Midlertidig ansettelse
 
 
 

Midlertidig ansettelse - disse reglene må du kunne

Det er viktig å ha kontroll på reglene om midlertidig ansettelse. Unngå fallgruvene med gode råd fra vår HR-ekspert. 

 

Planlegg tidlig!

Rådet er viktig fordi ferieloven krever at alle arbeidstakere skal ha beskjed om sin ferie to måneder før første feriedag. Arbeidsgiver er pliktig til å sørge for at alle ansatte tar full ferie.

– Konsekvensene av å utsette ferieplanleggingen er at du må gi alle ansatte ferie når de vil, og det kan raskt gå utover driften og omsetningen, sier fagrådgiver Marit Vistekleiven i Azets.

– Dessuten får du mye mer fornøyde ansatte av å ha kontroll på ferieavvikling, både fordi du gir dem forutsigbarhet til å planlegge egen ferie og fordi det raskt kan oppleves som hektisk på jobb i perioden mange av kollegaene er borte, sier hun.

Når kan bedriften avtale midlertidig ansettelse?

Mange bedrifter bør eller må dekke opp de faste ansatte som er på ferie. Det er fullt lovlig med midlertidig ansettelse så lenge vedkommende faktisk vikarierer for arbeidstakere som er på ferie.

Et annet alternativ er å ansette det som kalles sommerhjelp, men da må du dokumentere at bedriften har en tidsavgrenset periode med behov for ekstra arbeidskraft. Et godt eksempel er restauranter med uteservering. Den viktigste forskjellen fra sommervikarer er at sommerhjelperne kommer som et tillegg til de som jobber på restauranten til daglig.

En tredje mulighet er midlertidig ansettelse på generelt grunnlag.

– En lovendring i 2015 gjorde det mulig å ansette noen midlertidig uten bestemt begrunnelse. Det har vært omdiskutert, men er ment å være verdiskapende for bedrifter som er usikre på om det er grunnlag for fast ansettelse, forteller Vistekleiven.

– I tillegg er det noen regler man må følge, blant annet at den varer i maks 12 måneder og at maksimalt 15 prosent av arbeidsstokken har en slik avtale. Om du ikke tilbyr fast ansettelse etter vikariatet, er det karantenetid på 12 måneder før man kan gjøre en ny midlertidig ansettelse til å gjøre samme arbeid, sier hun videre.

Dette er de vanligste formene for midlertidig ansettelse, i tillegg til praksisplass og arbeidsmarkedstiltak fra NAV.

Har ansatte krav på fri på helligdager?

Hovedregelen er at alle skal ha fri på søndager og helligdager, men av naturlige årsaker må en rekke bedrifter ha ansatte på jobb disse dagene. Arbeidsmiljøloven sier at dersom noen har jobbet søndag eller helligdag, skal den ansatte ha fri påfølgende søndag eller helligdag.

– Vi anbefaler at man lager en helligdagsturnus, slik at du følger reglene om den ansatte i gjennomsnitt har fått fri halvparten av helligdagene. De ansatte vil også sette pris på dette, da det vil gjøre at de kan ta fri en langhelg og jobbe en annen langhelg, sier Vistekleiven.

– I mai er det mange helligdager, og uten en gjennomarbeidet helligdagsturnus kan du komme til å bryte arbeidsmiljøloven, legger hun til.

Når det gjelder inneklemte dager ved helligdager som faller på tirsdag eller torsdag, har ikke ansatte krav på fri på den inneklemte dagen. Her må ansatte søke feriedag, og arbeidsgiver må ta stilling til om det er mulig å gi fri.

Unngå fallgruvene

I Norge er hovedregelen at man skal være fast ansatt, og ved midlertidig ansettelse er det en rekke krav du må følge.

– Hvis reglene ikke følges, kan den ansatte få rett til fast ansettelse og/eller erstatning, sier Vistekleiven.

Blant annet er det viktig å ha en korrekt arbeidsavtale, som viser til den eksakte lovhjemmelen og har en klar fra- og til-dato.

Eventuelt med en fra-dato til en spesifikk jobb er utført, eksempelvis når jordbærene er ferdig plukket.

Få hjelp

Ønsker du å få avklart konkrete problemstillinger bedriften din har, eller en gjennomgang av avtaler, turnuser eller andre ting, kan Azets hjelpe deg.  Les mer om hvordan Azets-teamet kan hjelpe deg med effektiv HR-administrasjon, eller ta gjerne kontakt med oss her.

 

Anbefalte verktøy

Vistekleiven anbefaler en rekke elektroniske verktøy for å få kontroll på feriekabalen:

  • Azets Kalender er et nyttig system som hjelper deg å planlegge ferieavviklingen, og lar de ansatte søke om ferie og holde oversikt over brukte feriedager.
  • Quinyx lar deg ha løpende oversikt over feriedager og fravær.
  • Lederverktøyet Evolution er et smart verktøy som hjelper deg med oppfølging, fraværsoversikter, fraværsoppfølging, medarbeidersamtale og lignende.

Meld deg på nyhetsbrev i dag

Få siste nytt innen regnskap, lønn og HR servert direkte til deg. Godt å ta med seg inn i en travel hverdag.

Bli oppringt  

 

eller ring 40 10 40 18 

Åpningstider: 
08:00 - 19:00 mandag-torsdag 
08:00 - 16:00 fredag

Alle lønns- og HR-tjenester på ett og samme sted

I tillegg til fraværshåndtering, kan Azets hjelpe deg med bistand og ekstern kompetanse innen flere andre HR-spørsmål, som ansettelser, arbeidskontrakter, personalhåndbøker og oppsigelser.

Hos Azets får du samlet alle lønns- og HR-tjenestene dine i kundeportalen CoZone. Her utveksles data og dokumenter på en sikker og effektiv måte. Du kan organisere og godkjenne ferie og fravær, rapportere lønnsvariabler og håndtere reiseregninger og utleggsrefusjoner. Kundeportalen er enkelt å bruke og gir deg oversikten du trenger.

Klikk her for å få hjelp til midlertig ansettelse