Midlertidig ansettelse
 
 
 

Har midlertidig ansette krav på fri på helligdager?

Det er viktig å ha kontroll på reglene om midlertidig ansettelse. 

 

Har ansatte krav på fri på helligdager?

Hovedregelen er at alle skal ha fri på søndager og helligdager, men av naturlige årsaker må en rekke bedrifter ha ansatte på jobb disse dagene. Arbeidsmiljøloven sier at dersom noen har jobbet søndag eller helligdag, skal den ansatte ha fri påfølgende søndag eller helligdag.

– Vi anbefaler at man lager en helligdagsturnus, slik at du følger reglene om den ansatte i gjennomsnitt har fått fri halvparten av helligdagene. De ansatte vil også sette pris på dette, da det vil gjøre at de kan ta fri en langhelg og jobbe en annen langhelg, sier Vistekleiven.

– I mai er det mange helligdager, og uten en gjennomarbeidet helligdagsturnus kan du komme til å bryte arbeidsmiljøloven, legger hun til.

Når det gjelder inneklemte dager ved helligdager som faller på tirsdag eller torsdag, har ikke ansatte krav på fri på den inneklemte dagen. Her må ansatte søke feriedag, og arbeidsgiver må ta stilling til om det er mulig å gi fri.

Les alt om midlertidig ansettelser og reglene du må kunne her >>

 

Få hjelp

Ønsker du å få avklart konkrete problemstillinger bedriften din har, eller en gjennomgang av avtaler, turnuser eller andre ting, kan Azets hjelpe deg.  Les mer om hvordan Azets-teamet kan hjelpe deg med effektiv HR-administrasjon, eller ta gjerne kontakt med oss her.

 

Anbefalte verktøy

Vistekleiven anbefaler en rekke elektroniske verktøy for å få kontroll på feriekabalen:

  • Azets Kalender er et nyttig system som hjelper deg å planlegge ferieavviklingen, og lar de ansatte søke om ferie og holde oversikt over brukte feriedager.
  • Quinyx lar deg ha løpende oversikt over feriedager og fravær.
  • Lederverktøyet Evolution er et smart verktøy som hjelper deg med oppfølging, fraværsoversikter, fraværsoppfølging, medarbeidersamtale og lignende.

Meld deg på nyhetsbrev i dag

Få siste nytt innen regnskap, lønn og HR servert direkte til deg. Godt å ta med seg inn i en travel hverdag.

Bli oppringt  

 

eller ring 40 10 40 18 

Åpningstider: 
kl. 08:00 - 16:00 mandag-fredag 

 

Alle lønns- og HR-tjenester på ett og samme sted

I tillegg til fraværshåndtering, kan Azets hjelpe deg med bistand og ekstern kompetanse innen flere andre HR-spørsmål, som ansettelser, arbeidskontrakter, personalhåndbøker og oppsigelser.

Hos Azets får du samlet alle lønns- og HR-tjenestene dine i kundeportalen CoZone. Her utveksles data og dokumenter på en sikker og effektiv måte. Du kan organisere og godkjenne ferie og fravær, rapportere lønnsvariabler og håndtere reiseregninger og utleggsrefusjoner. Kundeportalen er enkelt å bruke og gir deg oversikten du trenger.

Klikk her for å få hjelp til midlertidig ansettelse