Azets Meets 2017: Har du en plan for det digitale skiftet?

Strategi og ledelse | 19.06.2017

av Dag Henning Kleven

3 dager. 3 byer. 19 foredrag. 450+ besøkende. Teknologi- og trendkonferansen Azets Meets er kommet for å bli. Det samme er utfordringene det digitale skiftet skaper for norske bedrifter.

Skrevet av Dag Henning Kleven og Ida Sofie Avner. 

Azets Meets er en rykende fersk konferanse om teknologi og trender i regi av Azets. Konferansen finner sted i tre av Norges største byer: Oslo, Bergen og Trondheim. Målet er å skape en arena der beslutningstakere, ledere og mellomledere får innsikt i hvordan den teknologiske utviklingen påvirker deres bedrift og deres arbeidshverdag – både nå og i fremtiden.

Stikkord som teknologiske trender, robotisering, kunstig intelligens og automatisering preget agendaen. For deg som ikke var der, eller bare ønsker å gjenoppleve de beste øyeblikkene: her får du en kort oppsummering av Azets Meets 2017.

azetsmeetstr-300x225.jpg

 

Stinn brakke på Azets Meets Trondheim.

Ekspertene øste av sin kompetanse

I år satte vi digitalisering under lupen. Digitaliseringen har nemlig sørget for at halvparten av selskapene på Fortune 5000-listen har forsvunnet siden 2000. De neste 10 årene forventes enda større endringer på listen. Hvordan skal de klare å overleve? Besitter norske selskaper tankesettet og evnene som skal til?

IMG_5064-1-300x225.jpg

 

Konsentrerte, norske beslutningstakere på Azets Meets Oslo.

For å svare på disse spørsmålene samlet vi noen av de ypperste i sine fagfelt. Vi hadde med oss lokale politikere som delte sine tanker rundt det digitale skiftet og ga oss en status på dagens utfordringer og mulige løsninger. IBM delte historien om Watson, datatjenesten som ble verdensberømt etter å ha slått de to amerikanske mesterne i Jeopardy. Watson kan lese og forstå 800 millioner sider med tekst i sekundet, bearbeide ustrukturert data som video og bilder og husker alt.

Nå skal Watson hjelpe oss med å forske på kreft og finne riktig persontilpasset behandling til kreftpasienter.

Innenfor vårt fagfelt vil den kunne gjøre tunge investeringsanalyser av selskaper på svært kort tid, som før ville tatt en gruppe med mennesker flere uker. Et særdeles interessant tema som skapte stor interesse i salen.

Vi hadde med oss en av Sveriges mest anerkjente coacher og foredragsholdere, Christer Olsson, som ga oss energipåfyll fra scenen med sine tanker om hvorfor vi som mennesker enten er i utvikling eller avvikling. Hans-Petter Nygård-Hansen, en ringrev på sosiale medier og en guru på digitalisering, avsluttet med å gi oss en sniktitt på teknologiske trender. Her har vi mye spennende i vente i tiden som kommer!

Slik bør norske bedrifter møte digitaliseringen

Så, hvordan skal vi møte digitaliseringen for å ikke havne på listen over selskaper som stikker hodet i sanden og taper kampen? Utfordringen med “disruptive business” er konkurranse som kommer fra alt annet enn konkurrentene. Man stikker rett og slett kjepper i egne hjul. Det var ikke Kodaks konkurrenter i bransjen som ødela for Kodak. Det var ikke andre kartbøker som stoppet salget av kartbøker. Listen er endeløs. Og det er nettopp dèt som er utfordringen med disruptive business, en av de store konsekvensene av det digitale skiftet.

Fra Azets Meets var kanskje den største lærdommen å forstå nettopp dette, at digitaliseringen går fort og at man ofte ikke aner hvilke andre bransjer som blir påvirket.

En leder i dag er derfor nødt til å ha en plan for det digitale skiftet.

Det må gjøres en analyse av situasjonen, mulige tiltak og konsekvenser for eget selskap. Denne planen må revideres ofte, siden det skjer noe hver eneste uke og hver eneste dag.

For økonomiavdelingen i et norsk selskap er situasjonen lik. Økonomiavdelingen og regnskap vil ikke bli borte, men vil bli heldigitalisert. Dette gir store muligheter til å bruke kompetanse og arbeidskraft på andre områder enn alt som er repetitivt. Med andre ord: å jobbe med avvik, tenke langsiktig, gjøre analyser for bedre beslutninger og møte morgendagens utfordringer.

Vi ønsker å takke alle som bidro, og deltok, på Azets Meets 2017. Vi ser frem til Azets Meets 2018 og er fulle av forventninger. Hjertelig velkommen skal dere være!

Ønsker du å være en av de første som får invitasjon til neste års konferanse? Klikk her!

 

post author

Om Dag Henning Kleven

Dag Henning har i mange år jobbet med forretningsutvikling og vekst. Han har hatt internasjonale jobber i Sony Corp og Checkpoint System før han kom til Azets i 2014 som salgssjef. I dag leder han området Forretningsutvikling i Azets hvor han jobber tett med ulike partnere og kunder for å utvikle nye forretningsområder.