Budsjettering – grip sjansen og unngå tabbene

Regnskap | 14/09/2017

av Nils Kvangraven

 

Termometeret vitner om at sommeren er over. Høsten er tid for budsjettering: refleksjon over bedriftens prestasjoner så langt i år, og hvordan vi tror driften forløper ut året. Samtidig skal vi legge planer for neste år. Det byr på en gylden sjanse til å titte inn i glasskula: hvordan ser markedet ditt ut i dag og ikke minst i morgen, og hvilke muligheter finnes?  

Moderne budsjettering = strategi og fremtid

Som den fremtidsrettede bedriftslederen du er, tar du selvsagt tak i mulighetene når budsjettet for den kommende perioden skal lages. Du titter på nye tjenester, produkter og markeder. Kanskje eksisterende kunder har behov for en større leveranse fra nettopp din bedrift, eller ville et tettere samarbeid med en supplerende leverandør – ja, til og med en konkurrent – gitt mer forretning for nettopp deg?

Budsjettering gir en fantastisk mulighet til å tenke store tanker sammen med dyktige kollegaer.

Her bør dere utfordre hverandre på hva som er bra og hva som kan bli bedre i dagens drift. Dere kan rett og slett tenke nytt og prøve å lage en forretningsplan for hvordan dere kan nå nye markeder.

Alt for mange ser i bakspeilet

Det er min påstand at for mange lar budsjett være budsjett og lar forretningen løpe videre akkurat som i går. Mange lar dessuten tallene fra i fjor være måltall for det kommende år. Det betyr at du er fornøyd med driften og at du verken ser behovet for å tenke nytt eller utnytte potensialet i bedriften din. Det er nettopp dette som er tabben alt for mange gjør. 

Det betyr at du velger enkleste motstands vei, kanskje det mest behagelige alternativet. Det kan være at dette er godt nok for din bedrift – men det kan også være du går glipp av muligheter og er dårlig forberedt når omgivelsene endrer seg.

Har du kontroll på konkurrenter og trender?

Vi anbefaler ALLE kunder å ta en fot i bakken i budsjettarbeidet. Kast et blikk over til konkurrentene dine og studer hvordan markedet har utviklet seg.

Bruk budsjettprosessen til å utfordre salgssjefen:

  • Leverer vi riktige produkter?
  • Har vi riktige kunder?
  • Leverer vi til riktig del av landet?
  • Er dagens portefølje bærekraftig frem i tid?

Bruk budsjettprosessen til å utfordre produksjonssjefen:

  • Vet vi hva det faktisk koster å produsere hvert produkt?
  • Vil kalkylen endre seg hvis vi kan strukturere og endre prosessen?
  • Kunne vi tradet hele eller deler av sortimentet?

… og slik kunne jeg ha fortsatt lenge. Faktum er at du som bedriftsleder har mange ting å tenke igjennom når fremtidens drift planlegges.

Kanskje det kan være smart og ta med en erfaren rådgiver fra Azets for å sikre en god, strategisk og fremtidsrettet prosess.

Tenk på alt du (og kollegaene dine) kan få ut av å bli bedre kjent med bedriften din! 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. 

Jeg er klar over at jeg kan lese mer om hvordan Azets behandler mine personlige data her. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Om Nils Kvangraven

Nils er utdannet innen revisjon. Han har bakgrunn fra ledelse av små og mellomstore bedrifter. De siste årene har Nils jobbet som seniorrådgiver i Azets og bistår kunder innenfor økonomi, personal og ledelse.