Dette er frem­tiden for regn­skaps­bransjen

Regnskap | 22/08/2017

av Roar Wiik Andreassen

 

Den nordiske regnskapsbransjen er i dramatisk endring, drevet av ny teknologi og nye konkurrenter. Jeg har tatt en nærmere titt på hvordan endringene påvirker regnskapsbransjen i dag og i morgen – og hvordan både kundene og ansatte vil møte nye muligheter og utfordringer.

Først litt fakta

Den gjennomsnittlige nordiske bedriften er et lite selskap med 5-10 ansatte. Skatteregler og lønnsreguleringer er landspesifikke og komplekse. Disse selskapene betjenes av 12 000 regnskapskontorer, med omkring 30 000 ansatte, som genererer 25 milliarder kroner i årlige inntekter. Interne sentre for delte tjenester er ekskludert her: dette markedet alene er estimert til ytterligere 15 milliarder kroner.

Enkelte lokale regnskapsbyråer består av deltidsansatte, som betjener noen få kunder i tillegg til deres daglige virke. Markedet vokser med omtrent 2-3 prosent årlig, og prisene for standard regnskapsførsel har en flat eller forsiktig synkende utvikling. Årlige lønnsjusteringer og varekost vokser i en høyere takt, noe som presser marginene ned for mange av regnskapsførerne.

Det nordiske regnskapsmarkedet er sterkt fokusert på teknologi og programvare/SaaS-baserte (software as a service) løsninger, på grunn av høye kostnader ved manuelt arbeid. Digital utveksling av B2B-transaksjoner ble implementert for mange år siden, og vokser i en rasende fart.

Bli med på et tankeeksperiment

Se for deg følgende: la oss si at 20 prosent av inntektene kommer fra standard regnskapsføring og transaksjonsarbeid, hovedsaklig per timer. En konservativ tilnærming vil være at et sted mellom 4-7 milliarder kroner står på spill for regnskapsbransjen de neste årene. Så hva vil skje med disse inntektene? Vil de forsvinne? Det tror jeg ikke, i alle fall ikke helt, men en stor andel vil reduseres og erstattes med programvare-inntekter knyttet til transaksjoner, noe som også vil medføre økte programvare-kostnader for regnskapsførerne. Gitt at regnskapsbransjen og regnskapsyrket som sådan er i stand til endring, er den positive siden at regnskapsføreren nå kan støtte flere kunder og jobbe mer med verdiøkende rådgivningstjenester. For kundene betyr dette lavere timepriser, men de vil likevel måtte betale for programvare og transaksjoner. Og – forhåpentligvis bruke mer på verdiøkende tjenester.

Todelt skifte for regnskapsbransjen

Den tradisjonelle måten å betjene nordiske små og mellomstore bedrifter på, har typisk vært én konsulent som er ansvarlig for alle oppgaver: produsere fakturaer, remittering, mva-håndtering, finansiell rapportering, årsoppgjør og skatt. Dette er åpenbart fordelaktig for kunden; å ha én person som kan bygge kjennskap til kundens virksomhet over mange år. For regnskapskonsulenten er det også positivt å ha kontroll over alle prosessene og oppgavene. Slik kan konsulenten utvikle ferdigheter innenfor et bredt spekter av regnskaps- og skatteområder. Den tradisjonelle måten å produsere kontoutskrifter på, er i endring. Det store skiftet, fra et produksjonsperspektiv, er todelt for den ansatte. For det første går vi mot standardiserte og digitaliserte produksjonsprosesser, istedenfor én konsulent som håndterer alt. Dette gjelder særlig ved transaksjoner i regnskapsprosessen. For det andre leder dette til et behov for endring og utvikling av nye kompetanseområder for våre ansatte.

Konsulentene våre blir kontrollører av transaksjoner.

De verifiserer kvaliteten og fokuserer på avvik. Dette fører til at flere kundetransaksjoner enn før kan håndteres, som igjen frigjør tid til å betjene flere kunder med verdiøkende rådgivningstjenester. Så – istedenfor at én person håndterer alle oppgavene for en kunde, vil vi kanskje se én person som er ekspert på å snakke med kunder, kontrollere og gi råd, mens en annen person er spesialist på prosessering av transaksjoner.

Når det er sagt: våre regnskapsførere leverer allerede verdifull, daglig rådgivning av høy kvalitet for mange av våre kunder. Dette kommer i tillegg til standard regnskapsføring. I fremtiden vil det bare bli mer og mer rådgivning.

Kundene vil jobbe smartere

For kundene våre har automatisering, digitalisering og det å jobbe i skyen allerede introdusert nye måter å samhandle og samarbeide med deres regnskapsførere på. Den store endringen er at nøkkelinformasjon er tilgjengelig i sanntid – uansett hvor du er. De vanligste spørsmålene vi får fra kunder i dag er: Hva synes du om virksomheten min i dag, hva tror du vil skje de neste månedene, kan jeg gjøre noe smartere for å forbedre kontantutviklingen, hvor kan jeg spare penger? Historisk informasjon basert på en månedlig rapport er overflødig. Det å ligge i forkant og levere forretningsinnsikt og spesialkompetanse på toppen av den tradisjonelle regnskapsførselen, er det som virkelig er og vil bli viktig fremover. Kvalitet på regnskapsførselen er selvsagt viktig fortsatt, men vi må ta innover oss at “det skulle bare mangle”.

Automatisering og digitalisering – hvilke fordeler gir det egentlig?

Det snakkes og menes mye om kunstig intelligens (AI) og avansert selvlærende programvare (kognitiv databehandling). Faktisk har vi snakket om det i mange år. IBMs Watson og den berømte Jeopardy-seieren i 2011, Googles DeepMind-teknologi, og nå sist Googles AlphaGo, som vant det kinesiske spillet Go mot stormester Lee Sedol fire av fem ganger, bare for å nevne noe. En fascinerende og kanskje til og med litt skremmende utvikling. Jeg vil ikke grave for dypt i kunstig intelligens i denne artikkelen, men fokusere på teknologien som allerede er i bruk i BPO-industrien i dag.

Som tidligere nevnt, har programvare for håndtering av elektronisk faktura, automatisert bankavstemming og skanning og gjenkjenning av papirfaktura vært i utstrakt bruk i mange år. Men fortsatt produseres et stort volum av papirfakturaer i bransjen hvert år, manuelt håndtert av regnskapskontorene.

Antallet papirfakturaer synker imidlertid kraftig hvert år.

Noen regnskapskontorer har flere elektroniske fakturaer enn papirfakturaer, og antallet elektroniske transaksjoner dobles hvert år. Noen av de større regnskapskontorene, slik som Azets, investerer tungt i intelligente programvareløsninger. Programvaren automatiserer og gjenkjenner ulike typer transaksjonsmønstre og utfører transaksjoner urørt av menneskehender. Initiativer har vist at man, ved å standardisere prosesser og automatisere digitale transaksjoner, kan redusere tidsbruken med opptil 60-70 prosent – sammenlignet med manuell håndtering – av denne typen spesifikke oppgaver. Og ikke minst: Kvaliteten forbedres.

Og morgendagens vinnere er…

Slik jeg ser det, har regnskapsførere to valg i møte med digitaliseringen. Enten omfavne den og finne nye forretningsmuligheter, eller stikke hodet i sanden og håpe at den vil passere. Mange av de store regnskapskontorene har valgt den første muligheten, og så godt som alle anerkjenner at den andre muligheten ikke er særlig bærekraftig. Uheldigvis vil få av de mindre regnskapskontorene ha økonomisk og teknologisk kapasitet til å lede an i digitaliseringen. Noen vil bli kjøpt og andre vil måtte innføre standard SaaS-basert regnskapsprogramvare for å levere på kundenes forventninger.

Vil mer intelligent programvare erstatte den tradisjonelle regnskapsføreren? Jeg tror ikke det, men deler av arbeidet vil bli erstattet.

Min erfaring er at kundene alltid har behov for begge deler, både programvare og mennesker som kan gi råd.

Endringsvillige aktører som kan tilby begge deler, og som er i stand til å levere dette fleksibelt og brukervennlig, vil gå en spennende fremtid i møte.

Med andre ord: Fremtidens vinnere er de som klarer å takle og omstille seg til de enorme endringene bransjen står overfor. Det involverer mye mer enn teknologi (som ikke er svaret på alt). Det betyr å utfordre menneskene, søke ny kompetanse og nye forretnings-, pris- og leveransemodeller. Og det betyr å lære opp og utvikle de små og mellomstore kundene med sine ulike behov og ulik historie. Det er mer enn én million av dem i Norden…

Min personlige mening er at bransjen vil tilpasse seg, se veldig annerledes ut og leverer enda bedre tjenester til kundene våre i fremtiden. Jeg tror at vinnerne i endringsprosessen vi står midt oppi, uavhengig av teknologiske endringer, vil være regnskapskontorene som setter kundens behov høyere enn alt annet og leverer verdi for pengene. Og verdi for pengene betyr ikke korrekt fakturahåndtering eller lønnsutbetaling – men hvordan de kan hjelpe kundene å jobbe smartere og ta bedre beslutninger.

Så kjære kunder, kollegaer og konkurrenter: la oss ta tak i de enorme mulighetene der ute! Ta rollen som rådgiver og bruk ny teknologi til det beste for kundene og oss selv.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. 

Jeg er klar over at jeg kan lese mer om hvordan Azets behandler mine personlige data her. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Om Roar Wiik Andreassen

Roar is the CEO of Azets and has many years of experience within technology, outsourcing, business strategy and business transformation.