

Heldigvis har ferieloven egne regler som regulerer dette. Trenger du hjelp til å sikre korrekt håndtering av ferie og sykefravær i din bedrift? Se våre HR- og lønnstjenester og få profesjonell bistand gjennom hele prosessen.

Sykdom før ferien – når kan ferien utsettes?

Blir arbeidstaker syk før ferien, kan vedkommende kreve den planlagte ferien utsatt til senere i ferieåret. Følgende vilkår må oppfylles for at utsettelse kan kreves:

  • Arbeidstaker må være helt arbeidsufør

  • Uførheten må dokumenteres med legeerklæring

  • Arbeidstaker må fremsette krav om å utsette ferien senest siste arbeidsdag før ferien

Krever arbeidstaker utsatt ferie etter disse reglene, utsettes i utgangspunktet hele den planlagte ferien. Er det planlagt tre uker sommerferie, men arbeidstaker blir syk før ferien og må utsette den, vil som hovedregel alle de tre ukene bli utsatt. Den ansatte skal da som hovedregel tilbake på jobb når vedkommende er friskmeldt, selv om dette er i den opprinnelige ferieperioden. Utsatt ferie må deretter planlegges på nytt, og skal etter reglene i ferieloven avvikles innen året slutt.

Ferieloven er likevel ikke til hinder for at du og din ansatte blir enige om å kun utsette den delen av ferien vedkommende er syk.

Relaterte artikler

Vil du lese mer om ferie og arbeidsgivers plikter? Her er noen anbefalte blogginnlegg:


Sykdom under ferien – rett til ny ferie

Dersom en ansatt blir syk i løpet av ferien, kan vedkommende kreve å få tilsvarende antall feriedager erstattet senere i ferieåret. For at dette skal være gyldig, må følgende vilkår være oppfylt:

  • Arbeidstaker må være helt arbeidsufør

  • Uførheten må dokumenteres med legeerklæring

  • Krav om ny ferie må fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet gjenopptas

Det er viktig å merke seg at arbeidstaker ikke automatisk får feriedagene tilbake; det kreves en aktiv handling fra arbeidstakerens side.


Praktiske råd til arbeidsgivere

  • Kommunikasjon: Oppfordre ansatte til å informere om sykdom så tidlig som mulig og levere nødvendig dokumentasjon.

  • Dokumentasjon: Sørg for at krav om utsatt eller ny ferie er skriftlige og dokumentert i henhold til lovens krav.

  • Planlegging: Vær forberedt på å justere ferieplaner og bemanning ved sykdomstilfeller.


Gjør ferieplanleggingen enklere med Azets

Ønsker du en enklere måte å administrere ferie og fravær på? Med Azets Employee kan ansatte selv registrere ønsket ferie, som deretter godkjennes av ansvarlig leder. Dette gir en effektiv og oversiktlig håndtering av ferieplaner og fravær.


Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål om ferieloven eller ønsker hjelp med lønn og personalrutiner. Vi er her for å bistå!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Ja, Azets kan håndtere min forespørsel. Jeg aksepterer at Azets mottar og lagrer mine kontaktopplysninger i overenstemmelse med Azets Privacy Statement

post author

Om Tormod Johansen

Tormod har tidligere arbeidet som seniorrådgiver i Azets og er ekspert på lønns- og skattespørsmål. Han har lang fartstid som rådgiver og kursholder – og er kjent for sitt gode humør, kompetanse og engasjement.