
Støtteordninger og tiltakspakker
Tiltak som hjelper på økonomien - Azets presenterer løpende de tiltakene som gjelder og hjelper deg med å gi rådene som kan styrke bedriften, både på kort og lang sikt.
Det handler om å ta vare på likviditeten og ha penger til å betale løpende kostnader.
Støtteordninger for bedrifter og arbeidstakere i forbindelse med koronasituasjonen
** oppdatert 08.02.2022 kl. 16:00
På denne nettsiden legger vi inn oppdaterte hjelpepakker og støtteordninger slik at du kan holde deg oppdatert når endringer inntreffer.
Vi samler sammen informasjon fra ulike kilder som er nyttig for bedrifter å få med seg.
Vi forklarer også hvordan Azets kan bidra med å få effektuert tiltakene i bedriften din.
Lønn & HR - vedtatt
Permittering - lønnspliktperiode
Lønnspliktperioden ved permittering økt fra 2 til 10 dager.
Permittering - ventedager er fjernet.
Fra 1. oktober 2021 er det igjen 3 ventedager før det ytes dagpenger.
Permittering - arbeidstidsreduksjon.
Arbeidstakere som er permittert må ha fått redusert sin arbeidstid med minst 40% for å ha rett til dagpenger.
Permittering - satsen for dagpenger er oppjustert.
Det er innført en trappetrinnsmodell, hvor lønn fra 0-3G gir 80 % dagpenger og lønn fra 3-6G gir 62,4 % dagpenger.
Dette gjelder til desember 2021.
Permittering - krav til minsteinntekt for rett til dagpenger
Tilbake til normalt nivå for permitteringer fra og med 1. oktober 2021, dvs. minsteinntekt på 1,5G siste 12 måneder eller 3G siste 36 måneder.
Permittering - permitteringsperioden
- Permitteringer som er iverksatt før 1. juli 2021
Perioden med fritak fra lønnsplikt (fritaksperioden/dagpengeperioden) under permittering og tilsvarende periode med rett til dagpenger under permittering forlenges til og med 31. mars 2022.
Dette gjelder for permitteringer som er iverksatt før 1. juli 2021. - Permitteringer som er iverksatt etter 1. juli 2021
For permitteringer iverksatt fra og med 1. juli 2021 er maksimal permitteringsperiode 26 uker. For disse vil permitteringsperioden før 1. juli 2021 ikke regnes med i beregningsperioden på 18 måneder. - Arbeidsgiverperiode 2
Denne arbeidsgiverperioden er opphevet/utsatt.
Relevant for:
Alle selskaper med ansatte
Bistand fra Azets:
- Informasjon om ordningen
- Informasjonsskriv til ansatte
- Informasjon om krav til grunnlag og dokumentasjon for permittering
- Råd om drøftelsesmøter og utvelgelsesprosess
- Permitteringsvarsel
- Beregning av lønn i arbeidsgiverperioden av permitteringstiden.
- Krav om refusjon av permitteringslønn for arbeidsgivere som har forskuttert
Omsorgspenger - fordobling av antall dager med omsorgspenger for 2022
I 2021 hadde arbeidstaker krav på dobbel kvote med omsorgspenger. Arbeidstakers kvote med omsorgspenger er doblet også for 2022, og gjelder for hele 2022.
Man viderefører også de midlertidige reglene om overføring av omsorgspenger ut 2022. Det vil si at omsorgspenger kan overføres fra en omsorgsperson til en annen, i perioder skole eller barnehage er stengt på grunn av koronapandemien.
Arbeidsgiverperiode
Arbeidsgiver har en arbeidsgiverperiode på 10 dager før det kan søkes om refusjon.
Arbeidsgiver kan ikke kreve legeerklæring fra 4. dag.
Omsorgsdager ved lokalt besluttet nedstengning av skoler og barnehager.
Det kan gis rett til ekstra omsorgsdager dersom skoler og barnehager stenges ned. Dette må bekreftes av skole eller barnehage, og bekreftelsen må leveres arbeidsgiver.
De ordinære omsorgsdagene må brukes opp først før den utvidede muligheten.
Relevant for:
Alle selskaper med ansatte
Bistand fra Azets:
- Beregning av refusjonskrav for omsorgspenger
- Krav om omsorgspenger for selvstendige næringsdrivende
Sykepenger - arbeidsgiverperioden
- Arbeidsgiverperioden er på 16 dager fra 1. oktober.
- Det gis sykepenger ved mistanke om covid-19 sykdom.
- For sykefravær som starter 1.desember 2021 eller senere er det en arbeidsgiverperiode på 5 dager ved koronalrelatert sykefravær. Arbeidsgiver må forskuttere 16 dager og søke refusjon fra og med dag 6.
- Ordningen med 5 dagers arbeidsgiverperiode gjelder for sykefravær som starter fra og med 1. desember 2021 og til og med 30. juni 2022.
Sykepenger - bruk av egenmelding
- Ansatte kan benytte egenmelding for inntil 3 dager.
- Arbeidstakere kan ikke kreve å få bruke egenmelding for de første 16 dagene av sykefraværet (arbeidsgiverperioden). Dette gjelder også covid-19-relatert fravær.
- Sykemelding må leveres ved sykdom ut over 3 dager.
Sykepenger - selvstendig næringsdrivende og frilansere
Må også levere sykemelding for å ha rett til sykepenger fra fjerde dag. Fra 1. oktober 2021.
Relevant for:
Alle selskaper med ansatte
Bistand fra Azets:
- Informasjon om ordningen
- Refusjonskrav på sykepenger etter midlertidig ordning
- Krav om sykepenger for selvstendige næringsdrivende
Fristen for refusjonskrav er tre måneder etter den måneden lønnen ble utbetalt.
Dette gjelder sykepenger, pleiepenger og omsorgspenger.
Gjelder fra 1.januar 2021.
Relevant for:
Arbeidsgivere som forskutterer sykepenger, pleiepenger og omsorgspenger
Bistand fra Azets:
- Informasjon om ordningen
Lønnsstøtteordningen gjelder virksomheter som har et omsetningsfallet som for en vesentlig del skyldes nasjonale begrensninger på sitt forretningsområde.
For å kunne søke støtte kan foretaket ikke ha iverksatt helt eller delvis permittering av ansatte fra og med 1. desember 2021 til og med utgangen av perioden det søkes støtte for.
Ordningen gjelder for fast ansatte, og midlertidig ansatte på tidsavgrensede kontrakter med avtalt omfang, og som i arbeid 30.11.21, og har vært i arbeid hele tilskuddsmåneden.
Lønnsstøtten settes til maks kr 40.000,- pr mnd per ansatt, begrenset til maks 80% av ansattes bruttolønn. Maksimal støtte ved 100% omsetningsfall, reduseres gradvis ned til kr kr 4.000,- ved 20% omsetningsfall.
Omsetningsnedgang beregnes ut fra tilsvarende måned 2 år tidligere, alternativt gjennomsnittet av omsetningen i -oktober og november 2021.
Ordningen gjelder for desember 2021 og januar og februar 2022. Søknader attesteres av revisor eller autorisert regnskapsfører.
Relevant for:
Virksomheter med stor omsetningsnedgang på grunn av direkte og indirekte påvirkning av koronarestriksjonene
Azets kan bidra med:
- Assistanse med eventuelle søknader
- Attestasjon av søknader
MVA & Skatt - vedtatt
Flypassasjeravgiften midlertidig opphevet
for perioden 1.1.20-31.12.21
Relevant for:
Flyselskap som betaler passasjeravgift
Bistand fra Azets:
- Informasjon om ordningen
MVA/Skatt - under behandling
Vurderer enklere å søke utsettelse av skatte- og avgiftsinnbetalinger
Relevant for:
Bedrifter i likviditetsvansker på grunn av koronatiltakene
Bistand fra Azets:
- Informasjon om mulig ordning
Andre relevante områder
Ordningen er forlenget for perioden november 2021 - februar 2022.
- Krav til omsetningsnedgang 30%
- Utbyttebegrensing for mottaker
- Resultatkrav til året sett under ett
- Hver måned egen søknadsperiode
Søknadsfrist er 25. april 2022 for månedene november-januar, og 15. mai 2022 for perioden februar.
Forskriften og søknadsportalen
Relevant for:
Virksomheter med omsetningsfall på 30% eller mer for periodene november og desember 2021, samt januar og februar 2022. sammenlignet med tilsvarende måned november, desember 2019 og januar, februar 2019, justert med KPI
Azets er behjelpelig med:
- Assistanse med eventuelle søknader
- Attestasjon av søknader
Endring av reglene for gjeldsforhandlinger, for å hindre at levedyktige bedrifter går konkurs.
Det er vedtatt en “Midlertidig lov om rekonstruksjon for å avhjelpe økonomiske problemer som følge av utbrudd av covid-19 (rekonstruksjonsloven)”
Relevant for:
Virksomheter i faresonen for å gå konkurs
Bistand fra Azets:
- Informasjon om innholdet
- Støtte og hjelp i prosessen
Den nye, midlertidige ordningen dekker opptil 80 prosent av inntekten, begrenset oppad til en årsinntekt på 6G (1G =grunnbeløpet i folketrygden) og gjelder inntekt som ikke gir rett til dagpenger.
Ordningen omfatter de som har hatt bortfall av inntekt 16. mars eller senere. Kompensasjonen gis fra og med dag 17 etter inntektstapet. Man må søke etterskuddsvis for inntektstapet måneden før, slik at NAV får vite om eventuelle inntekter den måneden søknaden gjelder for.
- Kompensasjonsgrunnlaget for frilansere beregnes som hovedregel ut fra et gjennomsnitt av inntekten som er rapportert til Skatteetaten via a-ordningen de siste 12 månedene før mars 2020. For nyetablerte frilansere kan en kortere periode legges til grunn
- Kompensasjonsgrunnlaget for selvstendig næringsdrivende beregnes som hovedregel med utgangspunkt i næringsinntekt de siste tre inntektsårene.
NAV har tilpasset sidene sine for å dekke problemstillingen for denne gruppen bedre
Ordningen gjelder frem til 28.2.22
Relevant for:
Alle selskaper som er rammet av vesentlig omsetningsbortfall på grunn av koronasituasjonen
Bistand fra Azets:
- Informasjon om ordningen
- Sørge for ajourførte regnskap
- assistere med søknad
- Attestere
Selvstendig næringsdrivende og frilansere kan søke om utbetaling av omsorgspenger fra den 10 dagen du er hjemme fra jobb.
Selvstendig næringsdrivende og frilansere får utbetalt sykepenger fra og med dag fire dersom sykefravær som skyldes korona.
Relevant for:
ENK og frilansere
Bistand fra Azets:
- Informasjon om innholdet
Gjenninnført for perioden 8. desember 2021 - 31. mars 2022
Innformasjonsside: https://www.kulturradet.no/stotteordning/-/vis/stimuleringsordning-for-kulturlivet
Relevant for:
Virksomheter som gjennomfører kulturarrangementer på tross av restriksjonene
Bistand fra Azets:
- Assistere med søknader og søknadsunderlag
Folketrygdfondet har fått sitt mandat. og det innebærer at Folketrygdfondet kan låne ut penger ved å kjøpe obligasjonslån, etter samme modell som under finanskrisen.
Relevant for:
Store selskap som har likviditetsvansker
Bistand fra Azets:
- Informasjon om ordningen
- Assistanse der vi har kompetanse
Disse to organene er to av statens verktøy for å stimulere og hjelpe norsk næringsliv. Ved å utvide rammene til disse to organene, kan flere få hjelp både kortsiktig og langsiktig.
Hvert enkelt tiltak/virksomhet må vurderes konkret opp mot hva disse to organene har som mandat. Se nærmere på hjemmesidene til www.innovasjonnorge.no og www.investinor.no
Relevant for:
Alle næringsdrivende og selskaper som kommer inn under ordningene til disse to organene
Bistand fra Azets:
- Informasjon om at Investinor AS og Innovasjon Norge eksisterer
- Assistanse med å kartlegge om det her er noe som kan være aktuelt for den enkelte næringsdrivende
- Assistanse med eventuelle søknader
Ordningen med dekning av tapt varelager for virksomheter som er rammet av koronarestriksjonene, er innført for månedene desember 2021 og januar 2022.
- 30% omsetningsfall sammenlignet med tilsvarende måned i 2019, justert for KPI
- Virksomheten må være pålagt skjenkestopp eller holde stengt i henhold til covid-19 forskrifter
- Varene må være ferskvarer som næringsmidler, andre bedervelige varer, blomster eller andre planter
- Varene må være bestilt før pålegget om skjenkestopp eller stenging kom
- Varene må utgå på dato, eller forringes slik at de ikke holder salgbar kvalitet i den nedstengte perioden, eller innen 14 dager etter at krav om skjenkestopp/stenging opphører.
- Varene må kastes eller doneres bort til veldedige formål
- Varene dekkes til anskaffelseskost med fratrekk for normalt svinn.
Søknader skal attesteres av autorisert regnskapsfører eller revisor.
Relevant for:
Virksomheter med tapt varelager på grunn av koronar restriksjoner
Azets er behjelpelig med:
- Informere om ordningen
- Assistere med søknader og søknadsunderlag
Det er forlenget ulike tiltak for kulturbransjen og aktører innenfor denne. Kulturrådet sin informasjonsside vil være til god hjelp.
Relevant for:
Aktører innen kulturlivet som er rammet av koronasituasjonen
Azets er behjelpelig med:
- Assistanse med søknadsprosessen
- Assistere med søknadunderlag
Det er ulike lokale tilskuddsordninger som kan være aktuelle
Relevant for:
Virksomheter med problemer på grunn av koronasituasjonen
Azets er behjelpelig med:
- Assistanse med søknadsprosessen
- Assistere med søknadunderlag
Andre relevante områder - under behandling
Garantiordningen for banklån til bedrifter gjeninnføres for perioden frem til 30.6. 2022. Må godkjennes av ESA
- Loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2020-03-27-14
- Forskrift for den tidligere ordningen (vil komme ny når ESA sin beslutning er klar): https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-03-27-490
Relevant for:
Virksomheter som ikke får kreditter på grunn av koronatiltakene.
Azets bistår med:
- Informere om ordningen
- assistere med søknader og søknadsunderlag
Få en total oversikt over økonomien
Det gjelder å bruke mulighetene man har for å bedre likviditeten og få kontroll på situasjonen. Utfordringene Korona gir næringlivet vil vare i lang tid, uavhengig av hvordan utvikling av smitten er og blir.
Det er derfor ekstra viktig at man har kontroll på likviditeten, og gjør det enkelt å få en løpende oversikt. Azets hjelper bedrifter med å få en bedre oversikt over økonomien.
Her lister vi opp det Azets kan hjelpe bedrifter med.
- Bruk av eksisterende likviditet
Azets kan hjelpe til med å få en oversikt på hvordan din likviditet ser ut sånn at du vet hva du har til rådighet.
- Inndrivelse av utestående
Azets kan hjelpe deg med å lag en oversikt over det utestående
- Etablering av kassekreditt
En kassekreditt kan være fordelaktig når forskjellige offentlige avgifter forfaller. Videre må du huske at når hjulene kommer igang igjen, kan det ta noen måneder før penger kommer inn i selskapet igjen.
- Reduksjon av kostnader
Azets kan hjelpe til med å få en oversikt over din virksomhets kostnader. Det kan være at noen kostnader kan kuttes midlertidig, eller utsettes til et senere tidspunkt.
- Lage et likviditetsbudsjett
Et viktig parameter for å styre godt i løpet av den kommende perioden er å ha en oppdatert oversikt over bedriftens økonomi og likviditet.
Azets kan hjelpe til med å lage et drifts- og likviditetsbudsjetter som begge tar høyde for lavere aktivitet i en periode og inntar ulike støtteordninger.
Kontakt våre eksperter
Azets hjelper mange kunder med å identifisere og gjennomføre tiltak som kundene kan dra nytte av.
For mer informasjon kan du ringe 40 10 40 18 eller sende inn skjemaet under.