top banner image
 
 
 

Gründerbedriften som ble lønnsom på under et halvt år

– Vi gjør digitale løsninger mer menneskelig

 

 

I kjølvannet av det siste året har mange blitt nødt til å tenke nytt. Dette har resultert i mange nye og innovative løsninger og nyoppstartede selskaper. En av disse er gründerbedriften Commuroom, som benytter Azets til alt innen regnskap og lønn. Vi er stolte av å kunne presentere en av våre spennende, nye kunder!

 

Den heldigitale løsningen Commuroom er fortsatt helt i startfasen av sitt gründereventyr. Da muligheten som daglig leder for en start-up åpnet seg i januar, kjente ålesunderen Tore Alm-Ingebrigtsen at han ville satse.  Allerede noen måneder inn i jobben er han veldig glad for at han tok sjansen. 

Vi møter den daglige lederen i sitt rette element: Han holder et digitalt foredrag om Commuroom ved å bruke løsningen de selv leverer til kunder. 

 – Commuroom er både effektivt og miljøvennlig. Det er våre to største styrker. Tanken bak Commuroom er å svare på “hvordan kan vi gjøre ting enklere?”. Det gjelder alt fra webinar til foredrag og pitcher. Vi vil hjelpe bedrifter med å få ned transaksjonskostnader, øke kapasiteten og verdiskapingen innad i bedriften, sier han ivrig. 

Tanken bak Commuroom er å svare på hvordan vi kan gjøre ting enklere. 

Den nye bedriften holder til i Ålesund og så dagens lys i november i fjor. Etter et år preget av endring og nye løsninger dukket ideen om det som i dag er Commuroom opp. 

– Tanken kom med koronaen. De to gründerne som står bak fikk ideen basert på at de ønsket å starte opp noe bærekraftig, samtidig som de så et behov for å kunne avvikle større konferanser på en smidig, digital måte når det ikke lenger var mulig å gjennomføre fysisk. Dette ble til løsningen vi nå tilbyr. 

Det Commuroom tilbyr er en digital og fiks ferdig løsning som gjør det mulig for alle slags bedrifter og institusjoner å levere budskap på en nærere, enklere og mer effektiv måte. Enten du ønsker å spille inn digitale forelesninger, holde et live webinar, spille inn hilsener eller delta på viktige møter hvor det skal presenteres ting, kan Ålesund-bedriften hjelpe deg, og tilbyr både et ferdig studio og gode tekniske løsninger. 

– Kort fortalt skal vi stå for forandring gjennom digitalisering av arbeidsprosesser, som selvfølgelig er blitt spesielt viktig det siste året. Det har vært mange negative effekter av korona, men det finnes også noen lysglimt. De fleste bedrifter har blitt mer effektive gjennom å kutte ned på reisende møtevirksomhet og mange har innsett at mer kan løses med færre ressurser, forteller Tore. 

Kort fortalt skal vi stå for forandring gjennom digitalisering av arbeidsprosesser.

Re-humanisering av presentasjoner

Siden oppstarten i fjor har ting gått veldig fort, og selv før bedriften har fått på plass en hjemmeside kan den daglige leder fortelle at de allerede er lønnsomme. 

– Jeg begynte i januar, og allerede i mars gikk vi i pluss. Det er ganske uvanlig for en helt nyoppstartet bedrift, så det er veldig gøy og noe vi tenker å fortsette med. 

Commuroom har allerede hjulpet flere bedrifter med å gjennomføre gode, digitale leveranser. Én kunde landet en stor avtale i Sør-Korea gjennom å benytte seg av løsningen i et tilbud, mens en annen brukte studioet til å spille inn en julehilsen med viktig informasjon som ble sendt ut til ansatte i flere land. Uansett problemstilling, ønsker Commuroom å være løsningen. 

– Det er en utrolig fleksibel tjeneste vi tilbyr. Du kan enten gå live, spille inn på forhånd eller gjør en kombinasjon. Vi kaller det ofte for re-humanisering, fordi vi putter mennesker inn i presentasjonene. I stedet for å se på en kjedelig PowerPoint fra en delt skjerm over Teams, kan den som holder foredraget faktisk være tilstede i presentasjonen og ta de andre gjennom informasjonen på en mye nærere og mer engasjerende måte. Her er alt inkludert og klart til disposisjon, akkurat som et møterom i bedriften, sier Tore. 

Blant andre kunder som hittil har benyttet seg av den nye løsningen finner vi Ålesund kommune, en rederikonferanse, partnertreff i en fotballklubb og den største videregående skolen i Ålesund, som også var Commurooms første kunde. 

– Det var en mattelærer i avansert X-matte som ønsket å bruke løsningen til å spille inn digitale forelesninger til egne og nye studenter. Med disse videoene kan han undervise alt fra små grender til Oslo-elever, og det gjør det mye lettere for elever med mye fravær å henge med på progresjonen, sier Tore engasjert. 

Han understreker at du ikke trenger å bo i Ålesund og omegn for å teste tilbudet. Commuroom leverer tjenestene til hele landet via et leasingfirma og tilbyr alt av opplæring og support digitalt. 

 

Så behov for en kompetansepartner på lønn og regnskap 

I samme lokale som gründerbedriften, ligger Ålesund-kontoret til Azets. Tore forteller at de har et svært godt naboskap, og at det var et enkelt valg da de bestemte seg for å outsource regnskapet. 

– De to gründerne har brukt Azets hele veien. Vi ønsket ikke å ha regnskapet inhouse, siden vi foreløpig kun er tre ansatte. Vi så fort at det ble veldig krevende å gjøre det selv og at vi trengte en kompetansepartner på regnskap og lønn. 

I den fasen Commuroom er i nå, regnes alle ansatte som poteter, kan Tore fortelle. Alle må trå til der det trengs, og nettopp derfor passer det bra at de kan frigi tid som ellers ville blitt brukt på lønn og regnskap. 

– Jeg pleier å si at jeg jobber som en kokkekyndig maskinist som også kan holde andakt. 

 

CommuroomToreAlmIngebrigtsen.jpg

I oppstartsfasen trenger vi en samarbeidspartner som ordner tingene vi må ha på plass. Derfor er det perfekt å knytte til seg Azets for å gjøre den biten, det er både kostnyttig og gir oss full kontroll.

Tore Alm-Ingebrigtsen

Fakta om samarbeidet

Hva har Azets levert av tjenester? 

– Azets fungerer som vår egen økonomiavdeling. De kjører regnskap, lønn, fakturerer for oss, kjører kredittoppfølging på våre kunder, hele den biten tar de for oss.

Hvilke utfordringer har Azets løst?

– Vi så tidlig at det var mest gunstig i lengden å outsource økonomibiten til noen kompetente folk for å frigi tid. Vi hadde rett og slett behov for en helhetlig sparringspartner på alt innen regnskap og lønn og det har vi fått i Azets. 

Hvordan fungerer samarbeidet med Azets – noe spesielt dere vil trekke frem? 

– Fleksibiliteten og mulighetene som ligger i samarbeidet er et stort pluss. Menneskene som jobber der er likevel det viktigste: De er kompetente og enkle å prate med. Vi jobber med to faste kontaktpersoner og er utrolig fornøyd med deres arbeid og hvor enkelt det er å slå av en prat eller ta en faglig diskusjon. 

Hjelp til regnskapet?

Azets er et selskap som leverer programvare og tjenester inne regnskap, lønn, HR, consulting og rekruttering på over 50 steder i Norge. Opplev tjenestene, prøv de smarte løsningene og få verdifulle råd fra våre spesialister.

Ring oss også gjerne på telefon: 40 10 40 18 eller send inn forepørselen i skjemaet under:

Ja, Azets kan håndtere min forespørsel. Jeg aksepterer at Azets mottar og lagrer mine kontaktopplysninger i overenstemmelse med Azets Privacy Statement

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Stolt av kundene våre

Azets har kunder på regnskap og lønn over hele landet innen de fleste bransjer og størrelser på bedrifter. Her kan du lese noen andre historier.

En skole hvor det «tar av» hver eneste dag

European Helicopter Center utdanner piloter i alle aldre. 

Les mer om EHC her

Den kvalitetsbevisste generasjonsbedriften

Håndverkerfirmaet Malco huser 40 ansatte og satser høyt.

Les mer om Malco her

Bedriften som fikk Porsche til Porsgrunn

Fra enmanns-bruktbutikk til levrenadør av premiumsbiler 

Les mer om Autostrada her