Alt på ett brett

Lyngdølen, Ole Tom Stokkeland, er 3. generasjons TINE-melkebonde. Stokkeland har vært regnskapskunde hos Azets siden han tok over gården for 11 år siden. Med Agrosmart har Stokkeland fått et komplett system som løser mange av hverdagens utfordringer.

 

Steget er tatt

– Stadig mer blir elektronisk. Det har vært veldig mange tråder de siste to årene. I overgangsfasen fra papir til fullelektronisk har for eksempel faktura gått via fysisk post, e-post og EHF. Endelig er steget tatt fullt ut. For meg som bonde er det en stor fordel med en fullelektronisk løsning.


– Så er det også et kostnadsspørsmål. Repetisjonsoppgavene tas bort. Den elektroniske flyten effektiviserer og gjør samtidig at regnskapsfører kontrollerer og ikke puncher bilag. Det er absolutt en stor fordel.


Stokkeland har benyttet AgroSmart siden rett før sommerferien. Da fikk han sin første innføring i løsningen.


– Nylig sendte jeg ut den første fakturaen. Jeg har også vært inne og betalt en del regninger. Alt ligger ferdig til godkjenning og jeg slipper å bruke nettbank. Fortsatt er ikke alle deler av tjenesten helt på plass, men over nyttår skal alt være 100 % elektronisk.


Gir utbytte også utenfor gården

Stokkeland er en mann med mange jern i ilden. Ved siden av full drift og produksjon på gården, driver han også campingplassen Øyna Hytteferie & Camping ved Kvås laksesenter. Her kan han blant annet skilte med Norges lengste laksetrapp i fjell.


– Jeg kommer også til å benytte meg av denne smarte regnskapsløsningen for campingplassen, legger bonden til.


Samler løse tråder

Med AgroSmart har Lyngdals-bonden fått et mer oversiktlig system. Alle viktige data samles på én og samme plass. Overgangen fra alt på papir til alt elektronisk på ett brett hilser han hjertelig velkommen.

– Jeg slipper å ha alle mulige forskjellige plasser for fakturaer å forholde meg til. Det er mulig å hente ut tall og relevante data i sanntid. Dette kan kombineres med kudata fra Tine, slaktedata fra Nortura og andre relevante data. For meg handler det om å få knyttet alle løse tråder sammen og utnytte dataene mest mulig effektivt.


En total integrering mot Tine Rådgivning er snart på plass. Det ser Ole Tom frem til.


– Jeg får et komplett system. Dette er en tjeneste som er ønskelig og som jeg har ventet på. Jeg ser stor nytteverdi i Agrosmart.


– For meg som bonde er det et like stort gjennombrudd som da nettbank i sin tid ble lansert, avslutter en fornøyd TINE-bonde.


Flere ting Stokkeland opplever som unikt ved tjenesten for norske bønder:

  • Samler alt på en plass.
  • “All things” faktura i én kanal. 
  • Får ut månedlige tall i sanntid.
  • Melka rett inn i regnskapsprogrammet. 
  • Analyse av tallene gir gode forslag til forbedringer på produksjonen. 
  • Enklere å se resultatet av de endringene som blir gjort.

Book gratis konsultasjon om løsning